Σε μία αγορά που συνεχώς αλλάζει, δεχόμενη ερεθίσματα από πρόσωπα που επηρεάζουν την κοινή γνώμη, πολιτικά και μη, τα social media και τις συνεχείς αλλαγές στην εμπορική πολιτική μεγάλων εταιρειών κτλ., είναι πραγματικά δύσκολο για έναν επιχειρηματία, όχι μόνο να διαγνώσει τις υπάρχουσες καταναλωτικές ανάγκες αλλά πολύ περισσότερο να μπορέσει να τις προβλέψει σχεδιάζοντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες! Έτσι, μέσω της αβεβαιότητας που κυριαρχεί, η καινοτομία και η δημιουργικότητα φαντάζουν σαν ένας αποτρεπτικός Γολγοθάς για την εξέλιξη μίας επιχείρησης. Πιστεύετε πως η αβεβαιότητα είναι μονόδρομος; Έχετε δίκιο, είναι! Δεν μπορείτε να επηρεάσετε και να ελέγξετε εξολοκλήρου το κλίμα της αβεβαιότητας. Μπορείτε όμως να το αξιοποιήσετε μετατρέποντας αυτόν τον μονόδρομο σε μία μοναδική ευκαιρία για την επιχείρησή σας!
Καταρχάς, ας ξεκαθαρίσουμε πως η έννοια της αβεβαιότητας δε χαρακτηρίζει μόνο το αγοραστικό κοινό αλλά και τις ίδιες τις επιχειρήσεις οι οποίες πολλές φορές αγνοούν ακόμη και οι ίδιες τους λόγους για τους οποίους τις προτιμούν ή τις απορρίπτουν ενεργοί και εν δυνάμει πελάτες τους. Στην πραγματικότητα η ιδέα που έχουν πολλοί επιχειρηματίες για τις επιχειρήσεις, απέχει κατά πολύ από εκείνη που έχουν για εκείνη οι πελάτης της! Πρώτο λοιπόν ζητούμενο για τον επιχειρηματία είναι, μέσα σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, εκείνος να ξέρει επακριβώς τη θέση της επιχείρησής του και την τοποθέτησή της στην αγορά και τη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού. Αν το επιτύχει αυτό τότε είναι πολύ κοντά στο επόμενο στάδιο αντιμετώπισης της αβεβαιότητας το οποίο μπορεί να συμπυκνωθεί στον όρο «επίθεση».
Είναι αναμενόμενο και ως ένα βαθμό κατανοητό, μία επιχείρηση να παίρνει αμυντική στάση βάζοντας φρένο σε projects, ιδέες, προϊόντα και υπηρεσίες, εν αναμονή εκείνης της σωτήριας ημέρας όπου η αβεβαιότητα θα αποτελεί μία μακρινή ανάμνηση. Πιστέψτε με. Η αναμονή εκείνης της ημέρας είναι πολύ μεγαλύτερη από τη διάρκεια ζωής μίας συνηθισμένης μικρομεσαίας επιχείρησης. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητο όχι να οχυρωνόμαστε πίσω από τα κεκτημένα αλλά να κάνουμε την υπέρβαση υλοποιώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που έχουμε σχεδιάσει. Η υλοποίηση των πλάνων μας υπόκειται στους ίδιους ακριβώς κανόνες που θα ίσχυαν σε μία γνώριμη και εξομαλυμένη αγορά. Προσεκτικός σχεδιασμός, μελετημένες κινήσεις και συνεργάτες οι οποίοι δε διοχετεύουν απλώς το διαθέσιμο budgetσε επιφανειακές προωθητικές ενέργειες αλλά καθοδηγούν τον επιχειρηματία σε στοχευμένα βήματα που του επιτρέπουν να δοκιμάσει διάφορες προσεγγίσεις και πρακτικές, μέχρι την ανάδειξη της ιδανικής για τις ανάγκες της επιχείρησής του. Αυτό το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό και αξίζει την προσοχή σας. Πολλές επιχειρήσεις δε μένουν απλά στην «επίθεση» που ανέφερα παραπάνω αλλά προχωρούν σε συνεχείς αντεπιθέσεις έναντι του ανταγωνισμού. Αντεπιθέσεις που κοστίζουν ακριβά τόσο σε χρήματα, όσο σε χρόνο αλλά και σε υστεροφημία! Δεν είναι τυχαίο πως συχνά λέμε πως τη μερίδα του λέοντος δεν την παίρνει ο πρωτοπόρος αλλά εκείνος που κατάφερε να προσφέρει στην αγορά το κατάλληλο προϊόν με τον κατάλληλο τρόπο. Αφήστε λοιπόν στην άκρη αντάρτικες προσεγγίσεις και καινοφανείς ιδέες που υπό την πίεση του να προλάβετε τον ανταγωνισμό βγαίνουν στην αγορά και σβήνουν μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.
Η αβεβαιότητα είναι εχθρός του ανθρώπου για κάθε ζήτημα της ζωής του. Ένα από αυτά είναι και η επιχειρηματική του δραστηριοποίηση. Αυτό ασφαλώς δε σημαίνει πως δεν αποτελεί και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναζητηθούν καινοτόμες ιδέες που όχι μόνο θα συμβάλλουν στον τζίρο και την ανάπτυξη της επιχείρησής σας αλλά ταυτόχρονα αν επιτύχουν θα σας διαφοροποιήσουν με πραγματικά εντυπωσιακό τρόπο από τον ανταγωνισμό σας. Αιώνες τώρα η ανθρωπότητα καταφέρνει στις πλέον δύσκολες στιγμές της, να βρίσκει το δρόμο της, δημιουργώντας και καινοτομώντας με δεδομένα που υπό άλλες συνθήκες κάτι τέτοιο θα φάνταζε τρελό έως και αδύνατο. Και είναι λογικό. Γιατί ένας άνθρωπος να σκεφτεί “outofthebox” όταν οι συνθήκες του επιτρέπουν να μην το κάνει; Από τη στιγμή που είστε επιχειρηματίας και ιδιαιτέρως υπό τις υπάρχουσες συνθήκες, το “outofthebox” δεν είναι επιλογή συντήρησης αλλά επιλογή εξέλιξης. Ερευνήστε. Δοκιμάστε. Τολμήστε και αντιμετωπίστε τη γενικότερη αβεβαιότητα με τη βεβαιότητα πως θα πετύχετε. Αν το προϊόν ή η υπηρεσία σας, αξίζουν πραγματικά, θα το καταφέρετε.