Το «Baby Reindeer» που έκανε πρεμιέρα στις 11 Απριλίου, στο Netflix, μπορεί να μην διαθέτει γνωστούς πρωταγωνιστές, αφηγείται ωστόσο μια ιστορία που αν μη τι άλλο προκαλεί ρίγος.
Η μίνι σειρά επτά επεισοδίων βασίζεται σε όσα απίστευτα βίωσε ο Σκοτσέζος κωμικός ηθοποιός και σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Γκαντ με μία stalker, μία μεσήλικη, διαταραγμένη γυναίκα η οποία τον καταδίωκε επί τέσσερα χρόνια.
Τελικός απολογισμός 41.071 email, 350 ώρες φωνητικών μηνυμάτων, 744 tweets, 46 μηνύματα στο Facebook και 106 σελίδες επιστολών. Κάθε email που εμφανίζεται στη σειρά είναι από όσα είχε λάβει στην πραγματικότητα. Του έστελνε επίσης δώρα, όπως ένα παιχνίδι τάρανδο -τον αποκαλούσε Μικρό Ταρανδάκι, εξού και ο τίτλος- υπνωτικά χάπια, ένα μάλλινο καπέλο και μποξεράκι, ενώ παρενοχλούσε και τους γονείς του. Εννοείται ότι πήγε στην αστυνομία, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Δημιουργός και πρωταγωνιστής είναι ο ίδιος ο Γκαντ- το όνομα του στη σειρά είναι Ντόνι Νταν-, ενώ τη Μάρθα, τη γυναίκα που τον καταδιώκει, υποδύεται εξαιρετικά η Τζέσικα Γκάνινγκ.
Ο Ντόνι, επίδοξος stand up κωμικός, γνωρίζει τη Μάρθα στην παμπ όπου εργάζεται περιστασιακά. Η πρώτη τους αλληλεπίδραση είναι μάλλον αθώα: Η Μάρθα μπαίνει θλιμμένη κι εκείνος της προσφέρει ένα φλιτζάνι τσάι, καθώς του λέει ότι δεν έχει χρήματα. Εκείνη του δείχνει τη συμπάθεια της και παρά το γεγονός ότι είναι φανερό πώς κάτι δεν πάει καλά με αυτή τη γυναίκα, ο Ντόνι αποδέχεται τη συμπάθεια, κολακευμένος παράξενα από το ενδιαφέρον της. Αλλά, όπως λέει η παροιμία, «καμία καλή πράξη δεν μένει ατιμώρητη», και αυτή η περιστασιακή συνάντηση πυροδοτεί μια ασφυκτική εμμονή που απειλεί να καταστρέψει τη ζωή του, ενώ τον αναγκάζει να αντιμετωπίσει το βαθιά θαμμένο τραύμα του -τη σεξουαλική κακοποίηση που είχε υποστεί, όσο και ευρύτερα ερωτήματα σχετικά με τη σεξουαλικότητα και τη θέση του στον κόσμο.
«Στην αρχή όλοι στην παμπ θεωρούσαν αστείο που είχα μια θαυμάστρια», εξηγούσε ο Γκαντ στους The Times του Λονδίνου. «Μετά άρχισε να εισβάλλει στη ζωή μου, να με ακολουθεί, να έρχεται στις εμφανίσεις μου, να με περιμένει έξω από το σπίτι μου, να μου στέλνει χιλιάδες φωνητικά μηνύματα και email». Όπως ανακάλυψε στην πορεία, η Μάρθα είχε στο παρελθόν καταδικαστεί σε φυλάκιση για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
Όμως ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι δεν ήθελε να γράψει την ιστορία ενός θύματος. «Θα ήταν άδικο να πούμε ότι ήταν ένας απαίσιος άνθρωπος και εγώ ήμουν θύμα. Δεν ήταν αλήθεια», έλεγε στον Guardian το 2019. «Έκανα πολλά πράγματα λάθος και χειροτέρευσα την κατάσταση. Δεν ήμουν τέλειος άνθρωπος [τότε], οπότε δεν έχει νόημα να πω ότι ήμουν».
«Νομίζω ότι η τέχνη είναι πολύ ενδιαφέρουσα όταν δεν ξέρεις με ποια πλευρά είσαι. Ήθελα η ιστορία να είναι πολυεπίπεδη και να αποτυπώνει την ανθρώπινη εμπειρία. Η ανθρώπινη εμπειρία είναι ότι οι άνθρωποι είναι καλοί, αλλά έχουν και κακά και κάνουν λάθη […] Η καταδίωξη και η παρενόχληση είναι μια μορφή ψυχικής ασθένειας. Θα ήταν λάθος να την απεικονίσω ως τέρας, γιατί δεν είναι καλά και το σύστημα απέτυχε μαζί της».
Το «Baby Reindeer» ξεκίνησε από τη σκηνή, ως θεατρικός μονόλογος στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2019, όπου έγινε sold-out και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο West End εν μέσω πανδημίας, προτού γίνει σειρά στο Netflix.