Οι καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη αρχίζουν να λυγίζουν από το κύμα ακρίβειας.
Οι αγοραστές, εμφανώς πιεσμένοι από τον διαρκώς αυξανόμενο πληθωρισμό, ψάχνουν να αγοράζουν βασικά είδη όπως τρόφιμα, χλωρίνη και μπέργκερ (ή σουβλάκια στην περίπτωσή μας) όσο πιο φθηνά μπορούν ενώ όσοι έχουν μεγαλύτερους τραπεζικούς λογαριασμούς σπεύδουν να εξασφαλίσουν τσάντες Louis Vuitton στην προνομιακή τιμή των 3.000 ευρώ.
Οι επενδυτές παρακολουθούν στενά τους αριθμούς αναζητώντας τα σημάδια εκείνα που μαρτυρούν ότι οι οικονομίες οδεύουν προς ύφεση. Αλλά μέχρι στιγμής οι καταναλωτές στέλνουν ανάμεικτα μηνύματα.
Υπάρχει μεγάλη αδυναμία σε εκείνους που έχουν πληγεί περισσότερο από τις τιμές ρεκόρ στα καύσιμα και τα τρόφιμα. Την ίδια ώρα τα στοιχεία για τις πιστωτικές κάρτες δείχνουν ότι κάποιοι εξακολουθούν να ξοδεύουν για ταξίδια και άλλες «πολυτέλειες».
Η Walmart εξέπεμπε μια «προειδοποιητική βολή» τη Δευτέρα. Οι πελάτες της στις ΗΠΑ, που τείνουν να προέρχονται από νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα, αγοράζουν τρόφιμα και άλλα βασικά είδη ενώ παραλείπουν τους διαδρόμους που είναι γεμάτοι με ρούχα και αθλητικά είδη.
Στον αντίποδα, οι πωλήσεις στον όμιλο πολυτελείας LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE αυξήθηκαν κατά 19% το δεύτερο τρίμηνο, ελαφρώς χαμηλότερα από νωρίτερα φέτος. Οι πωλήσεις τσαντών και αλκοολούχων ποτών υψηλής ποιότητας στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες βοήθησαν στην αντιστάθμιση της επιβράδυνσης που προέκυψε από τα lockdown του κορονοϊού.
Σύμφωνα με τη Visa ο όγκος διασυνοριακών πληρωμών αυξήθηκε κατά 40%, αντανακλώντας την καλοκαιρινή «έκρηξη» των ταξιδιών και την ανθεκτικότητα των καταναλωτών.
Ωστόσο, η πιο ήπια ζήτηση των καταναλωτών έπληξε τα έσοδα της Microsoft από τα βιντεοπαιχνίδια (π.χ. πτώση 7% στα έσοδα που σχετίζονται με το Xbox και αναμένεται περαιτέρω συρρίκνωση αυτό το τρίμηνο). Η εταιρεία κατασκευής μικροτσίπ Texas Instruments βλέπει επίσης χαμηλότερη ζήτηση από τους καταναλωτές για προσωπικά ηλεκτρονικά είδη.
Αγορές, αλλά για πόσο ακόμη;
Οι κολοσσοί Coca Cola, McDonald’s και Unilever δήλωσαν όλοι την Τρίτη ότι τα προϊόντα τους εξακολουθούν να πωλούνται, ακόμη και σε υψηλότερες τιμές.
Η Unilever, η οποία διαθέτει 400 μάρκες, ξεπέρασε τις εκτιμώμενες προβλέψεις πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο καθώς αύξησε τις τιμές.
Μέχρι στιγμής οι καταναλωτές αγοράζουν, αλλά υπάρχει ένα ερώτημα σχετικά με το πόσο μπορεί να διαρκέσει αυτό.
Η McDonald’s, η οποία διαχειρίζεται σχεδόν 40.000 καταστήματα, είπε ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις της αυξήθηκαν σχεδόν κατά 10%, πολύ καλύτερα από την προσδοκία για αύξηση 6,5%.
Παρόλα αυτά, η εταιρεία με έδρα το Σικάγο είπε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει περισσότερες επιλογές με έκπτωση στο μενού της, επειδή ο αυξανόμενος πληθωρισμός, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, οδηγεί ορισμένους καταναλωτές με χαμηλότερο εισόδημα να «πέφτουν» σε φθηνότερα είδη και να αποφεύγουν τα «ακριβότερα» γεύματα.
Ο όγκος των παγκόσμιων πωλήσεων της Coca Cola αυξήθηκαν κατά 8% το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία, ενώ οι μέσες τιμές πώλησης αυξήθηκαν κατά περίπου 12%.
Φόβοι για «φρένο»
Η γερμανική εταιρεία κατασκευής υποδημάτων Adidas μείωσε τον στόχο κερδών της για το 2022 λόγω της αργής ανάκαμψης της επιχείρησής της στην Κίνα.
Η General Motors περιορίζει τις δαπάνες και τις προσλήψεις ενόψει μιας πιθανής οικονομικής επιβράδυνσης. Η πτώση κατά 40% στα τριμηνιαία καθαρά της έσοδα απογοήτευσε, οδηγώντας τις μετοχές σε βουτιά.
Το μειωμένο καθαρό εισόδημα της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ αντικατοπτρίζει τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένης της παγκόσμιας έλλειψης τσιπ.
Κι όλα αυτά την ώρα που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη, λόγω πληθωρισμού και του πολέμου στην Ουκρανία, προειδοποιώντας ότι η παγκόσμια οικονομία κινδυνεύει να βρεθεί στο χείλος της ύφεσης.