Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 9,1%, ανατιμήσεις «φωτιά» σε τρόφιμα, καύσιμα και υπηρεσίες

Νέα άνοδος των τιμών σε προιόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού» τον Οκτώβριο.
.
.
Eurokinissi

Στο 9,1% επιβραδύνθηκε ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Οκτώβριο από 12% τον Σεπτέμβριο στη χώρα μας, ωστόσο καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε όλη τη γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, εκτός από τις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Πρόκεται ουσιαστικά για μια ένδειξη αποκλιμάκωσης και σταθεροποίησης των τιμών σε ένα συγκεκριμένο -υψηλό- επίπεδο μετά την εκτόξευσή τους το προηγούμενο διάστημα σε τομείς όπως η ενέργεια (φυσικό αέριο, καύσιμα, ηλεκτρισμός κ.λπ.).

Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος οι τιμές αυξήθηκαν σε: Φυσικό αέριο (68,4%), Στερεά καύσιμα (23,3%), Πετρέλαιο θέρμανσης (20,8%), Καύσιμα και λιπαντικά (17,8%) και Ηλεκτρισμό (7,4%). Στο λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού», ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Γαλακτοκομικά και αυγά (24,2%), Ψωμί και δημητριακά (19,3%), Κρέατα γενικά (17,3%), Έλαια και λίπη (16,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (13,4%), Λαχανικά γενικά (13,2%), Λοιπά τρόφιμα (12%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,1%), Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (5,4%), Φρούτα γενικά (3,9%) και Ψάρια γενικά (2,4%).

Στα υπόλοιπα προϊόντα και τις υπηρεσίες υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (5,4%), Ενοίκια κατοικιών (1,6%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,2%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,5%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (5,7%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,6%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,8%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,1%), Οικιακές υπηρεσίες (8%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,9%), Ιατρικά προϊόντα (3,2%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,4%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (12,3%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (19,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,3%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (2,8%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (30,6%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (3,9%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,6%), Κινηματογράφους- θέατρα (14,3%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (9,6%), Πακέτο διακοπών (12%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,5%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (20,2%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (2,7%) και ’Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (8,4%).

Μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου, οι τιμές μειώθηκαν σε Φυσικό αέριο (52,8%), Πετρέλαιο θέρμανσης (11,2%) και Ηλεκτρισμό (2,9%), ωστόσο αυξήθηκαν σε Πετρέλαιο κίνησης (11,2%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (2,3%). Στο «καλάθι του νοικοκυριού, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Ζυμαρικά (7,2%), Λαχανικά νωπά (5,5%), Πατάτες (3,5%), Γάλα νωπό πλήρες (3,4%), Ψωμί (2%), Αρνί και κατσίκι (2%), Τυριά (1,8%), Φρούτα νωπά (1,4%), Ελαιόλαδο (1,3%), Χοιρινό (1%) και Μοσχάρι (0,8%), ενώ μειώθηκαν οι τιμές σε Ψάρια νωπά (3,6%).

Στην υπόλοιπη γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (3,5%), Ενοίκια κατοικιών (0,5%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%), Οικιακές υπηρεσίες (5,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (0,8%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (3%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%) και Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,5%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,7%).

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο 2022 με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2021 προέκυψε αύξηση 9,1%, έναντι αύξησης 3,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2021 με το 2020.

Η αύξηση αυτή προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.

*2,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*5,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*11,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

*10,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

*2,7% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

*13,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

*2,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.

*2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

*8,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*4,2% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

*2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Ενώ, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2% τον Οκτώβριο 2022 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2022, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 9,5% τον Οκτώβριο εφέτος, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε τον Οκτώβριο πέρυσι. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

Δημοφιλή