Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλλει δασμούς έως και 38% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για εμπορικά αντίποινα από πλευρά του Πεκίνου.
Το ερώτημα είναι εάν η Κίνα θα απαντήσει με αυξήσεις δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα όπως γερμανικά αυτοκίνητα, στοχεύοντας τις BMW και Mercedes, γεωργικά προϊόντα, ή ιταλικές και γαλλικές μάρκες πολυτελών ειδών.
Όπως αναφέρει το Associated Press, οικονομικοί αναλυτές προειδοποιούν ότι ενδέχεται να ξεσπάσει ένας εμπορικός πόλεμος, που θα οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές, πλήττοντας τις εξαγωγές και τους εργαζομένους σε αυτές και στις δύο πλευρές.
Ευρώπη και Κίνα έχουν αναπτύξει την τελευταία δεκαετία σημαντικούς εμπορικούς δεσμούς με την ανερχόμενη οικονομία της Κίνας να προσφέρει στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μια αγορά άνω του 1 δισ καταναλωτών και η Ευρώπη να ανταποδίδει με 400 εκατ. οικονομικά εύρωστους πολίτες που είναι πρόθυμοι να αγοράσουν κινεζικά είδη.
«Είναι λίγο σαν να βλέπεις ένα τροχαίο ατύχημα σε αργή κίνηση να εκτυλίσσεται», δήλωσε πριν από μερικούς μήνες ο Jens Eskelund, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα. «Το ατύχημα δεν έχει συμβεί ακόμα και υπάρχει χρόνος να βρεθεί τρόπος ώστε να αποφευχθεί» υποστήριξε.
Αντίποινα σε αυτοκίνητα, χοιρινό και γαλλικά αρώματα
Ωστόσο, αξιωματούχοι της κινεζικής κυβέρνησης έκαναν σαφές ότι θα λάβουν «όλα τα απαραίτητα μέτρα» για την προστασία των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των κινεζικών εταιρειών.
«Η Κίνα διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει καταγγελίες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου», δήλωσε ο He Yadong, εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου και κάλεσε την ΕΕ να «διορθώσει τις λάθος πρακτικές της».
Η Κίνα έδειξε τις προθέσεις της τον περασμένο Ιανουάριο, όταν ξεκίνησε ξεκινώντας έρευνα αντιντάμπινγκ (ένα εργαλείο άμυνας κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών) για τις εξαγωγές ευρωπαϊκού μπράντι, συμπεριλαμβανομένου του γαλλικού κονιάκ.
Η Γαλλία είναι από τους βασικούς υποστηρικτές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την αύξηση των δασμών στα EV την Τετάρτη.
Η ΕΕ διερευνά επίσης τις επιδοτήσεις που δίνονται σε κινεζικές εταιρείες αιολικής και ηλιακής ενέργειας και εάν η Κίνα περιορίζει άδικα την πρόσβαση στην αγορά ιατροτεχνολογικών προϊόντων, ένα ζήτημα για το οποίοι εδώ και χρόνια κατηγορούν την Κίνα ευρωπαίοι κατασκευαστές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είπε ότι είναι σε ανοικτή επικοινωνία με την Κίνα για το ζήτημα των δασμών στα κινεζικά EV καθώς οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 4 Ιουλίου εάν οι δύο πλευρές δεν καταφέρουν να επιλύσουν μέχρι τότε το ζήτημα. Τα τιμολόγια θα είναι προσωρινά και θα οριστικοποιούνται μόνο μετά από τέσσερις μήνες.
Η Κίνα πάντως θα μπορούσε να απαντήσει με αντίποινα σε γαλλικά και ιταλικά προϊόντα πολυτελείας, καλλυντικά, κρασί, σοκολάτα ή έπιπλα, σύμφωνα με τον Gabriel Wildau, κινέζο αναλυτή στη συμβουλευτική Teneo.
Αντιδρούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η κρατική εφημερίδα της Κίνας Global Times ανέφερε ότι οι κινεζικές κυβερνητικές εταιρείες σχεδιάζουν να ξεκινήσουν έρευνα αντιντάμπινγκ για προϊόντα χοιρινού κρέατος της ΕΕ και για τις επιδοτήσεις σε γαλακτοκομικά προϊόντα.
Επίσης μελετάται η αύξηση των δασμών στα εισαγόμενα οχήματα με μεγαλύτερους κινητήρες, μια κίνηση που θα έπληττε τις γερμανικές εξαγωγές υψηλών προδιαγραφών από τη Mercedes και τη BMW.
Η Volkswagen εξέφρασε την ανησυχία ότι οι δασμοί της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να κλιμακώσουν τις εμπορικές συγκρούσεις υπογραμμίζοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί μια συνεχή τάση προς τον προστατευτισμό, τον εθνικισμό και τον απομονωτισμό.
«Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης υπερτερούν των δυνητικών οφελών για την ευρωπαϊκή και ειδικά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η VW.
Όπως αναφέρει το Reuters, οι δασμοί της ΕΕ πιθανότατα θα μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα κατά ένα τέταρτο ή περίπου 4 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία.
Η εταιρεία ερευνών Sanford C. Bernstein σημείωσε πάντως ότι ο αντίκτυπος στους Γερμανούς κατασκευαστές είναι μικρός καθώς τα περισσότερα από τα αυτοκίνητά τους που πωλούνται στην Κίνα, κατασκευάζονται στην ΕΕ.
Μόνο το 2% των πωλήσεων της Volkswagen στην Κίνα είναι εισαγωγές ευάλωτες σε υψηλότερους δασμούς, όπως το 15% της BMW και το 19% της Mercedes-Benz.
Η ΕΕ εισήγαγε 440.000 κινεζικά EV τον τελευταίο χρόνο
Ενώ η Γερμανία φοβάται αντίποινα εναντίον των αυτοκινητοβιομηχανιών και των παραγωγών χημικών της, η Γαλλία και η Ιταλία επιμένουν τα στηρίζουν τους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ο μεγάλος κίνδυνος ωστόσο σύμφωνα με τους αναλυτές, είναι τελικά η Κίνα να μην ζημιωθεί τόσο από αυτή την κίνηση σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν εργοστάσια στην Κίνα.
Οι υπολογισμοί του Ομίλου Rhodium διαπίστωσαν ότι πέντε από τα έξι μοντέλα της BYD, του μεγαλύτερου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, θα είχαν τελικά κέρδη εάν οι δασμοί έφταναν ακόμη και το 30%, σε αντίθεση με ένα Tesla Model 3 κατασκευασμένο στην Κίνα, που θα πουλούσε με ζημία.
Η ΕΕ εισήγαγε περίπου 440.000 EV από την Κίνα τους τελευταίους 12 μήνες έως τον Απρίλιο, αξίας 9 δις ευρώ ή περίπου το 4% των δαπανών των νοικοκυριών για οχήματα.
Οι τιμές των κινέζικων μοντέλων είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από εκείνες των αντίστοιχων μοντέλων της ΕΕ, σύμφωνα με το Bloomberg.