Τις αναφορές του «πατέρα της ιστορίας», Ηρόδοτου, σχετικά με έναν ασυνήθιστο τύπο αρχαίου αιγυπτιακού πλοίου, επαληθεύουν οι ανακαλύψεις αρχαιολόγων στην Αίγυπτο.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, τον 5ο πΧ αιώνα ο αρχαίος Έλληνας ιστορικός είχε επισκεφθεί την Αίγυπτο και είχε περιγράψει κάποια ασυνήθιστα ποταμόπλοια στον Νείλο, αφιερώνοντας 23 γραμμές στην περιγραφή της κατασκευής αυτού του είδους σκαφών- γνωστού ως «βάρις».
Για αιώνες υπήρχαν διαφωνίες σχετικά με την ύπαρξη ή όχι αυτού του είδους πλοίων, καθώς δεν υπήρχαν αρχαιολογικά ευρήματα που να την επιβεβαιώνουν- ωστόσο αυτό άλλαξε, καθώς βρέθηκε ένα καλά διατηρημένο ναυάγιο στα νερά κοντά στη βυθισμένη αρχαία πολιτεία της Θώνιδας- Ηρακλείου.
Όπως τόνισε ο Ντέιμιαν Ρόμπινσον, διευθυντής του κέντρου ενάλιας αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, «δεν είχαμε συνειδητοποιήσει πως ο Ηρόδοτος έλεγε την αλήθεια μέχρι που ανακαλύψαμε το ναυάγιο».
«Αυτό που είχε περιγράψει ο Ηρόδοτος ήταν αυτό που αντικρίζαμε» πρόσθεσε.
Το 450 πΧ ο ιστορικός είχε βρεθεί μπροστά στην κατασκευή ενός τέτοιου σκάφους, και στα γραπτά του επισήμαινε πώς οι οι ναυπηγοί του έκοβαν σανίδες περίπου ενός μέτρου και τις τοποθετούσαν σαν τούβλα, τοποθετώντας στη συνέχεια δοκούς από πάνω τους και κλείνοντας τα κενά από μέσα με πάπυρο. Το σκάφος είχε ένα πηδάλιο, που περνούσε μέσα από μια τρύπα στο κύτος, το κατάρτι ήταν από ακακία και τα ιστία από πάπυρο.
Σύμφωνα με τον Ρόμπινσον, προηγούμενοι μελετητές είχαν κάνει κάποια λάθη ως προς τις προσπάθειες ερμηνείας του κειμένου άνευ αρχαιολογικών στοιχείων. «Είναι ένα από αυτά τα αινιγματικά αποσπάσματα. Λόγιοι διαφωνούσαν ως προς το τι ακριβώς σημαίνει, όσο σκεφτόμασταν τα πλοία με αυτόν τον λόγιο τρόπο» είπε σχετικά.
Ωστόσο, οι αρχαιολογικές έρευνες πάνω στο αποκαλούμενο «Πλοίο 2017» αποκάλυψαν ένα μεγάλο κύτος, σχήματος ημισελήνου, και έναν τύπο κατασκευής που δεν είχε καταγραφεί στο παρελθόν- ο οποίος ήταν αντίστοιχος αυτού που περιγράφει ο Ηρόδοτος αναφέροντας την κατασκευή ενός μικρότερου πλοίου.
Με μήκος μέχρι και 28 μέτρων, είναι ένα από τα πρώτα μεγάλα αρχαία αιγυπτιακά εμπορικά σκάφη που ανακαλύπτονται ποτέ. «Ο Ηρόδοτος περιγράφει τα σκάφη με μεγάλα εσωτερικά πλευρά. Κανείς δεν ήξερε στα αλήθεια τι σημαίνει αυτό...η κατασκευή αυτή δεν είχε βρεθεί ποτέ σε αρχαιολογικές έρευνες. Μετά ανακαλύψαμε αυτό το είδος κατασκευής σε αυτό το συγκεκριμένο σκάφος, και είναι σίγουρα αυτό που έλεγε ο Ηρόδοτος».
Περίπου το 70% του κύτους έχει διατηρηθεί στη λάσπη του Νείλου- και ο Αλεξάντερ Μπέλοφ, το βιβλίο του οποίου πάνω στο Πλοίο 17 δημοσιεύεται αυτόν τον μήνα, εκτιμά ότι η ναυτική αρχιτεκτονική του ναυαγίου είναι τόσο κοντά στην περιγραφή του Ηροδότου που θα μπορούσε το σκάφος να είχε κατασκευαστεί ακόμα και στο ίδιο ναυπηγείο.