Ανασυγκρότηση ενός γερασμένου συστήματος υγείας προς όφελος των πολιτών

Σκέψεις και προτάσεις
Beatrix Ojacarcu / 500px via Getty Images

Σήμερα είναι επιτακτικό για την επιβίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας μία οργανωμένη μεταρρύθμιση με δημιουργική φαντασία και με κύριο άξονα τον πολίτη σε όλα τα επίπεδα τόσο στο Οργανωτικό όσο και στο Διοικητικό.

Σήμερα παρά ποτέ, λόγω της οικονομικής περιδίνησης που έιχε εμπλακεί η χώρα μας να αναδιοργανώσουμε το ΕΣΥ και να ελέγξουμε τις δαπάνες. Θα είναι μία επίπονη διαδικασία η οποία δεν θα αποδώσει άμεσα αλλά ξέρουμε ότι οι ανάγκες του ΕΣΥ δεν είναι ίδιες με εκείνες πριν 35-40 χρόνια και επιβάλλεται να το αλλάξουμε γιατί κατασπαταλούνται πολύτιμοι πόροι που δεν υπάρχουν.

Η ανασυγκρότηση του ΕΟΠΥΥ ως ισχυρού παίχτη όχι μόνο στον δημόσιο αλλά κυρίως στον ιδιωτικό τομέα θα του δώσει τη δυνατότητα να ελέγξει τις δαπάνες, να διαπραγματευτεί το κόστος, να επανεξετάσει τα ΚΕΝ, το χρόνο νοσηλείας, τις επιπλοκές, τις επανεισαγωγές, την ποιότητα παροχής υπηρεσιών, την ικανοποίηση των πολιτών και να κοστολογήσει ανάλογα αυτά, βάζοντας υψηλότερα τις μονάδες με καλά αποτελέσματα και δίνοντας μπόνους από την ρήτρα που θα έχουν όσοι δεν ακολουθήσουν την εξελικτική πορεία.

Ο Εθνικός Υγειονομικός Χάρτης Υγείας είναι μία βασική προϋπόθεση ένα σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη του στόχου και την άσκηση της Εθνικής Πολιτικής Υγείας από το 2008 που βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία και δεν ολοκληρώνεται. Όλα τα Ευρωπαϊκά Κράτη το έχουν πάντα υπόψιν στην χάραξη της πολιτικής γιατί με αυτό παρατηρούμε σε πραγματικό χρόνο και συλλέγονται στοιχεία για τις ανάγκες υγείας του πληθυσμού, το επίπεδο υγείας, τις υπηρεσίες πρόληψης νοσημάτων, τις ανάγκες με λίγα λόγια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας υγείας. Ο υγειονομικός χάρτης υγείας εκπονείται τόσο σε τοπικό περιφερικό επίπεδο όσο και σε Εθνικό παρέχοντας την σωστή πληροφόρηση για μία σύγχρονη Εθνική Πολιτική Υγείας και την εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδίου και βελτίωση των υπηρεσιών υγείας.

Μακροπρόθεσμα οι δαπάνες υγείας λόγω της γήρανσης του πληθυσμού αλλά και των νεότερων διαγνωστικών μεθόδων υψηλού κόστους MRI PET scan ακτινοθεραπείες κα, αλλά και τα πολύ ακριβότερα φάρμακα θα προκαλέσουν τεράστια προβλήματα με οδυνηρές συνέπειες γιατί ουδείς μπορεί να φανταστεί σε μία χώρα ευρωπαϊκή να μην μπορούν οι ασθενείς να λαμβάνουν την κατάλληλη αγωγή και θα είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε κοινωνική έκρηξη.

Το υπουργείο Υγείας πρέπει να αλλάξει μορφή, να έχει επιτελικό ρόλο, να εποπτεύει και να ελέγχει και να μην είναι υπουργείο νοσοκομείων, γιατρών, νοσηλευτών και προσφάτως εμβολίων.

Οι ΥΠΕ θα πρέπει να αλλάξουν προσανατολισμό να έχουν εποπτικό ρόλο και να υπάγονται στο υπουργείο, πχ η 2η Υγειονομική Περιφέρεια ελέγχει, 23 νοσοκομεία, 25 κέντρα υγείας, 5 κέντρα ψυχικής υγείας, 24 μονάδες υγείας, 37 πολυδύναμα περιφερικά ιατρεία, 130 αγροτικά ιατρεία, 1 παιδιατρική πολυκλινική Πειραιά, 8 περιφερικά ιατρεία κα.

Προτάσεις

  • Manager στα νοσοκομεία με γνώσεις στα οικονομικά υγείας
  • Μετατροπή όπως στο εξωτερικό σε ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα
  • Ίδρυση τμημάτων ΤΕΠ ανεξάρτητα από τις κλινικές με δικό τους προσωπικό
  • Βελτίωση της αποδοτικότητας των που είναι σήμερα στο 50% με θέσπιση οικονομικών κινήτρων
  • Άνοιγμα των ΜΕΘ
  • Σύμπραξη με γιατρούς πιστοποιημένους με προκαθορισμένη δαπάνη από τους ίδιους για την παρακολούθηση προσωπικών ασθενών και την χρησιμοποίηση δομών του νοσοκομείου
  • Προμήθεια υλικών φαρμάκων σε κεντρικό επίπεδο για τον έλεγχο των δαπανών και καλύτερες τιμές
  • Ανακατανομή ανά νόμο των ΚΥ-ΠΙ πολλών μικρών νοσοκομειακών μονάδων και ενίσχυση των νομαρχιακών για κάλυψη όλων των περιστατικών
  • Δημιουργία ανά νόμο ανεξάρτητου ΕΚΑΒ για γρήγορη διακομιδή των περιστατικών με την εξοικονόμηση πόρων από τις συγχωνεύσεις
  • Ηλεκτρονική μηχανοργάνωση όλων των τμημάτων
  • Τακτική επιθεώρηση των δομών
  • Δυνατότητα ιδιωτών να παρέχουν υπηρεσίες και δεν υπάρχει αυτή η ειδικότητα σε απομακρυσμένα νοσοκομεία
  • Ηλεκτρονική κάρτα υγείας
  • Θεραπευτικά πρωτόκολλα
  • Σύμβαση με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες
  • Ιατρικός τουρισμός- θα αποτελέσει την ατμομηχανή της οικονομίας
  • Προς τούτο συνεργασία Υπουργείου Υγείας και Υπουργείου Τουρισμού.
  • Μονάδες ημερήσιας νοσηλείας
  • Έλεγχος από Περιφέρεια Νομαρχία Υπουργείο– διοικητικός διαχωρισμός
  • Εκπόνηση πολιτικής υγείας
  • Εποπτεία του τομέα υγείας
  • Πιστοποίηση όλων των δημόσιων ιδιωτικών προμηθευτών υγείας.

Οι διοικήσεις των δημόσιων νοσοκομείων θα πρέπει να ανήκουν/αναφέρονται σε ένα φορέα διαφορετικής νομικής μορφής από τη σημερινή, όπως ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ή μιας εταιρείας ή πολλών εταιρειών υπό την εποπτεία μιας Holding.

Επίσης, θα πρέπει να δημιουργηθεί τεχνοκρατική στελέχωση των διοικήσεων των νοσοκομείων.

Εδώ θα μπορούσε πιλοτικά για ορισμένα νοσοκομεία η διοίκηση να αναθέτει σε εξειδικευμένες εταιρείες για ένα ορισμένο χρονικά διάστημα όπου η μεταφορά τεχνογνωσίας θα ήταν πολύτιμη (outsourcing).

Κατάρτιση προϋπολογισμών δημοσίων δαπανών υγείας και τμηματικοί προϋπολογισμοί στα συστήματα υγείας. Τριμηνιαίος απολογισμός για τυχόν παρεκκλίσεις και διορθωτικές κινήσεις.

Εγκατάσταση ενός ενιαίου συστήματος διοικητικής πληροφόρησης (ERP ή MIS) το οποίο θα έχει διάφορες ενότητες (controlling, purchasing, operations) θα βασίζεται σε ενιαίο κλαδικό πρότυπο λογιστικής και το οποίο θα δώσει την δυνατότητα για μία κεντρική οικονομική διεύθυνση και για μία κεντρική διεύθυνση προμηθειών.

Αυτό θα δώσει τις δυνατότητες για:

  • Κοστολόγηση όλων των υπηρεσιών και παρακολούθηση παραγωγικότητας.
  • Προϋπολογισμός/απολογισμός
  • Δημοσίευση ισολογισμών και ενιαίου ισολογισμού
  • Κεντρικό προγραμματισμό και υλοποίηση προμηθειών και ηλεκτρονική, διαβαθμισμένη, έγκριση παραγγελίας και τελικής δαπάνης
  • Ηλεκτρονική παραλαβή και αντιστοίχιση παραγγελίας
  • Ηλεκτρονική παρακολούθηση συμβάσεων και έργων και αντιστοίχιση με τις δαπάνες
  • Ε-procurement για ορισμένες δαπάνες

Διαφοροποίηση από το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου και θέσπιση κινήτρων οικονομικής και κλινικής αποδοτικότητας που θα διαφοροποιήσουν τις αμοιβές των γιατρών, των νοσηλευτών και των διοικητικών υπαλλήλων με στόχο:

  • Την αύξηση της παραγωγικότητας των εσόδων
  • Τον περιορισμό των δαπανών στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια
  • Μείωση της σπατάλης


***

Του Δρ. Αναστάσιου Καρανδρέας MD, Ph.D, FACS- Διευθυντή Χειρουργικής Κλινικής Ιατρικού Αθηνών - Καθηγητή Ιατρικής Σχολής Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου Κύπρου. Μέλος του Τομέα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας -Υποψήφιος Βουλευτής με την Νέα Δημοκρατία - Β1 Αθηνών

Δημοφιλή