Αντιναύαρχος ε.α. για ναυάγιο στην Πύλο: Ο διασώστης δεν μπορεί να κάνει διαλογή

Αυτά ορίζει ο κανονισμός της ΕΕ για τη διάσωση στη θάλασσα.
Anadolu Agency via Getty Images

Ο Ιωάννης Καραγεωργόπουλος, αντιπρόεδρος στην Ενωση Αποστράτων, μίλησε για το ναυάγιο στην Πύλο, εξηγώντας τι προηγήθηκε του πολύνεκρου δυστυχήματος.

«Ο συναγερμός σήμανε από τη στιγμή που εντοπίστηκε από το UAV (drone) της Frontex» αποκάλυψε στην ΕΡΤ ο κ. Καραγεωργόπουλος, επισημαίνοντας ότι στη χώρα μας εξελίσσεται μια μικτή ευρωπαϊκή επιχείρηση με την επωνυμία «Ποσειδών», η οποία συντονίζεται από τον Frontex και διαθέτει επιχειρησιακά μέσα για να συνδράμει τις ελληνικές αρχές.

Τι ορίζει ο κανονισμός για τη διάσωση στη θάλασσα

Μιλώντας για το πρωτόκολλο δράσης των λιμενικών αρχών σε αντίστοιχες περιπτώσεις ο αντιναύαρχος εν αποστρατεία αναφέρθηκε σε κανονισμός του 2014 που υιοθετήθηκε στη διάρκεια της προηγούμενης ελληνικής προεδρίας, ο οποίος περιγράφει βήμα βήμα τι επιλογές έχουν οι αρχές οι οποίες έχουν την ευθύνη για την παροχή υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγεωργόπουλο «η τυπολογία του περιστατικού του συγκεκριμένου απαιτούσε την προσεκτική και από απόσταση ασφαλείας παρακολούθηση του κινδυνεύοντος σκάφους, εφόσον αρνούνταν οι επιβαίνοντες να δεχθούν τη βοήθεια που τους». Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι κανείς δε θέλει να επιβάλει με τη βία κάτι το οποίο δεν επιθυμούν μία ομάδα ανθρώπων οι οποίοι βρίσκονται σε ένα επισφαλές σκάφος που ενδεχομένως να προκαλέσει πανικό.

«Σε μια κατάσταση κινδύνου δεν μπορεί ο διασώστης να κάνει τη διαλογή με ποιον θα μιλήσει και με ποιον δεν θα μιλήσει. Ο διασώστης θέλει να έχει μια επικοινωνία με το σκάφος γi\ αυτό το Λιμενικό απέστειλε σκάφος δικό του ώστε να έχει έγκαιρη επικοινωνία με ανθρώπους στο πεδίο για να δίνουν την εικόνα της κατάστασης» εξήγησε ο αντιναύαρχος ε.α.

«Η ΕΕ να προλαμβάνει τέτοιου περιστατικά»

Ο ίδιος μιλώντας στην εκπομπή «Συνδέσεις» υποστήριξε ότι οι επιβαίνοντες στο μοιραίο σκάφος δεν ήταν συνεργάσιμοι, άποψη που υποστήριξε στην ΕΡΤ και ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Νίκος Αλεξίου.

«Περιγράφονται αυτά στον Κανονισμό 656 και στα πρωτόκολλα που τον συνοδεύουν και είναι ένας κανονισμός ο οποίος διέπει τις μικτές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις του Frontex» σημείωσε ο κ. Καραγεωργόπουλος.

Ερωτηθείς εάν το Λιμενικό θα μπορούσε να επέμβει και να παρακάμψει τους κανόνες που ορίζει η ΕΕ όταν ένα πλοίο με μετανάστες κινδυνεύει απάντησε ότι ο καλύτερος τρόπος να επέμβει κάποιος είναι όσο αυτοί οι άνθρωποι βρίσκονται στη στεριά. «Τα επόμενα βήματα για την πρόληψη εκδήλωσης τέτοιων περιστατικών έχουν να κάνουν με τη διακρατική συνεργασία για την εξάρθρωση των δικτύων λαθροδιακίνησης. Οφείλει, λοιπόν, η Ευρωπαϊκή Ένωση, αντί να περιμένει τέτοια περιστατικά να φτάνουν στο κατώφλι της και να τα διαχειρίζεται σε τόσο επισφαλές περιβάλλον και τόσο ανασφαλές μέσα στη θάλασσα και μέσα στη νύχτα να προλαμβάνει αυτούς τους ανθρώπους και να αποτρέπει να πέφτουν θύματα από τον λαθροδιακινητές» δήλωσε σχετικά.

«Καμία καθυστέρηση»

«Τα πρωτόκολλα περιγράφουν και επιβάλλουν την από ασφαλή απόσταση παρακολούθηση του περιστατικού την παραμονή των σκαφών των παράκτιων αρχών κοντά στο σκάφος μέχρις ότου, μέσω της διαβούλευσης, να γίνει μεταβολή της άποψης και αποδοχή της προσφοράς ζωής η οποία γίνεται» υποστήριξε.

Απαντώντας για το χρόνο παρέμβασης του Λιμενικού Σώματος υποστήριξε ότι καμία καθυστέρηση δεν σημειώθηκε. «Όλα όσα έγιναν έγιναν βάσει των πρωτοκόλλων» επανέλαβε για μια άλλη φορά ο αντιναύαρχος ε.α. υποστηρίζοντας την ορθότητα των αποφάσωνς των συναδέλφων του που ωστόσο δεν μπόρεσαν να προλάβουν την πολύνεκρη ναυτική τραγωδία με τους εκατοντάδες αγνοούμενους στα νερά της Μεσογείου.

Πηγή: ΕΡΤ

Δημοφιλή