Oι περισσότεροι πηγαίνουμε αρκετά τακτικά στο σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, παρόλο που φαίνεται να προγραμματίζουμε τα γεύματά μας, σύμφωνα με τα νούμερα, η παχυσαρκία τις τελευταίες δεκαετίες καλπάζει διεθνώς. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένοι, δεν ψωνίζουμε πάντοτε το καλύτερο για εμάς και την οικογένειά μας.
Για αυτό τον λόγο οι ερευνητές προσπαθούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές, δηλαδή εμάς, να κάνουμε πιο υγιεινές επιλογές, με σχετικά απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους.
Αλλά μέχρι πρόσφατα, καμία ερευνητική ομάδα δεν καταλάβαινε τι ακριβώς παρακινούσε τους ανθρώπους στο να επιλέγουν ορισμένα προϊόντα. Με άλλα λόγια, οι ερευνητές γνώριζαν τι αγοράζουμε, αλλά όχι γιατί το αγοράζουμε.
Πρόσφατα όμως, ένα σύνολο ερευνητών μελέτησε τις στρατηγικές επιλογής των αγοραστών, με πρόθεση να μας βοηθήσει να ψωνίζουμε πιο υγιεινά είδη διατροφής.
Ας φανταστούμε ότι βρισκόμαστε στο αγαπημένο μας σούπερ μάρκετ. Καθώς στεκόμαστε μπροστά στο ράφι με τα δημητριακά, μας κατακλύζουν οι πολυάριθμες εναλλακτικές: Ορισμένα προϊόντα φέρουν την ένδειξη «χωρίς λιπαρά», άλλα την ταμπέλα «βιολογικό» και άλλα τη διάκριση «προϊόν της χρονιάς για το 2024».
Τι κάνουμε τώρα;
Πόσοι από εμάς ξέρουμε τι θα διαλέγαμε και κυρίως, πόσοι γνωρίζουμε γιατί θα διαλέγαμε το συγκεριμένο προϊόν;
Το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας έχει την απάντηση, αφού πρόσφατα, διεξήγαγε μελέτη, μέσω της οποίας ανακαλύψε ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες αγοραστών:
Αυτοί που επιλέγουμε το πιο υγιεινό
Αυτοί που διαλέγουμε με βάση την επωνυμία
Και αυτοί που ψωνίζουμε το πιο junk, δηλαδή το πιο λαχταριστό και επιβλαβές για την υγεία
Οι αποφάσεις της τρίτης ομάδας βασίζονται στη διαίσθηση ότι «τα υγιεινά προϊόντα δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα και νόστιμα». Αυτή η νοοτροπία απαιτεί προσοχή: Εάν ένα σημαντικό ποσοστό των αγοραστών πιστεύει ότι σώνει και ντε τα υγιεινά προϊόντα έχουν κακή γεύση, αυτό μοιραία τους οδηγεί σε πιο ανθυγιεινές επιλογές.
Αυτό που έχει σημασία για τους επιστήμονες είναι να μάθουν περισσότερα για τη συγκεκριμένη ομάδα καταναλωτών. Να τους προσεγγίσουν αποτελεσματικά, προτού οι επιλογές τους επηρεάσουν άμεσα και «ανεπιστρεπτί» την υγεία τους.
Η ετικέτα Nutri-Score και πώς λειτουργεί
Το κυρίαρχο ενδιαφέρον των ερευνητών ήταν να εξετάσουν την επίδραση μιας νέας, πιλοτικής ετικέτας, που ονομάζεται «Nutri-Score». Η ιδέα πίσω από την νέα ετικέτα είναι ότι θα μας βοηθήσει να κάνουμε καλύτερες διατροφικές επιλογές. Με αυτή τη λογική, σύντομα η ένδειξη «Nutri-Score» αναμένεται να γίνει επίσημη ευρωπαϊκή ετικέτα.
Αν και μπορεί να ακούγεται σαν μια ακόμη απάτη του καλού μάρκετινγκ, η ιδέα της «Nutri-Score» στην πραγματικότητα προήλθε από επιστήμονες, μετά από τέσσερα χρόνια σχεδίασης, δοκιμών και αξιολογήσεων και δεν λέει ψέματα. Η ετικέτα Nutri-Score εκχωρεί βαθμούς με βάση τις ευεργετικές ιδιότητες του προϊόντος, με καλύτερο βαθμός το A και χειρότερο το E.
Για όσους ψάχνουμε πάντοτε το πιο θρεπτικό προϊόν, σίγουρα η ταμπέλα «Nutri-Score» μπορεί να λειτουργήσεις ως ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο.
Εάν ανήκουμε στη δεύτερη ομάδα και διαλέγουμε προϊόντα με κριτήριο την μάρκα, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ορισμένα προϊόντα οικονομικών επωνυμιών, παράγονται στα ίδια ακριβώς εργοστάσια με τις κορυφαίες ανταγωνιστικές τους μάρκες. Οπότε, ίσως θα πρέπει να πάψουμε να είμαστε τόσο αυστηροί. Ιδίως σε μια εποχή όπου οι τιμές εκτοξεύονται από τη μία μέρα στην άλλη.
Εάν πάλι ανήκουμε στην τρίτη ομάδα και θεωρούμε το υγιεινό συνώνυμο του άνοστου, θα πρέπει να γίνουμε και εμείς πιο ανοιχτοί και να δοκιμάζουμε νέες γεύσεις. Ακόμα και αν η υγιεινή διατροφή δεν αποτελεί προτεραιότητά μας, μπορεί να αγαπήσουμε τη γεύση μιας μπάρας δημητριακών ή την τραγανότητα μιας φρυγανιάς με χαρούπι.
Δεν είναι κρίμα να στερούμε στον εαυτό μας όλες αυτές τις γευστικές εναλλακτικές που θα μας βγάλουν από τη ρουτίνα; Πέρα από ζήτημα ευεξίας είναι και ζήτημα απόλαυσης.
(Με πληροφορίες από Conversation).