
Ήταν πολύ επίκαιρος ο τίτλος «Metamorphosis» του 14ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων, που έγινε στην Αθήνα.
Διότι πράγματι χρειαζόμαστε μια μεταμόρφωση, καθώς ενώ η Ελλάδα θα έπρεπε να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα παγκόσμια συνέδρια, δεν διαθέτει μεγάλο συνεδριακό χώρο, μια από τις παθογένειες του κράτους.
Ίσως, τώρα, με την ευκαιρία της ανάδειξης στην προεδρία της Διεθνούς Ένωσης Επαγγελματιών Διοργανωτών Συνεδρίων ( IAPCO - International Association of Professional Congress Organisers) της Σίσσυς Λυγνού, διευθύνουσας συμβούλου της AFEA Congress, και προέδρου του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO & DES), να δρομολογηθούν εξελίξεις.
Πολλά συζητήθηκαν στο φετινό συνέδριο του HAPCO & DES, με συμμετέχοντες από το εξωτερικό.
Αυτό που αναδείχθηκε, κυρίως, ήταν το μήνυμα της συνεργασίας και της δημιουργίας εθνικής ταυτότητας, καλώντας όλους τους «παίκτες» του ελληνικού τουρισμού και ειδικότερα του χώρου των συνεδρίων και των εκδηλώσεων, να ενώσουν τις δυνάμεις τους για τη ριζική μεταμόρφωση της αγοράς, η οποία συνακόλουθα θα επιφέρει σημαντικά έσοδα τόσο στους επιμέρους κλάδους του τουρισμού όσο και στην ελληνική οικονομία.

Σταχυολογώντας στα συμπεράσματα του 14ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του HAPCO & DES καταδεικνύεται η ανάγκη αλλαγής ρότας στην προώθηση του Συνεδριακού Τουρισμού στο εξωτερικό. Προτάθηκε από τους ξένους ειδικούς, κορυφαίους στον τομέα των συνεδρίων διεθνώς, ως πρωταρχικός στόχος της χώρας στην κατεύθυνση ανάπτυξης του κλάδου, η μετάβαση από την εικόνα της Ελλάδας ως προορισμού ήλιου και θάλασσας, στην Ελλάδα ως κοιτίδα της γνώσης, της φιλοσοφίας και των συμποσίων. Επισημάνθηκε δε ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να εδραιωθεί ως συνεδριακός προορισμός καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αξιοποιώντας την ιστορία της, τη στρατηγική της θέση και τις δυνατότητές της στον συνεδριακό τουρισμό.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου υπογραμμίστηκε ως κεφαλαιώδες ζήτημα για το Συνεδριακό Τουρισμό στην Αθήνα, η ανέγερση Συνεδριακού Κέντρου συνολικής δυναμικότητας της τάξεως των 10.000-15.000 ατόμων, με ελάχιστη επιφάνεια 80.000 τ.μ. που να ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα.
Ένα χαρακτηριστικό case study που παρουσιάστηκε αφορά στο συνεδριακό κέντρο του Γκέτεμποργκ. Πρόκειται για έναν πολυχώρο άνω των 40.000 τ.μ., με ευέλικτους χώρους, αμφιθέατρα που προσαρμόζονται γρήγορα σε διαφορετικές διαρρυθμίσεις, καθώς και δυνατότητα ενοποίησης χώρων για εκδηλώσεις, εστίαση ή άλλες χρήσεις. Παράλληλα, διαθέτει πολλαπλές παράλληλες αίθουσες με μεγάλη ευελιξία. Είναι, δε, ένα υπόδειγμα αειφορίας, καθώς έχει βραβευθεί ως ο πιο βιώσιμος συνεδριακός χώρος στην Ευρώπη.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι το συνεδριακό αυτό κέντρο είναι αυτοχρηματοδοτούμενο. Για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες, από συνεδριακούς χώρους και εκθεσιακά περίπτερα έως εστίαση και διαμονή. Επιπλέον, τις περιόδους που δεν φιλοξενεί εκθέσεις, ο τεράστιος διαθέσιμος χώρος χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης, προσφέροντας σημαντικά επιπλέον έσοδα. Έτσι, το μοντέλο λειτουργίας του είναι οικονομικά βιώσιμο και αποδοτικό.
Η Αθήνα κερδίζει έδαφος στον συνεδριακό κλάδο, αλλά η έλλειψη υποδομών την εμποδίζει
Όπως επισημάνθηκε η Αθήνα βρίσκεται σε μια εξαιρετικά ευνοϊκή συγκυρία, καθώς κερδίζει συνεχώς έδαφος σε ζήτηση ως διεθνής συνεδριακός προορισμός. Ωστόσο, το πρόβλημα πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην έλλειψη σύγχρονων, ευέλικτων συνεδριακών υποδομών, αλλά και στη γενικότερη έλλειψη διαθεσιμότητας για τα επόμενα 2-3 χρόνια. Είναι, επομένως, επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας ενός μεγάλου, ευέλικτου και βιώσιμου συνεδριακού κέντρου, ικανού να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες του κλάδου. Στο πλαίσιο του Συνεδρίου συζητήθηκε έντονα η έλλειψη πλάνου προβολής από την πολιτεία καθώς και η δημιουργία εθνικής καμπάνιας όπως συμβαίνει σε όλες τις ανταγωνίστριες χώρες.
«Ενώ διαθέτουμε τον σχεδιασμό και τη γνώση των καλών πρακτικών, χρειαζόμαστε ένα κεντρικό όργανο για τη διεθνή εκπροσώπηση στον συνεδριακό τουρισμό. Είναι ώρα να καταρτίσουμε ένα σχέδιο για τη μεταμόρφωση της Ελλάδας σε κορυφαίο συνεδριακό προορισμό», τόνισε η πρόεδρος του HAPCO &DES, Σίσσυ Λυγνού, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα χάνει 100 μεγάλα διεθνή συνέδρια ετησίως. Όπως συμπλήρωσε η Σίσσυ Λυγνού οι ελλείψεις υποδομής, καθώς και η έλλειψη εθνικής καμπάνιας, αλλά και στρατηγικής, είναι που κατά κύριο λόγο βαραίνουν τις προοπτικές ενός πολύτιμου κλάδου για την Ελληνική οικονομία και τα αστικά κέντρα της χώρας.
Όπως ανέφερε η πρόεδρος του HAPCO &DES, αυτή τη στιγμή η Ελλάδα «διώχνει» κορυφαίες εκδηλώσεις μεγέθους άνω των 4.000 συμμετεχόντων χάνοντας έσοδα επισκεπτών συνεδριακού τουρισμού 7 φορές υψηλότερα συγκριτικά με εκείνα που δημιουργεί ο τουρισμός αναψυχής. Συγκεκριμένα, όπως είπε, ετησίως χάνονται 100 μεγάλα διεθνή συνέδρια για τη χώρα μας καθώς και 1.000 εταιρικές συναντήσεις. Όλα αυτά σε έναν κλάδο που μπορεί να θωρακίσει τον προορισμό Ελλάδα μέσα σε ένα αβέβαιο μέλλον.
H Σίσσυ Λυγνού, ως πρόεδρος και της IAPCO (Διεθνής Ένωση Επαγγελματιών Διοργανωτών Συνεδρίων - International Association of Professional Congress Organizers), αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες εξωστρέφειας για τον κλάδο με καμπάνιες και ενεργή συμμετοχή σε δράσεις της IAPCO και στη συνεργασία με τα Convention Bureau Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που είχαν ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, και την προσέλκυση του διεθνούς συνεδρίου της IAPCO στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2026, το οποίο θα προσελκύσει τους κορυφαίους οργανωτές συνεδρίων και εκδηλώσεων στη χώρα μας, Μία πολύ μεγάλη επιτυχία για τη χώρα μας και ευκαιρία να αναδείξει το σύγχρονο προφίλ της ως συνεδριακός προορισμός.
Την ίδια ώρα, όπως διεφάνη, η ζήτηση για συνεδριακούς χώρους «στριμώχνεται» στις υφιστάμενες υποδομές, στενεύοντας και τα ημερολογιακά περιθώρια διαθεσιμότητας για νέες διοργανώσεις. Ενδεικτικό της εμπλοκής που παρατηρείται είναι το γεγονός ότι η διευθύντρια Συνεδρίων & Πωλήσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Ζένια Κερασίδου, δήλωσε ότι οι κρατήσεις για εκδηλώσεις και συνέδρια στο Μέγαρο Μουσικής φτάνουν μέχρι το 2030.