BMW και Tesla «πάνε» την Ε.Ε σε δίκη για τους δασμούς EV εις βάρος της Κίνας

Οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι δυσαρεστημένοι με τους δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν ισχυρούς συμμάχους στο πλευρό τους.
HUNG CHIN LIU via Getty Images

Η Tesla του Eλον Μασκ και ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW, προσέφυγαν στο ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά των εισαγωγικών δασμών της ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες - που αμφότερες κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα - ακολουθούν με τις νομικές τους ενέργειες τις προσφυγές που κατέθεσαν στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD, Geely και SAIC κατά των πρόσθετων δασμών ύψους έως και 35%.

«Λαμβάνουμε γνώση αυτών των υποθέσεων και ανυπομονούμε να υπερασπιστούμε τους εαυτούς μας στο δικαστήριο», δήλωσε στο AFP ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Olof Gill.

Οι Βρυξέλλες επέβαλαν τους πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής στα τέλη Οκτωβρίου, αφού μια έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κρατική στήριξη του Πεκίνου υποτιμούσε αθέμιτα τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η κίνηση αυτή έγινε καθώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει βυθιστεί σε κρίση από το υψηλό κόστος κατασκευής, την παραπαίουσα μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) και τον αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά-κλειδί της Κίνας.

Η Ε.Ε ακολουθεί εν μέρει αλλά όχι στον ίδιο βαθμό σφοδρότητας, την πολιτική του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν που τετραπλασίασε τους εισαγωγικούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα στο 100%, ως μέρος μιας δέσμης αυξήσεων, κατηγορώντας το Πεκίνο ότι «εξαπατά» αντί να ανταγωνίζεται.

Το Πεκίνο αρνείται σταθερά ότι οι βιομηχανικές πολιτικές του είναι άδικες και έχει καταθέσει καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για τους δασμούς της ΕΕ.

Το i7 M70 της BMW, η νέα ηλεκτρική ναυαρχίδα της BMW, παρουσιάζεται κατά την ημέρα Τύπου της έκθεσης Auto Shanghai 2023 στο Εθνικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο στη Σαγκάη της Κίνας, Τρίτη 18 Απριλίου 2023.
Το i7 M70 της BMW, η νέα ηλεκτρική ναυαρχίδα της BMW, παρουσιάζεται κατά την ημέρα Τύπου της έκθεσης Auto Shanghai 2023 στο Εθνικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο στη Σαγκάη της Κίνας, Τρίτη 18 Απριλίου 2023.
via Associated Press

Η Γερμανία αντιτίθεται στους δασμούς

Να σημειωθεί πως η Γερμανία ήταν ένα από τα πέντε κράτη μέλη της ΕΕ που αντιτάχθηκαν στα μέτρα της Ε.Ε, φοβούμενη αντίποινα κατά των δικών της κατασκευαστών.

Οι ναυαρχίδες της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της BMW, είναι ισχυρά εδραιωμένες στην Κίνα, όπου παράγουν ορισμένα μοντέλα, μεταξύ άλλων και για την ευρωπαϊκή αγορά.

Ομοίως, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla παράγει το διάσημο Model 3 στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη και το εξάγει στην Ευρώπη.

Κάτοικοι περπατούν μπροστά από ένα κατάστημα Tesla στο Πεκίνο της Κίνας, Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2019.
Κάτοικοι περπατούν μπροστά από ένα κατάστημα Tesla στο Πεκίνο της Κίνας, Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2019.
via Associated Press

Ο ιδιοκτήτης της Tesla είναι βασικός σύμμαχος και σύμβουλος του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει εκτοξεύσει τις εμπορικές εντάσεις παγκοσμίως μετά την εκλογή του τον Νοέμβριο, απειλώντας να επιβάλει επιπλέον δασμούς σε συμμάχους και αντιπάλους, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ και της Κίνας.

Οι καταγγελίες των πέντε κατασκευαστών κατατέθηκαν στο Γενικό Δικαστήριο, το κατώτερο τμήμα του ΔΕΕ, την περασμένη εβδομάδα.

Ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας απασχολεί περισσότερα από 13 εκατομμύρια άτομα και αντιπροσωπεύει περίπου το 7% του ΑΕΠ του μπλοκ των 27 χωρών.

Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει εκτοξευθεί στην ΕΕ τα τελευταία χρόνια στο 14% το δεύτερο τρίμηνο του 2024, από λιγότερο από 2% που ήταν το 2020.

Το μερίδιο των κινεζικής κατασκευής οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που κατασκευάζονται από ξένες μάρκες όπως η Tesla, αυξήθηκε ομοίως σε 27,2% από 3,5% κατά την ίδια περίοδο.

Πηγή: RFI

Δημοφιλή