Το δοκιμαστικό δρομολόγιο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από την Πάτρα έως την Κάτω Αχαϊά, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα, σήμανε την αντίστροφη μέτρηση για τη λειτουργία της γραμμής, η οποία αναμένεται από τις 16 Μαΐου να έχει τακτικά δρομολόγια, τα οποία θα ενταθούν από τον Ιούνιο. Κι όλα αυτά, προκειμένου να εξυπηρετηθεί η αυξημένη ταξιδιωτική κίνηση μέσα στο καλοκαίρι, σε μια περιοχή ιδιαίτερα τουριστική.
Η Πάτρα, που ήδη έχει Προαστιακό Σιδηρόδρομο μέχρι το Ρίο και τον Άγιο Βασίλειο, εξυπηρετώντας χιλιάδες πολίτες και βέβαια πολλούς φοιτητές, απέκτησε και μια δεύτερη γραμμή, στην άλλη πλευρά, τη δυτική. Η γραμμή ξεκινά από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίου Ανδρέα έως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κάτω Αχαϊάς, συνολικού μήκους γραμμών 20,8 χλμ., με στάσεις σε: Ανθεία, Άγιο Γεώργιο (Ιτιές), Παραλία Πατρών 25ης Μαρτίου, Τσαούση - Μιντιλόγλι, Βραχνέικα, Τσουκαλέικα, Αλισσό και Κάτω Αχαϊά.
Πρόκειται για ένα όραμα που χρονολογείται από το 2013, όταν δεσμεύτηκε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας ότι το έργο θα γίνει με συγχρηματοδότηση από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας, έχοντας την καθολική υποστήριξη περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης. Τελικά, το έργο, έχοντας πλήρη ετοιμότητα και ωριμότητα, εντάχθηκε το 2014 στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας 2014-2020.
Τον Μάιο του 2016 δημοπρατήθηκε το υποέργο 1 με τίτλο «Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής και των τεχνικών στη μετρική γραμμή Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών στο τμήμα από Άγιο Ανδρέα μέχρι Κάτω Αχαΐα» και τον Μάιο του 2018 υπογράφηκε η σύμβαση για το 2ο υποέργο «Προμήθεια και εγκατάσταση νέων αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) και αποκατάσταση λειτουργίας υφισταμένων στο υπό αναβάθμιση τμήμα γραμμής του Προαστιακού από το ύψους του Αγίου Ανδρέα έως την Κάτω Αχαΐα.
Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 6,6 εκατ. ευρώ και στο πλαίσιο αυτό κατασκευάστηκαν και διαμορφώθηκαν οι στάσεις που αναφέραμε. Σε κάθε στάση έγινε διαμόρφωση της αποβάθρας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής κεκλιμένων διαδρόμων πρόσβασης (ράμπες) για ΑμΕΑ, τοποθετήθηκαν στέγαστρα και εξοπλισμός (καθιστικοί πάγκοι, κάδοι απορριμμάτων, μπάρες στάθμευσης και ασφάλισης ποδηλάτων), ενώ τοποθετήθηκε ηλεκτροφωτισμός.
Η υφιστάμενη σιδηροδρομική υποδομή αναβαθμίστηκε για τις ανάγκες της κυκλοφορίας και η ταχύτητα μελέτης για το τμήμα Αγ. Ανδρέας - Κ. Αχαϊά είναι 90 χλμ./ώρα.
Παράλληλα ολοκληρώθηκε η ανακατασκευή ορισμένων ισόπεδων διαβάσεων με νέου τύπου από καουτσούκ (τύπου strail) ή οπλισμένο σκυρόδεμα με αντιολισθητική επιφάνεια. Μέρος του έργου ήταν και η ενίσχυση της λειτουργίας των τεχνικών της γραμμής και κυρίως η ενίσχυση των βάθρων της Γέφυρας Πείρου. Παράλληλα, ολοκληρώνεται προμήθεια και εγκατάσταση από τον ΟΣΕ νέων Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) καθώς και αποκατάσταση της λειτουργίας υφιστάμενων ΑΣΙΔ στο μήκος του υπό αναβάθμιση τμήματος. Συνολικά γίνεται εγκατάσταση ή επισκευή σε 32 συνολικά ΑΣΙΔ, ενώ έχει κατατεθεί αίτημα προς τον ΟΣΕ για την αναβάθμιση τεσσάρων σταθμών και ειδικότερα για τους σταθμούς Αγίου Ανδρέα, Μιντιλογλίου, Καμινίων και Κάτω Αχαϊάς.
Επέκταση Προαστιακού στην Ηλεία
Στόχος της Περιφέρειας, είναι η επέκταση του Προαστιακού μέχρι τον Άραξο, που έχει αεροδρόμιο, το οποίο χρησιμοποιείται και για πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό. Βέβαια, ο μεγάλος στόχος είναι η σύνδεση της Πάτρας με τον Πύργο, ένα έργο που θα χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014 - 2010» και το αρμόδιο Υπουργείο. Επίσης, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης «Κατάκολο – Πύργος - Αρχαία Ολυμπία», προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής, που χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ «Δυτική Ελλάδα 2014 - 2020».