Ασύμφορο ταξίδι: Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες γυρίζουν την πλάτη στην Κίνα

Από το φετινό χειμώνα το 82% των πτήσεων από και προς την Κίνα θα γίνεται από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες που θα μονοπωλούν την ευρώπαϊκή αγορά.
winhorse via Getty Images

Αποσύρονται από την κινεζική αγορά οι μεγάλες παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες καθώς στα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων προς την Ασία έχει αυξηθεί κατακόρυφα το λειτουργικό κόστος μετά το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου, ενώ η ζήτηση παραμένει χαμηλή.

Η Virgin Atlantic και η Scandinavian Airlines, είναι ανάμεσα στις αεροπορικές εταρείες που είχαν δρομολόγια προς και από την Κίνα και αναγκάζονται να αποσυρθούν εξ ολοκλήρου.

Η Virgin Atlantic διέκοψε όλες τις πτήσεις προς το Χονγκ Κονγκ και έκλεισε το γραφείο της το 2022, τερματίζοντας μιας 30ετή παρουσία της στον ασιατικό οικονομικό κόμβο.

Αναφορά από τον ταξιδιωτικό ιστότοπο Skift δείχνει ότι επτά μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν αποσυρθεί από τη χώρα τους τελευταίους τέσσερις μήνες.

winhorse via Getty Images

Ο John Grant, επικεφαλής αναλυτής στην εταιρεία αεροπορικών πληροφοριών OAG, εκτιμά ότι η κατάσταση «θα γίνει ακόμη χειρότερη».

Η British Airlines υποβάθμισε σταθερά το μέγεθος των αεροσκαφών της που πετούν στην Κίνα καθώς τα Boeing 747 jumbo jet αντικαταστάθηκαν από B777 και σήμερα πετούν τα μικρότερα B787, υποστηρίζει ο Γκράντ.

Με τον τρόπο αυτό ο βρετανικός αερομεταφορέας έχει μειώσει σημαντικά τη χωρητικότητα στις πτήσεις του προς την Κίνα σε μια προσπάθεια να διατηρήσει τουλάχιστον τη γραμμή», αναφέρει το Skift.

Οι Κινέζοι κερδίσουν από τα ανοικτά σύνορα με τη Ρωσία

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, μαζί με άλλες δυτικές χώρες, επέβαλαν γενική απαγόρευση πτήσεων στα ρωσικά αεροσκάφη. Η Ρωσία απάντησε με τον ίδιο τρόπο κλείνοντας τον εναέριο χώρο της, αναγκάζοντας πολλούς ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς να βρουν πιο μακρινούς εναλλακτικούς αεροδιαδρόμους για να φτάσουν στην Ασία.

Οι πτήσεις μεγαλύτερης διάρκειας απαιτούν περισσότερα καύσιμα, γεγονός που καθιστά τις πτήσεις αυτές πιο ακριβές. Ωστόσο, οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες δεν υπόκεινται σε απαγορεύσεις ρωσικού εναέριου χώρου, επομένως μπορούν να πετούν στα ίδια δρομολόγια προς την Ευρώπη ταχύτερα και φθηνότερα από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες.

Επιπλέον, «οι αεροπορικές εταιρείες χρειάστηκε να λειτουργούν με πληρώματα πτήσης τεσσάρων ατόμων λόγω του παρατεταμένου ωραρίου που, σε ορισμένες περιπτώσεις, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πλήρωμα δύο ή τριών ατόμων γεγονός που αυξάνει σημαντικά το κόστος», είπε ο Γκραντ.

Ανοίγουν νέες αγορές σε Ασία και Αφρική

Τρεις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Finnair ανακοίνωσε ότι οι πτήσεις προς τις μεγάλες ασιατικές πόλεις — Τόκιο, Σαγκάη, Σεούλ, Μπανγκόκ, Νέο Δελχί και Σιγκαπούρη — θα ήταν μεγαλύτερες. Τώρα, η αεροπορική εταιρεία μειώνει τις πτήσεις προς την Κίνα και προσθέτει πτήσεις προς την Ταϊλάνδη.

Ο Γκραντ υποστηρίζει ότι οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς βρίσκουν με αυτόν τον τρόπο εναλλακτικές αγορές παρακάμπτοντας την Κίνα.

Όταν η British Airlines εγκατέλειψε το δρομολόγιο προς και από Πεκίνο, αύξησε τα δρομολόγια της προς το Κέιπ Τάουν της Νοτίου Αφρικής. «Οι συντελεστές φορτίου» - πόσο δηλαδή γεμάτο είναι το αεροπλάνο - αυξήθηκαν από 55% που ήταν στο δρομολόγιο για Πεκίνο, στο 90% για ταξίδια προς το Κέιπ Τάουν, είπε.

Όμως, εκτός από το κόστος ένας ανασταλτικός ακόμη παράγοντας είναι η ζήτηση για ταξίδια στην Κίνα. Στην προ-πανδημία εποχή του 2019, η Κίνα υποδέχθηκε περίπου 49,1 εκατομμύρια ταξιδιώτες, με το ποσό να συρρικνώνεται στα 17,25 εκατομμύρια φέτος από τον Ιούλιο, σύμφωνα με την κινεζική κυβέρνηση.

Την ίδια ώρα, η Ιαπωνική ταξιδιωτική αγορά φαίνεται να απορροφά τους χαμένους ταξιδιώτες της Κίνας.

Η Αυστραλέζικη Qantas ανέφερε ότι η «χαμηλή ζήτηση» οδήγησε στην ακύρωση των δρομολογίων της από το Σίδνεϊ προς Σαγκάη τον Μάιο. Ο κρατικός αερομεταφορέας της Αυστραλίας εξακολουθεί να πετά από το Σίδνεϊ, τη Μελβούρνη, το Μπρίσμπεϊν και το Περθ προς το Χονγκ Κονγκ.

Το 82% των πτήσεων στα χέρια Κινέζων

Αν και οι Αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν πληγεί τόσο σκληρά όσο οι Ευρωπαϊκές από το ζήτημα του ρωσικού εναέριου χώρου, έχουν αρχίσει να μειώνουν κι αυτές τα δρομολόγια τους προς την Κίνα είπε ο Γκραντ.

Η χαμηλή ζήτηση εξελίσσεται σε μεγάλο ζήτημα και για τις Κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, η μεγαλύτερη εκ των οποίων έχασε το 2022, 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια ενώ πέρυσι τα κέρδη όλων των αεροπορικών εταιρειών της χώρας δεν ξεπέρασαν τα 420 εκατομμύρια δολάρια

Αυτόν τον χειμώνα, το 82% όλων των πτήσεων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης έχει περάσει στα χέρια των Κινέζων, από 56% που ήταν πριν από την πανδημία. Συλλογικά, οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες έχουν αυξημένη χωρητικότητα προς την Ευρώπη, σε σύγκριση με την προ πανδημίας, παρόλο που η αγορά και οι εμπορικές ροές ήταν πολύ ισχυρότερες τότε, είπε ο Grant.

Υποστηρίζει ότι θα υπάρχουν περίπου 18 νέα δρομολόγια μεταξύ Κίνας και Ευρώπης τα οποία θα εκτελούνται όλα από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες”, δήλωσε ο Grant.

Πηγή: CNBC

Δημοφιλή