Δήμος Άκτιου-Βόνιτσας: Από πέρασμα, προορισμός

Ένας ακόμα δήμος στην Ελλάδα έχει τη θέληση να δημιουργήσει συνθήκες τουριστικής ανάπτυξης.
HuffPost Greece

Η αλήθεια είναι ότι είχα επισκεφθεί την Πάλαιρο ακόμα μια φορά, πριν από αρκετά χρόνια. Συνειδητά είχα διαλέξει να μείνω εκεί, λίγο μακριά από την πολύβουη Λευκάδα. Τότε, το ταξίδι κρατούσε αρκετές ώρες, περνούσες μέσα από την Αμφιλοχία και μέσα από την Βόνιτσα, η οποία είναι και έδρα του Δήμου Άκτιου – Βόνιτσας.

Τώρα, το ταξίδι διαρκεί πολύ λιγότερο, με την προ μηνών παράδοση του υπολοίπου τμήματος της Αμβρακίας Οδού. Συνδέεται με την Ιόνια Οδό και σε βγάζει λίγο έξω από Βόνιτσα και Πάλαιρο. Με σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, και μάλιστα δημόσιο έργο η Αμβρακία Οδός, χωρίς διόδια, όχι μόνο πηγαίνεις πιο γρήγορα και άνετα, αλλά και με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Επί τρεις ημέρες στην Πάλαιρο, τη Βόνιτσα και τα μέρη τριγύρω, είχα την ευκαιρία να αντιπαραβάλω ομοιότητες και διαφορές από το τότε στο σήμερα και η αλήθεια είναι ότι μολονότι έχουν γίνει βήματα προόδου, άλματα δεν είδα. Για παράδειγμα είδα πλακόστρωτη την παραλία της Παλαίρου, όμορφη και την πλατεία, περιποιημένο το κέντρο της Βόνιτσας και το παραλιακό μέτωπο. Όμως στην πιο όμορφη παραλία της περιοχής, τη Βαθυαβάλι, γεμάτη με σκάφη αρόδου, ηλεκτρικό ρεύμα δεν υπάρχει και η καντίνα (δεν χρεώνει τις ξαπλώστρες) λειτουργεί με γεννήτρια! Ναι στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά το ρεύμα είναι πολιτισμός.

Η παραλία Βαθυαβάλι
HuffPost Greece
Η παραλία Βαθυαβάλι

Η νέα δημοτική αρχή με επικεφαλής τον Θανάση Κασόλα, πολιτικό μηχανικό στο επάγγελμα, έχει βάλει ψηλά τον πήχη όχι μόνο για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών του τόπου, αλλά και για την ανάδειξή της, από μια περιοχή πέρασμα σε μια περιοχή προορισμό.

Συζήτησα με τον δήμαρχο αρκετά, όπως και με τον αντιδήμαρχο τουρισμού, πολιτισμού και αθλητισμού, τον Άγγελο Φερεντίνο, ο οποίος θέλει να θέσει τον τουρισμό σε νέα βάση. Ο αντιδήμαρχος, έχοντας την αμέριστη συμπαράσταση του δημάρχου, είναι πρόθυμος να ακούσει νέες ιδέες και να τολμήσει όπως δεν έχει γίνει στο παρελθόν στον δήμο. Είχα την ευκαιρία να μιλήσω και με τον Όθωνα Στάχτιαρη, ιδιοκτήτη του Neilson Vounaki Beach Club, του πρώτου ξενοδοχείου που έδωσε ώθηση στην περιοχή, αλλά και με τον διευθυντή του ξενοδοχείου, τον Θόδωρο Νέμα, που διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε θέματα φιλοξενίας.

«Όταν ξεκινήσαμε», μου είπε ο Στάχτιαρης, «στις αρχές του 2000, υπήρχαν ελάχιστες υποδομές. Έχοντας κάνει σπουδές στην Αμερική και ερχόμενος να υπηρετήσω τη θητεία μου στον στρατό, συνέχισα με το οικογενειακό τυροκομείο. Τότε διαπίστωσα την ανάγκη να γίνει κάτι διαφορετικό στον τόπο μου. Έτσι ξεκινήσαμε και μάλιστα κάναμε συνεργασία με την πολύ γνωστή βρετανική Neilson, η οποία ανέλαβε τη διαχείριση και λειτουργία της μεγάλης μονάδας». Συζητήσαμε αρκετά και για τις τουριστικές προοπτικές της περιοχής. Μάλιστα στάθηκε στην ανάπτυξη των θαλάσσιων δραστηριοτήτων λέγοντας ότι αυτός ο κόλπος, με γενικά ήρεμα νερά, ανάμεσα σε Πάλαιρο, Κεφαλλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι, έχει τεράστιες δυνατότητες. Μου είπε και για το πρότυπο τυροκομείο που διαθέτει με 25 εργαζομένους. Κάνει και εξαγωγές και μάλιστα προτίθεται να πάρει και σήμα επισκέψιμου τυροκομείου. Ανήσυχο πνεύμα και δημιουργικό ο Όθωνας Στάχτιαρης, δίνει χώρο στον γιό του για τη συνέχεια, σε όλα τα επίπεδα.

Θόδωρος Νέμας
HuffPost Greece
Θόδωρος Νέμας

Τα τσοπανόσκυλα…

Ο Θόδωρος Νέμας μου μίλησε περισσότερο για τις ανάγκες της περιοχής, για την καθαριότητα, την οδοποιία, αλλά και τα…τσοπανόσκυλα, που βρίσκονται έξω από τα πολλά μαντριά της περιοχής και παρενοχλούν τους ποδηλάτες. Η ποδηλασία είναι μια από τις πολλές δραστηριότητες της μονάδας, όπως και η ιστιοπλοΐα. «Αναγκάζομαι να μιλώ συνεχώς με τους κτηνοτρόφους και να τους ζητώ να περιορίσουν τους σκύλους στα μαντριά, διότι φοβίζουν τους ποδηλάτες», μου είπε, και εδώ που τα λέμε δεν έχει άδικο καθώς μπορεί να συμβούν απρόοπτα και τραυματισμοί.

«Η εποχή ξεκινά τον Μάιο και τελειώνουμε τον Οκτώβριο. Δύσκολα μπορούμε να επεκτείνουμε την περίοδο λόγω των καιρικών συνθηκών, αλλά δεν το αποκλείουμε», μου είπε ο Νέμας, ο οποίος στάθηκε στο γεγονός ότι η μονάδα που παρέχει πλήρη δραστηριότητα αναψυχής με θαλάσσια και όχι μόνο σπορ, είναι σχεδόν γεμάτη, συνεχώς.

Καλός ο πρόλογος αλλά ακόμα καλύτερη και η συνέχεια, στη συζήτηση που είχα με τον νέο δήμαρχο, τον Θανάση Κασόλα. Νέος σε ηλικία, και εγνωσμένης αξίας επιχειρηματίας, προΐσταται στα κοινά για την αναμόρφωση του τόπου. Τον ρώτησα για αρκετά θέματα και μου απάντησε ευθέως για τα ζητήματα που τον απασχολούν και το όραμά του για μια περιοχή που να μην είναι πέρασμα, αλλά και προορισμός.

Ο δήμαρχος Άκτιου – Βόνιτσας, Θανάσης Κασόλας
HuffPost Greece
Ο δήμαρχος Άκτιου – Βόνιτσας, Θανάσης Κασόλας

Σύγκλιση στην ανάπτυξη

- Δήμαρχε διαχειρίζεσαι μία περιοχή η οποία έχει ορεινό όγκο, παραθαλάσσιο, και αεροδρόμιο και εκτείνεται σε μία απόσταση 660 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με περίπου 17.000 κατοίκους. Ποιο είναι το βάρος αυτής της κατάστασης;

Εμείς επιθυμούμε να γίνει σύγκλιση στην ανάπτυξη των δημοτικών ενοτήτων όσο αυτό είναι εφικτό. Δεν είναι εύκολο γιατί υπάρχει το παραλιακό μέτωπο του δήμου που είναι η Πάλαιρος, η Πογωνιά και η Βόνιτσα, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό μία ιδιότυπη μορφή ανάπτυξης και λόγω του δρόμου Άκτιο – Αμβρακία, αυξάνοντας, το τελευταίο διάστημα, τις ροές των τουριστών προς την περιοχή μας. Και υπάρχει και το κομμάτι που είναι ο πρώην Δήμος Μεδεώνος, το οποίο είναι καθαρά αγροτοκτηνοτροφικό. Εκεί πρέπει να δοθεί βαρύτητα, στον τομέα που μπορεί αναπτυχθεί. Εκεί έχουμε και υστέρηση στις βασικές υποδομές, δηλαδή δεν υπάρχει προσπελασιμότητα και σύνδεση όλων των δημοτικών ενοτήτων με τον δρόμο Άκτιο – Αμβρακία. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν πιο σύντομα, γιατί χωρίς δρόμους, χωρίς προσπελασιμότητα δεν μπορεί να προχωρήσει καμία μορφή ανάπτυξης.

- Το κτηνοτροφικό κομμάτι και η αγροδιατροφή, γενικότερα, θεωρείτε ότι αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την περιοχή; Μπορεί να υπάρξει συνδυασμός με το τουριστικό κομμάτι;

Ναι, μπορεί να υπάρξει μία τέτοια σύμπραξη, γιατί μπορούμε να διαφημίσουμε τα προϊόντα μας. Έχουμε πολύ καλά προϊόντα, κρέατα πολύ καλής ποιότητας και πολύ καλό γάλα με ανεβασμένα λιπαρά, που οι κτηνοτρόφοι μας δίνουν στους εμπόρους και στις εταιρείες που έρχονται στην περιοχή. Πρέπει να συνδυαστεί ώστε να πετύχουμε όσο το δυνατόν την καλύτερη σύγκληση.

Η Αμβρακία Οδός
HuffPost Greece
Η Αμβρακία Οδός

Η Αμβρακία Οδός μείωσε τις αποστάσεις

- Η παράδοση στην κυκλοφορία της Αμβρακίας Οδού αλλάζει τα δεδομένα στην περιοχή, αποσυμφορίζεται και η Βόνιτσα. Θα δώσει μία περαιτέρω ώθηση στην περιοχή;

Ασφαλώς και θα δώσει πολύ μεγάλη ώθηση στην περιοχή γιατί μειώνει τις αποστάσεις. Η απόσταση Αθήνα - Βόνιτσα έχει φτάσει στις δυόμιση ώρες. Μειώνεται η απόσταση και από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και από όμορες περιοχές, δηλαδή Λευκάδα και Πρέβεζα. Αυτό προσελκύει και εσωτερικό τουρισμό, αν θέλετε, δηλαδή από Πάτρα και Αγρίνιο και γενικότερα Έλληνες, όχι μόνο ξένους. Υπάρχει ασφάλεια, και πιο σύντομος χρόνος.

Υποδομές σε οδοποιία και εξηλεκτρισμός

- Μια και αναφερόμαστε στις υποδομές κι επειδή πρόσφατα ήρθε ο πρωθυπουργός και υπογράφηκε η σύμβαση για τον μεγάλο αγωγό ύδρευσης που θα λύσει το πρόβλημα σε περίπου 1500.000 κατοίκους. Τέτοια μεγάλα έργα υποδομής τα έχει ανάγκη η περιοχή;

Ασφαλώς και έχουμε ανάγκη από μεγάλα έργα. Δυστυχώς στην Ελλάδα αγωνιζόμαστε να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής όπως παραδείγματος χάρη η διαχείριση των αστικών λυμάτων, να ολοκληρωθούν έργα ύδρευσης, όπως αυτό που υπογράφτηκε στη Λευκάδα που θα ευνοήσει και τέσσερα χωριά του δήμου μας. Αυτά είναι βασική προτεραιότητα. Σε παράλληλο χρόνο μπορούν να ολοκληρωθούν και οι υποδομές στην οδοποιία γιατί υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στους αγροτικούς δρόμους, διότι οι αγρότες μας και οι κτηνοτρόφοι δεν μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση στις εγκαταστάσεις τους. Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα και φαντάζομαι για όλη την Ελλάδα, είναι ο εξηλεκτρισμός να φτάσει όσο το δυνατόν και στο οποίο απομακρυσμένο ποιμνιοστάσιο, αγροτική αποθήκη και γεωργική εκμετάλλευση.

- Δήμαρχε ποια είναι τα έργα που έχεις βάλει σε προτεραιότητα;

Η καθαριότητα είναι προέχον θέμα σε όλους τους δήμους. Μέχρι τώρα τα καταφέρνουμε, παρ’ όλα τα προβλήματα που έχουμε σε προσωπικό και σε γραφειοκρατία, που είναι και οι παθογένειες του ελληνικού συστήματος -δεν μπορείς να πάρεις εύκολα προσωπικό, καθυστερούν πάρα πολύ οι προσλήψεις με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι δήμοι να δίνουν τις υπηρεσίες σε ιδιώτες προκειμένου να παρέχουν τις υπηρεσίες που οφείλουν να παρέχουν στους δημότες.

- Η συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος σε πιο βαθμό κυμαίνεται;

Είναι πολύ καλή η συνεργασία με την Περιφέρεια. Είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος σε πάρα πολλά έργα τα οποία έχει ανάγκη περιοχή μας και θέλουμε να προτεραιοποιήσουμε. Πιστεύουμε ότι στο επόμενο διάστημα θα φανεί και στην κοινωνία η συνεργασία αυτή.

Η Βόνιτσα
HuffPost Greece
Η Βόνιτσα

Αγκυροβόλιο στη Βόνιτσα και μαρίνα στην Πάλαιρο

- Για να πάω λίγο στο τουριστικό κομμάτι, μολονότι η περιοχή ουσιαστικά συντηρείται από την κτηνοτροφία και γενικά από τον πρωτογενή τομέα. Τι σκέφτεστε για τον τουρισμό;

Εμείς θέλουμε να κάνουμε την περιοχή μας προορισμό, όχι πέρασμα. Αυτό μπορεί να γίνει με την ολοκλήρωση των έργων δια θαλάσσης, όπως είναι το τουριστικό αγκυροβόλιο Βόνιτσας, για το οποίο σκέφτομαι να κάνω την αναθεώρηση, να επεκταθεί και να αυξηθούν οι θέσεις ελλιμενισμού των σκαφών, ώστε να είναι βιώσιμο. Επίσης, να δημοπρατήσουμε τη μαρίνα Παλαίρου, το επόμενο διάστημα, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή της και να συμβάλλει τα μέγιστα στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής του Ιουνίου και όχι μόνο του δήμου μας, γιατί είναι μία μαρίνα των 450 θέσεων που έχει ανάγκη ολόκληρη η περιοχή, καθώς υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στις θέσεις ελλιμενισμού των σκαφών. Είναι κάτι, στην ουσία, που θα προσφέρει συνολικά στον τουρισμό και όχι μόνο στο Δήμο Άκτιου – Βόνιτσας. Και σε δεύτερη φάση, αν και εφόσον ωριμάσουν οι μελέτες, έχουμε κι άλλα έργα υπόψη μας, με μικρά αλιευτικά καταφύγια ή κάποια άλλη μαρίνα.

- Είστε ευχαριστημένος από τη διαχείριση της καθημερινότητας; Μένει κόσμος στις εστίες του; Επιστρέφουν, ενδεχομένως κάποιοι ώστε να αναζητήσουν ευκαιρίες εργασίας;

Σε γενικές γραμμές είμαι ευχαριστημένος. Βέβαια είναι ακόμα να γίνουν πάρα πολλά. Όμως ένα σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη πόρων. Αυτό είπα και στον πρόεδρο της κυβερνήσεως, όταν ήρθε για την υπογραφή του αγωγού στη Λευκάδα. Δεν μπορεί, παραδείγματος χάρη, οι δήμοι να φορτώνονται συνεχώς με αρμοδιότητες χωρίς τους κατάλληλους πόρους. Τώρα τελευταία μας φόρτωσε η κυβέρνηση τη διαχείριση της βιομάζας, η οποία προέρχεται από τα κλαδέματα, από τους καθαρισμούς των οικοπέδων, με βάση τον τελευταίο νόμο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Αυτό στο δήμο μας δεν επιχορηγήθηκε καθόλου σε αντίθεση με 46 δήμους της Αττικής οι οποίοι έχουν επιχορηγηθεί. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν όλοι οι δήμοι και πρέπει να υποστηριχθούν. Δεν μπορεί να παίρνουν συνέχεια αρμοδιότητες χωρίς πόρους. Και πολύ σημαντικό είναι το θέμα της πολιτικής προστασίας γιατί όλοι οι δήμοι και οι δήμαρχοι ευθύνονται χωρίς να έχουν ούτε τα μέσα ούτε τον τρόπο ούτε το προσωπικό να ανταποκριθούν. Ο ρόλος των δήμων, κατά την άποψή μου, έπρεπε να είναι επικουρικός, δηλαδή να συνεισφέρουν στην κατάσβεση των πυρκαγιών, όχι να φταίνε οι δήμαρχοι. Αυτό πρέπει να το διαχειριστεί το κράτος κεντρικά.