Το 2018, αρχαιολόγοι έκαναν μια συγκλονιστική ανακάλυψη σε μια σπηλιά στο Swaga Swaga στην κεντρική Τανζανία.
Σε ένα χώρο, που ονομάζεται Amak’hee 4, και ήταν περίτεχνα ζωγραφισμένος βρέθηκαν τρεις μυστηριώδεις, ανθρωπόμορφες μορφές με εξαιρετικά υπερμεγέθη κεφάλια.
Ο χώρος Amak’hee 4 είναι δύσκολο να χρονολογηθεί, αλλά ο αρχαιολόγος Maciej Grzelczyk του Πανεπιστημίου Jagiellonian στην Πολωνία βρήκε ότι είναι τουλάχιστον μερικών εκατοντάδων ετών.
Είναι βαμμένος σχεδόν εξ ολοκλήρου με κόκκινο χρώμα, εκτός από πέντε φιγούρες που είναι βαμμένες λευκές.
Η αποσάθρωση αυτής της χρωστικής ουσίας και η απουσία κατοικίδιων ζώων υποδηλώνει ότι είναι αρκετά παλιά, που χρονολογείται από την εποχή των κοινωνιών κυνηγών-συλλεκτών στην περιοχή.
Στην ζωγραφιά απεικονίζονται ζώα που μοιάζουν με γκνου, βουβάλια και ακόμη και καμηλοπάρδαλη, καθώς και μια σειρά από ανθρώπινες φιγούρες με μεγάλα κεφάλια. Αλλά μια ομάδα ξεχωρίζει.
«Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη μεταξύ των ζωγραφιών στο Amak’hee 4 είναι μια σκηνή που επικεντρώνεται γύρω από τρεις φιγούρες», έγραψε ο Grzelczyk στην εργασία του, που δημοσιεύθηκε το 2021.
«Σε αυτό το τρίο, οι φιγούρες φαίνεται να διαθέτουν κεφάλια βουβαλιών».
Η κουλτούρα των ανθρώπων Sandawe, (σ.σ αυτόχθονη εθνοτική ομάδα της Νοτιανατολικής Αφρικής με έδρα την περιοχή Chemba kwamtoro της περιφέρειας Dodoma στην κεντρική Τανζανία. Το 2000, ο πληθυσμός του Sandawe εκτιμήθηκε σε 40.000.) οι οποίοι κατάγονται από εκείνους που κατοικούσαν στην περιοχή, δεν περιλαμβάνει μοτίβα ανθρώπων με κεφάλι βουβαλιών ή ανθρώπων που μπορούν να μεταμορφωθούν σε βουβάλια (ή αντίστροφα), οπότε οι εικόνες μπορεί να απεικονίζουν κάτι άλλο.
Αλλά, σημειώνει ο Grzelczyk, τα κέρατα βουβάλου παίζουν σημαντικό ρόλο σε ορισμένες τελετουργίες των Sandawe.
Όποιες κι αν είναι αυτές, οι παράξενες φιγούρες δεν είναι χωρίς προηγούμενο. Όχι μακριά από το Amak’hee 4, στην περιοχή Kondoa στην κεντρική Τανζανία, δύο βραχογραφίες έχουν ιδιαίτερη ομοιότητα με το τρίο.
Στη θέση Kolo B2, απεικονίζονται τρεις μορφές όρθιες μαζί. Στο Kolo B1, τρεις μορφές απεικονίζονται οριζόντια, αν και ξαπλωμένες στο έδαφος.
Και οι τρεις τοποθεσίες παρουσιάζουν παρόμοιες μορφές, με μεγάλα κεφάλια, αν και οι φιγούρες Kolo φέρουν ριγέ μοτίβο, που ερμηνεύεται ως κόμμωση. (Άλλες φιγούρες Kondoa ερμηνεύονται ότι έχουν περίτεχνα χτενίσματα).
Και στις τρεις τοποθεσίες, οι φιγούρες συνδέονται με μια γραμμή κατά μήκος του μεσαίου τμήματος τους. Και οι τρεις έχουν παρόμοιες κατευθύνσεις των χεριών και των βραχιόνων.
«Οι φιγούρες από το Amak’hee 4 είναι αισθητά μεγαλύτερες από εκείνες στο Kolo, και καθιστούν αυτό το μοτίβο ένα κεντρικό σημείο εστίασης γύρω από το οποίο φαίνεται να λαμβάνει χώρα η υπόλοιπη αφήγηση. Αντίθετα, οι εικόνες στο Kolo είναι μεμονωμένες απεικονίσεις, χωρίς σαφή σύνδεση με τις υπόλοιπες ζωγραφιές», έγραψε ο Grzelczyk.
Η εργασία έχει δημοσιευθεί στο Antiquity.