Στα ερωτηματικά που γεννά η διοργάνωση της περιοδικής ψηφιακής έκθεσης «Πανάγιος Τάφος: το μνημείο και το έργο», η οποία φιλοξενείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο από τις 21.05.2018 έως τις 31.01.2019, αναφέρεται σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).
«Εντύπωση προκαλούν οι πρωτοφανείς όροι της ιδιαίτερα μακροπρόθεσμης παραχώρησης χρήσης των χώρων του Μουσείου στην Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία ”Έκθεση για το μνημείο και το έργο στον Πανάγιο Τάφο”, έναν ιδιωτικό δηλαδή φορέα, και συγκεκριμένα, η θέσπιση διακριτού εισιτηρίου για την έκθεση, το οποίο εισπράττει η Εταιρεία, αλλά και η ad hoc θεσμοθέτηση του τρόπου καθορισμού των ”τελών” παραχώρησης, πέραν των όσων καθιερωμένων ισχύουν, βάσει υπουργικών αποφάσεων, για όλες τις υπόλοιπες παραχωρήσεις προς ιδιωτικούς φορείς», σημειώνει στην ανακοίνωσή του ο ΣΕΑ.
Ο ΣΕΑ επισημαίνει επίσης την ανησυχία του στο γεγονός «ότι σε αντίθεση με τις πολυάριθμες άλλες εκθέσεις, που εντάσσονται λειτουργικά στο πλαίσιο των Μουσείων που τις φιλοξενούν, η θέσπιση χωριστού εισιτηρίου για τη συγκεκριμένη έκθεση, στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 10 ευρώ, λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το Μουσείο, αποτρέποντας τους επισκέπτες από το να επισκεφθούν τις μόνιμες συλλογές και τις υπόλοιπες εκθέσεις, για τις οποίες θα πρέπει να καταβληθεί επιπλέον και το ισχύον εισιτήριο του Μουσείου».
Επίσης, αναφέρει ότι «ιδιαίτερα πρωτότυπος είναι ο μη ακριβής καθορισμός των ”τελών”, που εξαρτώνται από τα έσοδα της έκθεσης και ανέρχονται στο 10% των ακαθάριστων εσόδων της διοργάνωσης, ενώ θα δοθεί και συμπληρωματικό ποσό ως χορηγία στο ΥΠΠΟΑ και στο ΕΜΠ, το ύψος της οποίας θα υπολογιστεί εκ των υστέρων επί των καθαρών εσόδων της έκθεσης. ’Αγνωστο παραμένει σε ποιον θα καταλογιστούν τα έξοδα, αν αυτά δεν καλυφθούν από τις εισπράξεις των εισιτηρίων», συμπληρώνει μεταξύ άλλων ο ΣΕΑ, ο οποίος αναφέρεται και στα ερωτήματα που «γεννώνται για το αν έχει κατατεθεί ακριβής προϋπολογισμός για τα έξοδα της έκθεσης, βάσει των οποίων θα καθοριστεί και η χορηγία προς ΥΠΠΟΑ και ΕΜΠ, και τα οποία, κατά πληροφορίες οι οποίες έχουν κατατεθεί και ως επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, ανέρχονται σε δυσανάλογα ύψη. Αδιευκρίνιστο επίσης παραμένει αν έχουν συσταθεί και με ποιο πλαίσιο θα λειτουργήσουν οι -και πάλι ειδικά δημιουργούμενες- επιτροπές παρακολούθησης πωλήσεων εισιτηρίων και εποπτείας της έκθεσης».
«Η υιοθέτηση και η προβολή μέσω του ΥΠΠΟΑ ενός έργου, στην εκτέλεση του οποίου δεν υπήρξε επίσημη συμμετοχή από το Υπουργείο και τις Υπηρεσίες του, μέσω της παραχώρησης των χώρων ενός Δημόσιου Μουσείου σε έναν ιδιωτικό φορέα, ο οποίος έχει την πλήρη και αποκλειστική διαχείριση της εκδήλωσης -με εξαίρεση βέβαια τους τομείς της φύλαξης και της καθαριότητας, δηλαδή τους απαραίτητους όρους λειτουργίας του- και με ad hoc ορισμό ειδικών όρων, κατά παρέκκλιση των θεσπισμένων διαδικασιών, συνιστά υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα των Μουσείων και της λειτουργίας τους και αποτελώντας ένα ιδιαίτερα κακό προηγούμενο, δημιουργεί εύλογες σκέψεις για προνομιακή μεταχείριση ημετέρων», καταλήγει μεταξύ άλλων ο ΣΕΑ.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)