Στη Θεσσαλονίκη χτυπά η καρδιά της χώρας αυτή την εβδομάδα, με την ευκαιρία της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Σήμερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της ημερίδας με θέμα τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης, που διοργάνωσε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), αναφέρθηκε στις ενέργειες που έχουν γίνει για την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων ενόψει και της λειτουργίας του Μετρό στη Θεσσαλονίκη.
Συγκεκριμένα, ο Χρήστος Σταϊκούρας χαρακτήρισε μεγάλη πρόκληση να διαμορφωθεί ένας νέος, λειτουργικός και έξυπνος συγκοινωνιακός χάρτης για τη συμπρωτεύουσα, σημειώνοντας πως πρέπει «να συνδυάσουμε τη λειτουργία του Μετρό με τις λεωφορειακές γραμμές, επιτυγχάνοντας το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα για τις μετακινήσεις του πολίτη, στο κέντρο και τα προάστια της πόλης. Τα δύο διαθέσιμα μέσα πρέπει και θα λειτουργούν συμπληρωματικά, συνεργατικά και αλληλοτροφοδοτούμενα, επιτυγχάνοντας την καλύτερη δυνατή, συνδυαστική ή μη, χρήση τους. Ένας καλός σχεδιασμός θα αποφέρει τεράστια οφέλη στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, το κυκλοφοριακό και το περιβάλλον.
Ως προς τα λεωφορεία:
1. Κυκλοφορούν, από τις αρχές Ιουνίου 2024, τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τα οποία ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ.
2. Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για τη μίσθωση 220 επιπλέον λεωφορείων, για 10+5 έτη.
3. Υπάρχει προσωρινός ανάδοχος στον διαγωνισμό του ΟΑΣΘ για μίσθωση 164 οχημάτων για τρία έτη, με χρονοδιάγραμμα παραλαβής μέσα στο 2025.
4. Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στον νέο μεγάλο διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για 700 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, εκ των οποίων, περισσότερα από 200 προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη, όταν βρεθεί η αναγκαία χρηματοδότηση.
5. Έγιναν προσλήψεις, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, 190 οδηγών στον ΟΑΣΘ και αυξάνονται σημαντικά οι μη-μισθολογικές παροχές του συνόλου των οδηγών.
Το αποτέλεσμα είναι, σε σχέση με πέρυσι τον Σεπτέμβριο, ο ΟΑΣΘ να δρομολογεί περίπου 40 επιπλέον λεωφορεία, κάτι που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξης του 16%.
Συγκεκριμένα, από περίπου 260 λεωφορεία που δρομολογούσε πέρυσι, φέτος θα δρομολογεί κατ’ ελάχιστο 300.
Ως προς το Μετρό:
1. Θα παραδοθεί στους πολίτες η βασική γραμμή, με 13 σταθμούς, στις 30 Νοεμβρίου 2024.
2. Δρομολογείται η επέκταση προς την Καλαμαριά με 5 πρόσθετους σταθμούς, το 2 εξάμηνο του 2025.
Για να φτάσουμε εδώ:
§ Υπεγράφη, τον Οκτώβριο του 2023, η Σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου.
§ Απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για πολλά έτη.
§ Υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας / μετεπιβίβασης στο Σταθμό «Νέα Ελβετία».
§ Ολοκληρώθηκε η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Ο νέος συγκοινωνιακός σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης
Στην ίδια Ημερίδα, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Βασίλης Οικονόμου, αναφέρθηκε στο νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών, το οποίο περιλαμβάνει την πολυαναμενόμενη λειτουργία του Μετρό, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύγχρονο και βιώσιμο πλαίσιο κινητικότητας.
Ο νέος συγκοινωνιακός σχεδιασμός περιλαμβάνει:
- Συνέργεια Μέσων Μεταφοράς: Ανασχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών ώστε να λειτουργούν τροφοδοτικά προς το Μετρό, με στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου και τη δημιουργία νέων γραμμών που θα συνδέουν απομακρυσμένες περιοχές με το Μετρό.
- Διοικητική Αναδιάρθρωση: Ο νέος ΟΑΣΘ αναδεικνύεται ως ο κεντρικός φορέας μεταφορών, ενισχύοντας τις επιχειρησιακές του δυνατότητες με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και επιπλέον προσλήψεις.
- Διεθνής Διαγωνισμός για την ευρύτερη περιοχή: Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου, με στόχο την αποτελεσματική εξυπηρέτηση και των περιοχών εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος.
- Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Στόχος είναι η προώθηση της ασφαλούς και άνετης κινητικότητας μέσω υποδομών για περπάτημα, ποδηλασία και συστήματα έξυπνης κινητικότητας.