Κάθε Σάββατο πρωί πριν την ανατολή του ηλίου, ο 35χρονος οδηγός της Uber Σουλτάν Αρίφι, ξυπνά μέσα στο αυτοκίνητό του, τοποθετεί ξανά τον υπνόσακό του στο πορτ-μπαγκάζ και προετοιμάζεται για άλλη μια μέρα εργασίας στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο, εξομολογείται σε ρεπορτάζ του Guardian
Περνά τουλάχιστον 12 ώρες από την ημέρα του στις λεωφόρους της πόλης, εξυπηρετώντας όσο περισσότερους πελάτες καταφέρει, μέχρι να βρεθεί σε έναν χώρο πάρκινγκ κάποιου σούπερ μάρκετ και να ξεκουραστεί ξανά για έξι ώρες ή λιγότερο. Αυτή είναι η ζωή του.
Ο Αφγανός μετανάστης μεταβαίνει στο Σαν Φρατσίσκο από το Μόντεστο, περίπου 100 χλμ μακριά, όπου ζει σε ένα διαμέρισμα με τη σύζυγο και τα τέσσερα παιδιά του. Είναι ένας από τους δεκάδες υπαλλήλους της Uber που εκτελεί το ίδιο πρόγραμμα κάθε Σαββατοκύριακο. Δουλειά και ένας άβολος ύπνος στο αυτοκίνητο.
Την Τετάρτη πραγματοποιείται απεργία από τους υπάλληλους της Uber στο Σαν Φρανσίσκο. Τα αιτήματά τους είναι: μισθοί διαβίωσης, διαφάνεια, παροχές και να ακούγονται τα εκάστοτε παράπονά τους.
«Φροντίζουν για τους εαυτούς τους, δεν νοιάζονται για μας», δηλώνει ο Αρίφι για την διεύθυνση της Uber.
«Οι οδηγοί είναι η κύρια πηγή κέρδους για αυτές τις εταιρείες. Δεν χάνουν χρήματα, χάνουμε χρήματα. Χάνουμε χρόνο - εργαζόμαστε μέχρι αργά τη νύχτα, κοιμόμαστε στο αυτοκίνητο, γιατί δεν υπάρχει άλλη λύση», πρόσθεσε.
Μείωση μισθών, αύξηση του κόστους
Αυξάνεται η αναταραχή μεταξύ των οδηγών και ηγεσίας, καθώς οι πρώτοι ισχυρίζονται ότι δεν παίρνουν ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι από την πίτα των κερδών της εταιρείας.
Η Uber εκτιμάται ότι έχει κέρδη 91 δισ. δολαρίων και υπολογίζεται ότι στο τρέχον έτος, ορισμένοι εκατομμυριούχοι της εταιρείας θα εξελιχθούν σε... δισεκατομμυριούχους.
Αλλά οι οδηγοί της Uber και της Lyft, την αντίπαλη εταιρεία της πρώτης, προσφέρουν ωρομίσθιο μόλις 8,55 δολάρια, κάτι παραπάνω από τα 7,25 δολάρια που προβλέπει ο κατώτατος μισθός του Σαν Φρανσίσκο. Στη Νέα Υόρκη, η Uber έπαψε να προσλαμβάνει νέους οδηγούς, αφού η τοπική νομοθεσία την ανάγκασε να αυξήσει το ποσό που πληρώνει στα 17 δολάρια την ώρα, ώστε να ξεπεράσει το ελάχιστο ωρομίσθιο της πόλης που είναι στα 15 δολάρια. Το Σαν Φρανσίσκο δεν εισήγαγε τέτοια νομοθεσία.
Η εταιρεία σχεδιάζει να δώσει 300 εκατ. σε 1,1 εκατ. οδηγούς παγκοσμίως ως μπόνους για να αποδείξουν ότι αναγνωρίζουν τους κόπους τους. «Οι οδηγοί βρίσκονται στην καρδιά της υπηρεσίας μας», αναφέρει εκπρόσωπός της.
Οι οδηγοί όπως ο Αρίφι, όμως, λένε ότι δεν αποτελεί λύση, καθώς στο σπίτι πηγαίνει λιγότερα χρήματα από ποτέ. Πρέπει να εργαστεί δυο φορές περισσότερο για να παίρνει τα χρήματα που έβγαζε στην αρχή, εξηγεί.
«Για να ζήσουμε και να επιβιώσουμε στο Σαν Φρανσίσκο, πρέπει να οδηγήσουμε 70 ή 80 ώρες την εβδομάδα», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με οικονομικές μελέτες, η εταιρεία λαμβάνει κατά μέσο όρο το 21% των κερδών σε κάθε διαδρομή οδηγού από τα τέλη του 2018.
Θέματα υγείας και ασφάλειας
Από τον Φεβρουάριο του 2018 , η Uber απαιτεί από τους οδηγούς να ξεκουράζονται μετά από 12 ώρες οδήγησης. Ωστόσο, για να βγάλουν τα προς το ζην, ορισμένοι οδηγοί απλά αλλάζουν πάροχο και κάνουν βάρδιες και για την Lyft. Μια μελέτη του 2018 από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο κατέγραψε αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων στις πόλεις όπου επιτρέπονται οι προαναφερθείσες εταιρείες.
«Η δουλειά αυτή δεν είναι καθόλου ασφαλής για τα λεφτά που παίρνουμε», εξηγεί ένας άλλος οδηγός, ο Αμπντουλραχιμζάι. «Επενεδύω πολλά για αυτή τη δουλειά, αλλά οι ανώτεροί μου ζητάνε περισσότερα»
«Οι ιδρυτές θα κάνουν δισεκατομμύρια δολάρια και οι οδηγοί θα κάνουν όλο και λιγότερο», ολοκληρώνει ο Αρίφι. ”Στους όρους και τις προϋποθέσεις της Uber υπάρχουν ωραία λόγια και ωραία σχόλια για τους οδηγούς, αλλά στην πραγματικότητα είναι όλα κίβδηλα»