Άλλη μία πηγή για ορκωμοσία στις 17 Μαρτίου 1821 στην Αγία Λαύρα

Πώς βρέθηκαν χιλιάδες άνθρωποι στην αγία Λαύρα στις 16-17 Μαρτίου 1821;
wikimedia commons

Γράφει ο Δρ. Δημήτρης Σταθακόπουλος μέλος του Δ.Σ του Ομίλου Απογόνων Αγωνιστών 1821 και ιστορικών γενών της Ελλάδος

Παίρνοντας σκυτάλη από παλαιότερους καταξιωμένους ερευνητές και ήδη συνοδοιπόρος με σύγχρονους μελετητές αναφορικά με τα προεπαναστατικά και επαναστατικά γεγονότα της περιοχής της επαρχίας Καλαβρύτων τον Μάρτιο του 1821, έχω επικεντρωθεί και δημοσιεύσει κυρίως τις οθωμανικές πηγές και ειδικά τον Mehmet Esad Efendi (1789–1848) , τον Ahmed Cevdet Pasha (1822 –1895), τον Έλληνα Οθωμανολόγο Νικηφόρο Μοσχόπουλο και τον σύγχρονο Τούρκο καθηγητή Ali Fuat Örenç, στους οποίους αναφέρεται η απελευθέρωση της πόλεως των Καλαβρύτων την 21η Μαρτίου 1821 (αναζητήστε στο διαδίκτυο παλαιότερα σχετικά άρθρα μου, καθώς και το δωρεάν ηλεκτρονικό βιβλίο μου «Τα Ημαρτημένα»), η οποία απελευθέρωση επήλθε από προηγηθείσα πολιορκία/πόλεμο 5 ημερών .

Έχω επίσης υποστηρίξει με άρθρα, ομιλίες και συνεντεύξεις μου πως η ορκωμοσία έγινε στις 17 Μαρτίου 1821, εορτή του αγίου Αλεξίου, στην αγία Λαύρα, δηλαδή ημέρα που πανηγυρίζει η μονή μιάς και εκεί βρίσκεται η κάρα του αγίου, ως δωρεά του Αυτοκράτορα Μανουήλ Παλαιολόγου από το 1398.

Το πώς βρέθηκαν οι Κεφαλές της βόρειας Πελοποννήσου στην αγία Λαύρα από τις 8-9 Μαρτίου μέχρι 21-22 Μαρτίου 1821 και πως μετά αναχώρησαν για Πάτρα – Αίγιο – Κορινθία καθώς και την αποστολή επιστολών περί ενάρξεως, σε Αρκαδία – Μάνη – Μεσσηνία – Ηλεία και άλλα μέρη, ομοίως το έχω αναλύσει / τεκμηριώσει σε άλλο άρθρο μου αναφορικά με την αποφυγή της αιχμαλωσίας τους από τον kaymakamı του Μοριά στην Τριπολιτσά Mehmed Salih.

Επίσης έχω εξηγήσει πως βρέθηκαν χιλιάδες άνθρωποι στην αγία Λαύρα στις 16-17 Μαρτίου 1821: «Είχαν πάει για προσκύνημα στην ιερά πανήγυρη της μονής για τον άγιο Αλέξιο και από προσκυνητές, έγιναν εν μία νυκτί επαναστάτες».

Η Πολιορκία της πόλεως των Καλαβρύτων άρχισε στις 17 Μαρτίου και ολοκληρώθηκε μετά από 5νθήμερη μάχη στις 21 Μαρτίου 1821 με την απελευθέρωση της πόλεως, όπως μας διασώζει και ο Αλ.Μπίκος από μαρτυρία της Γεωργίας Μπαλιάτσου από το χωριό Παγκράτι, η οποία μετά τη νίκη , χόρεψε με άλλες κοπέλες το τραγούδι: «Σήμερα η μέρα είναι Λαμπρή καημένε Χαραλάμπη», το οποίο ηχογραφήσαμε πρόπερσι (2016) με τον φίλο Γ. Δαλιάνη και την μουσική του ομάδα. Όντως ήταν Λαμπρή (Πάσχα) όχι μόνο γιατί η μέρα σηματοδοτούσε την Ανάσταση του Γένους, αλλά και γιατί ο Π.Π.Γερμανός, ως ο πρώτος Επίσκοπος του Μοριά, παρότι ήταν Μεγάλη Σαρακοστή (το Πάσχα θα ήταν 10 Απριλίου 1821), όπως μας διασώζει ο Κώδικας της μονής, άφησε και ευλόγησε να γίνει σφαγή ζώων και να καταναλωθεί κρέας.

Όμως και στα αρχεία των αγωνιστών του 1821 (Εθνική Βιβλιοθήκη – σήμερα στο Ιδρυμα Στ.Νιάρχος), τα πιστοποιητικά πολλών αγωνιστών αναφέρουν πως ήταν στην αγία Λαύρα, κάποιων δε εξ αυτών (π.χ. διάκος Γρηγόριος Ντόκος από τη Βυσωκά που έφερε το γνωστό παραπέτασμα της ωραίας πύλης/ Λάβαρο με την Κοίμηση της θεοτόκου, ή του Αναγνώστη Κορδή ) τα έγγραφα αναφέρουν πως ήταν σημαιοφόροι ποικίλων λαβάρων και μπαϊρακιών.

Φυσικά δεν πρέπει να λησμονούμε τις δημοσιεύσεις στην Γαλλική εφημερίδα Le Constitutionnel και τους Times του Λονδίνου (Ιούνιος 1821), όπως και τα οθωμανικά αρχεία. Τις δύο ομιλίες α) Του Ρήγα Παλαμήδη το 1846 που αναφέρει την αγ. Λαύρα , καθώς και β) του Αιγιώτη Αλεξ. Δεσποτόπουλου το 1861, ο οποίος ήταν παρών στα γεγονότα του Μαρτίου του 1821 στην αγία Λαύρα.

Με το παρόν θα παρουσιάσω στο ευρύ κοινό (αν και στους ερευνητές είναι γνωστό) το αχρονολόγητο φυλλάδιο με αρχικά Α.Κ ( μάλλον Αναγνώστης Κορδής ) που εκδόθηκε στο Ναύπλιο το 1850 με τίτλο: « Ιστορικαί Αλήθειαι ή η Πετιμεζαϊκή οικογένεια» ( ειδικά τη σελ. 7) . ( Πηγή: anemi Παν. Κρήτης ).

Το πόνημα αποτελεί «αντίκρουση» προς τον ηρωϊσμό της οικογένειας Πετ(ι)μεζά και προσπαθεί να αποκαταστήσει τον «ανώτερο» ηρωϊσμό και την πρωτιά του Αναγνώστη Στριφτόμπολα από την Κέρτεζη που σκοτώθηκε στη Μάχη του Λεβιδίου Αρκαδίας 14 Απριλίου 1821 *( βλ. Ιατρίδης, Πέτρος Ευστρατίου. Η πρώτη νικητήριος μάχη της Ελληνικής Επαναστάσεως ή ο Αναγνώστης Στριφτόμπολας, Πάτραι :Εκ του Τυπογραφείου Α. Σ. Αγαπητού,1860, σελ. 53, 54., όπου αναφέρεται έγγραφο του 1827, του Π.Μαυρομιχάλη με το οποίο αναγνωρίζεται η αξία του Στριφτόμπολα και ειδικά στις μάχες των Καλαβρύτων μέχρι του Λεβιδίου).

Πιστεύεται πως τα αρχικά Κ.Α ανήκουν στον Κορδή Αναγνώστη, ο οποίος ήταν έμπιστος και σημαιοφόρος του Στριφτόμπολα, ειδικά στην ορκωμοσία της αγίας Λαύρας ( 17.3.1821 ) .

Ο Κορδής Αναγνώστης (Κ.Α ), καταγόταν από το Περιθώρι της Αχαΐας όπως διασώζει ο Αμβρόσιος Φραντζής. Στις 16 Μαρτίου 1821, μαζί με τον Νικόλαο Σολιώτη , χτύπησαν στην τοποθεσία «Πόρτες» κοντά στο χωριό Αγρίδι της Νωνάκριδος Αχαΐας τρεις «γυφτοχαρατζήδες» (sic ) και τρεις ταχυδρόμους που μετέφεραν επιστολές του καϊμακάμη της Τριπολιτσάς Μεχμέτ Σαλίχ στον Χουρσίτ πασά στα Ιωάννινα, κατόπιν παρότρυνσης του Σωτήρη Χαραλάμπη, όπως αναφέρει ο Ιωάννης Φιλήμων.

Εκτός από την ορκωμοσία στις 17 Μαρτίου 1821 στην Αγία Λαύρα, ως σημαιοφόρος του Αναγνώστη Στριφτόμπολα, ο Αναγνώστης Κορδής συμμετείχε σε πολλές μάχες και πολιορκίες όπως των Καλαβρύτων, του Λεβιδίου, της Τριπολιτσάς, ενώ τιμήθηκε με τον βαθμό του Χιλιάρχου, όπως ομοίως αναφέρει ο Αμβρόσιος Φραντζής.

Παρακάτω το εξώφυλλο του πονήματός του και η σελίδα 7, όπου αναφέρεται πως η ορκωμοσία έγινε στις 17 Μαρτίου και τα συμπεράσματα δικά σας:

Πρωτοδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΩΡΑ των ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ το φθινόπωρο του 2018

|

Δημοφιλή