Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες με τρένο, από τη Δευτέρα 20 Μαΐου

Η HuffPost στο πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο.

Το πρώτο, δοκιμαστικό δρομολόγιο της πλήρως ηλεκτροδοτούμενης γραμμής, πραγματοποιείται αυτή την ώρα.

Ευρισκόμενος αυτή τη στιγμή στο τρένο προς Θεσσαλονίκη, στο δοκιμαστικό δρομολόγιο της πλήρως ηλεκτροδοτούμενης γραμμής από την Αθήνα, μπορώ να μεταφέρω ορισμένα από αυτά που θα βιώνουν όσοι από τη Δευτέρα 20 Μαΐου θα χρησιμοποιούν το τρένο, για τη μετακίνησή τους στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και αντίστροφα. Στο δρομολόγιο επιβαίνουν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Θάνος Βούρδας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και υπηρεσιακά στελέχη των ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Intercity Express

Αυτό το τρένο, που βλέπετε και στις φωτογραφίες, είναι το Intercity Express, με ηλεκτρική μηχανή και διαμορφωμένα βαγόνια, αναβαθμισμένα εξωτερικά και εσωτερικά. Έχει βαγόνι Α’ Θέσης μπροστά με παροχές όπως: δωρεάν Wi-Fi (σταδιακά θα είναι διαθέσιμο σε όλα τα βαγόνια), υποστηρικτικό προσωπικό on boad, δωρεάν διάθεση εφημερίδων και σετ προϊόντων περιποίησης στους επιβάτες. Επίσης, για όλους τους επιβάτες υπάρχουν αναβαθμισμένες υπηρεσίες κυλικείου, που θα προσφέρει και επιλογές σε δύο γεύματα καθώς και πρίζα σε κάθε θέση.

Οι τιμές παραμένουν ίδιες και συγκεκριμένα στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη η Α’ θέση κοστίζει 55 ευρώ (με 20% έκπτωση για την επιστροφή) και η Β’ Θέση κοστίζει 45 ευρώ (επίσης 20% έκπτωση με επιστροφή).

Το Intercity Express θα αναχωρεί από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη στις 06:22 το πρωί και με δύο στάσεις σε Λιανοκλάδι και Λάρισα θα διανύει την απόσταση σε 4 ώρες και 10 λεπτά (Αθήνα – Λειανοκλάδι σε 1 ώρα και 47 λεπτά, Αθήνα – Λάρισα σε 2 ώρες και 48 λεπτά). Αντίστοιχα, το έτερο Intercity Express, θα αναχωρεί από την Θεσσαλονίκη για την Αθήνα στις 06:27 και με δύο στάσεις σε Λάρισα και Παλαιοφάρσαλο θα διανύει την απόσταση σε 3 ώρες και 57 λεπτά (Λάρισα – Αθήνα σε 2 ώρες και 36 λεπτά, Θεσσαλονίκη – Λάρισα σε 1 ώρα και 20 λεπτά). Προφανώς, τα δύο τρένα δεν διασταυρώνονται διότι η γραμμή είναι διπλή.

Πέραν του Intercity Express, θα δρομολογούνται και άλλα ηλεκτροκίνητα τρένα ανά τρεις ώρες, που κάνουν περισσότερες στάσεις. Αθήνα – Θεσσαλονίκη: 09:22, 12:22, 15:22, 18:22 και Θεσσαλονίκη – Αθήνα: 09:15, 12:15, 15:15, 18:15, που θα διανύουν την απόσταση σε περίπου 4 ώρες και 20 λεπτά. Επίσης, υπάρχει και βραδινό ζευγάρι δρομολογίων, που θα διανύει την απόσταση σε περίπου 5 ώρες και 30 λεπτά.

Οι ταχύτητες

Αυτή τη στιγμή, στο τμήμα Αθήνα – Οινόη η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το τρένο, είναι 120 χλμ./ώρα, καθώς χρειάζεται αναβάθμιση της επιδομής της γραμμής, ώστε να μην υπάρχουν αναπηδήσεις. Ηδη εκτελούνται έργα που θα ολοκληρωθούν το 2020, ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα. Στο τμήμα Οινόη – Τιθορέα η μέγιστη ταχύτητα είναι 160 χλμ./ώρα και στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός μπορεί να αγγίξει τα 220 χλμ./ώρα και Δομοκός – Θεσσαλονίκη 160 χλμ./ώρα.

Τα νέα τρένα

Τα υπάρχοντα τρένα ανήκουν στη ΓΑΙΑΟΣΕ και τα νοικιάζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει αναλάβει το μεταφορικό έργο. Αυτά τα τρένα θα εξακολουθήσουν να εκτελούν δρομολόγια, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να φέρει το φθινόπωρο δύο τρένα, πιο σύγχρονα, σαν το λεγόμενο «Ασημένιο βέλος», που είχε έρθει για ένα μικρό δοκιμαστικό δρομολόγιο το φθινόπωρο του 2019.

Όταν ολοκληρωθεί το σύστημα σηματοδότησης (Λάρισα – Θεσσαλονίκη) και τηλεδιοίκησης (Αχαρνές – Τιθορέα) σε όλη τη γραμμή καθώς και το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS (εντός του 2019), τότε η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διανύεται σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Το ETCS λειτουργεί με αισθητήρες τοποθετημένους σε όλες τις ηλεκτρικές μηχανές, που όταν διαπιστώσουν ότι ο μηχανοδηγός έχει υπερβεί το όριο ταχύτητας της περιοχής, το φρενάρει για λόγους ασφαλείας, ώστε να μην εκτροχιαστεί και υπάρξουν ατυχήματα. Αυτό σύστημα είναι Ευρωπαϊκή οδηγία και θα έπρεπε ήδη να λειτουργεί και στην Ελλάδα.

Αναμφίβολα, το πιο δύσκολο τεχνικά τμήμα, ήταν το Τιθορέα – Δομοκός, με τις σήραγγες Καλλιδρόμου, την γέφυρα Εκκάρας που βρίσκεται πάνω σε σεισμικό ρήγμα και την ανακατασκευή του σταθμού Λειανοκλαδίου.

Τι απομένει σε υποδομές

Η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προβλέπεται να μην έχει ισόπεδες διαβάσεις. Αυτή τη στιγμή εκτελείται η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια, όπου θα έχουμε τέσσερις γραμμές, ενώ επιφανειακά θα δημιουργηθεί πάρκο αναψυχής και θα αναβαθμιστεί το οδικό δίκτυο. Επίσης, στον Άγιο Στέφανο, όπου υπάρχει ισόπεδη διάβαση, θα υπογειοποιηθεί ο δρόμος, επειδή είναι μικρότερο τεχνικά έργο. Κι ακόμη, σύντομα θα δημοπρατηθεί σιδηροδρομικός σταθμός στο Κρυονέρι, που θα εξυπηρετεί τον προαστιακό και βέβαια το τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Θα εξυπηρετήσει σε μεγάλο βαθμό, διότι οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να κατεβαίνουν με τα ΙΧ προς την Αθήνα. Ο Σταθμός θα παραδοθεί σε περίπου ενάμιση χρόνο από τη δημοπράτησή του. Ένα ακόμη έργο είναι η υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου στις Αχαρνές (διπλή γραμμή), που θα αποσυμφορήσει την κυκλοφορία των εμπορευματικών τρένων και θα συνδέεται απευθείας με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο αλλά και με τη γραμμή για Πάτρα.

Ο Σταθμός Λαρίσης, ο οποίος το 205 ήταν ένα απέραντο εργοτάξιο με υλικά σε υπαίθριους χώρους (κυλιόμενες σκάλες κ.α.), ο ΟΣΕ προχώρησε στην Α’ Φάση αναβάθμισης του σταθμού με τη δημιουργία νέων αποβαθρών για τους συρμούς και άμεσα ξεκινά διαγωνισμός για τη Β’ Φάση, κόστους 80 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει νέες αποβάθρες καθώς και υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό του μετρό. Ο χρόνος υλοποίησης είναι 36 μήνες, ώστε να συμπέσει με την ολοκλήρωσης της υπογειοποίησης στα Σεπόλια.

Εξάλλου, το Υπουργείο Υποδομών έχει ζητήσει η γραμμή Αθήνα – Χαλκίδα να έχει μεγαλύτερη συχνότητα, κάθε μισή ώρα, ώστε να διευκολύνει τις μετακινήσεις πολλών εργαζομένων και στις βιομηχανικές περιοχές.

Αθήνα – Πάτρα

Ήδη έχει πραγματοποιηθεί δοκιμαστικό δρομολόγιο στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο, και αναμένεται να λειτουργήσει για το κοινό μέχρι τον Ιούλιο. Προχωρούν οι εργασίες μέχρι το Ρίο και στο τμήμα Ρίο – Πάτρα έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και ο σχεδιασμός που περιλαμβάνει υπογειοποίηση της γραμμής σε μεγάλο βαθμό, με επιφανειακή ανάπλαση.

Σύνδεση με λιμάνια και βαλκανικές χώρες

Η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια της χώρας, είναι το επόμενο μεγάλο βήμα, που θα επιτρέψει στη χώρα μας να καταστεί εμπορευματικός κόμβος στα Βαλκάνια και γενικά όλη την Ευρώπη, σε συνδυασμό με το μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Παράλληλα, η ανάπτυξη του δικτύου θα διευκολύνει τη δημιουργία και ανάπτυξη επιχειρήσεων και βέβαια τις επιβατικές μετακινήσεις.

Δημοφιλή