Η καραντίνα λόγω κορονοϊού συνεχίζεται και στη νέα, πρωτόγνωρη συνθήκη, αν κάτι μας έχει ήδη λείψει είναι η εφήμερη, χειροποίητη τέχνη του θεάτρου, καθώς το σινεμά παραμένει υπό μία έννοια κοντά μας, έστω και μέσα από τις πλατφόρμες streaming.
Σήμερα, προτείνουμε 5 + 5 παραστάσεις που μπορούμε να απολαύσουμε online.
Πρώτη στάση, το ψηφιοποιημένο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου, ένας πραγματικός θησαυρός, με προγράμματα, κριτικές, φωτογραφίες και ηχογραφήσεις - ντοκουμέντα, όπως και μαγνητοσκοπήσεις, από το 1994 έως το 2005.
Οι επιλογές στο http://www.nt-archive.gr/ πολλές και αναλόγως της διάθεσης: Από την «Μήδεια» σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη (1997) -με τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάγια Λυμπεροπούλου, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Άννα Μακράκη, Άρη Λεμπεσόπουλο, Γιάννη Νταλιάνη, Νίκο Χατζόπουλο- και «To Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη (2006) -με τους Μάνια Παπαδημητρίου, Γιάννο Περλέγκα, και Κωνσταντίνο Παπαχρόνη- που είναι διαθέσιμο στο YouTube, μέχρι την απολαυστική κωμωδία των Γιαννακόπουλου - Σακελλάριου «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες» σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου (1999) -με τους Πέτρο Φιλιππίδη, Θόδωρο Κατσαφάδο, Γιώργο Λέφα, Αθηνόδωρο Προύσαλη, Γιώργο Γαλίτη, Τρύφωνα Παπουτσή, Μαρία Κωνσταντάρου-, αλλά και το ιστορικό πλέον «Βίρα τις Άγκυρες» των Παπαθανασίου - Ρέππα σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή (1997-1999) -με τους Γιάννη Μπέζο, Βέρα Κρούσκα, Τάνια Τρύπη, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Εβελίνα Παπούλια, Νίκο Μπουσδούκο, Ντίνο Αυγουστίδη, Υβόννη Μαλτέζου, Αγγελική Καλαφάτη, Νίκο Γαροφάλλου.
Και ακόμη...
Ο κορυφαίος χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου, προσφέρει την εξάωρη περφόρμανς «Μέσα» (Παλλάς, 2011), με τους τριάντα ερμηνευτές σε ένα μονοπλάνο χωρίς μοντάζ.
Επίσης, το «2», την πρώτη του δουλειά μετά τις τελετές των Ολυμπιακών Αγώνων που παρουσιάστηκε το 2006 στο Θέατρο Παλλάς, με 22 άνδρες ερμηνευτές, έκανε ρεκόρ εισιτηρίων και σχολιάστηκε έντονα. Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Κωνσταντίνος Βήτα.
Απέσπασε πέντε Θεατρικά Βραβεία Κοινού του Αθηνοράματος: «Καλύτερου Σκηνοθέτη» (πρώτο βραβείο - Δημήτρης Παπαϊωάννου), «Καλύτερης Μουσικής» (πρώτο βραβείο - Κ.ΒΗΤΑ), «Καλύτερου Φωτισμού» ( πρώτο βραβείο - Αλέκος Γιάνναρος), «Καλύτερης Παραγωγής» ( δεύτερο βραβείο - Ελληνική Θεαμάτων) και «Καλύτερου Σκηνικού» (τρίτο βραβείο - Λιλη Πεζανού).
Η Εθνική Όπερα των Βρυξελλών, La Monnaie, μετά την υποχρεωτική αναστολή λειτουργίας λόγω του κορονοϊού, διαθέτει online, έως τις 19 Απριλίου 2020, μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες παραγωγές της των τελευταίων ετών, στο πλαίσιο της καινούριας διαδικτυακής της «εικονικής σεζόν». Μεταξύ αυτών και τη δημοφιλή όπερα του Βέρντι, «Aida», σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, η οποία είχε ανέβει στη σκηνή της το 2017, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές.
«Άμνερις: Και εγώ τον αγαπώ…. Εγώ, η κόρη του Φαραώ, είμαι αντίζηλός σου./ Αΐντα: Αντίζηλός μου! Ας είναι – Γιατί είμαστε ισάξιες…». Στο φόντο ενός πολέμου και πράξεων βίας, η Αΐντα είναι η ιστορία ενός συναρπαστικού και έντονου ερωτικού τριγώνου ανάμεσα στην Αιγύπτια πριγκίπισσα Άμνερι, τον Ρανταμές, έναν αξιωματικό, και την Αΐντα, μια Νούβια πριγκίπισσα που βρίσκεται φυλακισμένη και σκλαβωμένη. Οι ιστορικές σκηνές και τα θριαμβικά εμβατήρια, που έχουν κάνει δημοφιλή αυτή την όπερα, ακολουθούνται από τρυφερά αλλά δυναμικά ντουέτα και εσωστρεφείς στιγμές μεγάλης έντασης. Από το σάιτ του Στάθη Λιβαθινού.
«Για τον απογευματινό σας καφέ, κερνάμε έναν Χρύσιππο» έγραψε σε ανάρτησή του στο Facebook ο Θάνος Σαμαράς ανεβάζοντας στο vimeo τον «Χρύσιππο» που παρουσίασε το καλοκαίρι του 2019 στο Φεστιβάλ Αθηνών. Πρόκειται για ένα κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, που εμπνέεται από τον μύθο του καθηλωτικά όμορφου Χρύσιππου, γιου του Πέλοπα και της Νύμφης Αξιόχης.
Ο σκηνοθέτης υπογράφει επίσης το σκηνικό και όλη την εικόνα της παράστασης (κίνηση, κοστούμια, φωτισμούς, σχεδιασμό ήχου και animation).
Πρωταγωνιστούν η Ράνια Οικονομίδου, ο Νίκος Καραθάνος, η Σοφία Κόκκαλη, η Αγγελική Στελλάτου, ο Θανάσης Δόβρης, ο Γιάννης Σιαμσιάρης, ο Νικόλας Μίχας και ο Μιχαήλ Ταμπακάκης.
Η πρώτη εκδοχή της παράστασης «Αβελάρδος και Ελοΐζα», της ομάδας Sforaris, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού, που άνοιξε το Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι του 2014 με τους Ελένη Κοκκίδου, Γιώργο Γλάστρα, Χριστίνα Μαξούρη και τη συμμετοχή ομάδας δεκατριών ερασιτεχνών.
Στο λυκόφως του Μεσαίωνα, ο διασημότερος θεολόγος και φιλόσοφος Πέτρος Αβελάρδος και η μαθήτριά του Ελοΐζα Φυλμπέρ ερωτεύονται παράφορα, σκανδαλίζουν την Εκκλησία και το Παρίσι και πρωταγωνιστούν στην πιο τραγική ιστορία αγάπης της εποχής.
Ο κοινός τάφος του Αβελάρδου και της Ελοΐζας, βρίσκεται στο Κοιμητήριο του Père Lachaise στο Παρίσι και έχει πλέον μετατραπεί σε τόπο προσκυνήματος για τους ερωτευμένους και σύμβολο της αιώνιας αγάπης.
Αγαπημένος «Βυσσινόκηπος» του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου τη σεζόν 2012-2013 και είναι διαθέσιμη στο YouTube.
Ένας πανέμορφος βυσσινόκηπος, που αναφέρεται στο «Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν» της Ρωσίας, πρόκειται να κοπεί και να χαθεί, γιατί δεν είναι πια «αποδοτικός». Μαζί του τελειώνει και χάνεται μια εποχή ευμάρειας, ανεμελιάς και ταυτόχρονα χυδαιότητας και διαφθοράς.
Γύρω και μέσα σ’ αυτόν τον υπέροχο κήπο ζει και κινείται ένας ολόκληρος μικρόκοσμος, ένα φαινομενικά ανεξάντλητο δειγματολόγιο από χαρακτήρες που εκφράζουν τη δύσκολη μετάβαση από το παλιό στο νέο: άνθρωποι απαίδευτοι, σοβαροφανείς, αδρανείς και νωθροί, συναισθηματικά ανάπηροι, και την ίδια στιγμή ευαίσθητοι, εργατικοί, με όραμα για ένα καλύτερο και δικαιότερο αύριο. Που όλοι κινούνται από μια παράφορη ανάγκη να αγαπήσουν και να γεφυρώσουν την ερημιά τους, αλλά είναι τόσο ανίκανοι να το πραγματοποιήσουν. Πρόσωπα τραγικά, σε ένα κωμικό Ποίημα για το βαθύ και το ασήμαντο, το υψηλό και το γελοίο.
Παίζουν οι Μάκης Παπαδημητρίου, Μιχάλης Οικονόμου, Κατερίνα Λυπηρίδου, Όμηρος Πουλάκης, Σύρμω Κεκέ, Δημήτρης Πασσάς, Σοφία Γεωργοβασίλη, Μαρία Γεωργιάδου, Γιώργος Μελισσάρης, Δάφνη Δαυίδ, Μιχάλης Τιτόπουλος, Πέτρος Σπυρόπουλος, Σπύρος Πίτσος.