Πέθαναν από κορονοϊό ο θρύλος του ντιζάιν, Εντσο Μάρι και η γυναίκα του

Σε ηλικία 88 ετών, ο σχεδιαστής άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο του Μιλάνου, ενώ ακολούθησε η σύζυγός του σε ηλικία 82 ετών.
Leonardo Cendamo via Getty Images

Ο ριζοσπαστικός Ιταλός σχεδιαστής, συγγραφέας και δυναμικός κομμουνιστής, Εντσο Μάρι, πέθανε την Δευτέρα 19 Οκτωβρίου σε ηλικία 88 ετών σε νοσοκομείο του Μιλάνο από Covid - 19, ενώ μια μέρα μετά η σύζυγός του, ιταλίδα επιμελήτρια και συγγραφέας, Λέα Βερτζίν, πέθανε επίσης από επιπλοκές που σχετίζονται με την ίδια νόσο σε ηλικία 82 ετών.

Με καριέρα που εκτείνεται σε έξι δεκαετίες, ο Μάρι δημιούργησε έργα που διέσχισαν τα πεδία της τέχνης, του σχεδιασμού και της αρχιτεκτονικής. Όσον αφορά τα σχέδια επίπλων, έμεινε γνωστός για τη χρήση μινιμαλιστικών αλλά κομψών μορφών, όπως φαίνεται στην καρέκλα Box και στην πολυθρόνα Elisa.

Γεννημένος στο Τσεράνο της Ιταλίας, το 1932, ο Μάρι μετακόμισε στο Μιλάνο και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Μπρέρα από το 1952 έως το 1956, Τέχνη και Λογοτεχνία ενώ ταυτόχρονα βελτίωσε τις ιδέες του στη μεθοδολογία του σχεδιασμού.

Η συνάντησή του με τον Μπρούνο Ντανέζε στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ενέτεινε το ενδιαφέρον του στο ντιζάιν. Ο Ντανέζε ήταν ο επιχειρηματίας πίσω από την εταιρεία ντιζάιν που δημιούργησε, η οποία είχε στόχο να εμποτίσει την τέχνη στη καθημερινή ζωή.

“Ως σχεδιαστής, καθώς και καλλιτέχνης, κριτικός και θεωρητικός, ο Μάρι υπήρξε σημείο έμπνευσης και αναφοράς για πολλές γενιές σχεδιαστών και επιχειρηματιών του ντιζάιν και οι ριζοσπαστικές του ιδέες βοήθησαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου σχεδιασμού και εξακολουθούν να έχουν αντίκτυπο σήμερα.”

Τα πρώτα στάδια της συνεργασίας του Μάρι με τον Ντανέζε ήταν σε αντικείμενα, βάζα, μολυβοθήκες και ξύλινα παζλ με ζώα για παιδιά.

Ένα άλλο γνωστό αντικείμενο ντιζάιν της εποχής εκείνης είναι το διηνεκές ημερολόγιο τοίχου. Κατασκευασμένο από πλάκες αλουμινίου και PVC που μπορούν να ανακατευτούν με οποιαδήποτε σειρά, το ημερολόγιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάθε χρόνο χωρίς αντικατάσταση.

Κατά τη δεκαετία του ’60 και του ’70, άρχισε να σχεδιάζει έπιπλα, συμπεριλαμβανομένης της καρέκλας Delfina για την εταιρεία Driade και της καρέκλας Tonietta για την εταιρεία Zanotta. Kαι για τις δύο κέρδισε το Βραβείο Compasso d’Oro, το πρώτο το 1979 και το δεύτερο το 1987.

Η κινητήρια δύναμη πίσω από μεγάλο μέρος του έργου του Μάρι ήταν η σχεδιαστική φιλοσοφία του, εμπνευσμένη από το Κίνημα Τεχνών και Χειροτεχνημάτων, στην ύστερη βικτωριανή περίοδο στην Αγγλία.

Ενσωμάτωσε στο έργο του τις αριστερές πολιτικές απόψεις σχετικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων, την οικολογία και τον αντικαταναλωτισμό. Στον πυρήνα των δημιουργιών του είναι το ενδιαφέρον για απλότητα και λειτουργικότητα, με αντικείμενα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην καθημερινή ζωή από απλούς ανθρώπους. Ανέπτυξε περισσότερα από 1.500 σχέδια για διάφορες εταιρείες στην καριέρα του.

Ο Μάρι ήταν επίσης καλλιτέχνης και συγγραφέας και δημοσίευσε βιβλίο ζωγραφικής με τίτλο «Apple and the Butterfly», τη δεκαετία του 1960. Το πρόκτζεκτ του Autoprogettazione του 1970 συνοδεύτηκε από έναν οδηγό για την κατασκευή των επίπλων του.

Ως σχεδιαστής, καθώς και καλλιτέχνης, κριτικός και θεωρητικός, ο Μάρι υπήρξε σημείο έμπνευσης και αναφοράς για πολλές γενιές σχεδιαστών και επιχειρηματιών του ντιζάιν και οι ριζοσπαστικές του ιδέες βοήθησαν στη διαμόρφωση του σύγχρονου σχεδιασμού και εξακολουθούν να έχουν αντίκτυπο σήμερα.

ΠΗΓΗ: archpaper.com

ΑΠΕ

Δημοφιλή