Demure: Ο Βασίλης Ζούλιας και ο Περικλής Κονδυλάτος μας μιλούν για τον viral όρο του στυλ

Στη γνωστή σειρά «Emily in Paris» η λέξη demure ερμηνεύεται ως η επιτομή της κομψότητας και «μετουσιώνεται» σε ρούχα υψηλής ραπτικής.
Ο Βασίλης Ζούλιας με την πολύ ντεμιούρ δημιουργία του
Βασίλης Ζούλιας
Ο Βασίλης Ζούλιας με την πολύ ντεμιούρ δημιουργία του

Η Έμιλι φορούσε μια μακριά ολόμαυρη τουαλέτα που κάλυπτε όλο της το σώμα από τον λαιμό μέχρι τους αστραγάλους. Τα διαφημιστικά τρέιλερ, αλλά και οι συνεντεύξεις των πρωταγωνιστών για τα νέα επεισόδια της γνωστής σειράς «Emily in Paris» έπεφταν βροχή κι όλοι σχολίαζαν την εμφάνισή τους ως «very demure, very mindful». Σε ελεύθερη μετάφραση θα μπορούσαμε να πούμε ότι η εμφάνισή τους ήταν πολύ καθωσπρέπει, πολύ προσεκτική. Αν θέλουμε όμως να εμβαθύνουμε στον όρο που φαίνεται πως θα κατακλύσει τους επόμενους μήνες τις στιλιστικές μας αναφορές, τότε οφείλουμε να αναζητήσουμε τη ρίζα της λέξης που έγινε καραμέλα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από κάθε φασιονίστα που σέβεται τον εαυτό της.

Ντεμιούρ στυλ από Βασίλη Ζούλια
Βασίλης Ζούλιας
Ντεμιούρ στυλ από Βασίλη Ζούλια

Η λέξη demure (προφέρεται ντεμιούρ) βρίσκεται για πρώτη φορά σε λογοτεχνικά έγγραφα του 1350 (ναι, τόσο παλιά) όπου περιέγραφε την προσωπικότητα μιας γυναίκας. Η γυναίκα ντεμιούρ ήταν γλυκιά, μετριόφρων, σεμνή, ευγενική και καθωσπρέπει. Τα ρούχα της ήταν εξαιρετικής ποιότητας, καλοραμμένα και εντυπωσιακά χωρίς να είναι αποκαλυπτικά. Όλη η εικόνα χαρακτηριζόταν από μια ωριμότητα στη συμπεριφορά και στο ντύσιμο. Διόλου τυχαίο μια και η ρίζα της λέξης προέρχεται από το γαλλικό mur (μιούρ) που σημαίνει ώριμος.

Φυσικά στο «Emily in Paris» ο όρος ερμηνεύεται ως η επιτομή της κομψότητας και «μετουσιώνεται» σε ρούχα υψηλής ραπτικής καταξιωμένων σχεδιαστών. Άκρως εντυπωσιακά, άκρως ντεμιούρ! Από ένα κείμενο με αναφορά στη διαχρονική κομψότητα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η γνώμη ενός αναγνωρισμένου Έλληνα σχεδιαστή, του Βασίλη Ζούλια, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τους στυλίστες της διάσημης σειράς, ντύνοντας την Έμιλι με ρούχα από τις συλλογές του. Η γνώμη του Βασίλη Ζούλια είναι πολύ… ντεμιούρ, αλλά εξίσου σημαντική είναι και η άποψη του στενού του συνεργάτη και σχεδιαστή κοσμημάτων Περικλή Κονδυλάτου. Τι σημαίνει ντεμιούρ για εκείνους;

Με στυλ και ύφος ντεμιούρ από Βασίλη Ζούλια
Βασίλης Ζούλιας
Με στυλ και ύφος ντεμιούρ από Βασίλη Ζούλια

Βασίλης Ζούλιας

Το demure είναι ο ορισμός της συλλογής. Όλα τα κομμάτια της νέας μας σειράς είναι very demure, very mindful! Για εμένα ο όρος demure έχει να κάνει περισσότερο με τις ηθικές αξίες, όχι μόνο με τον τρόπο του φαίνεσθαι, αλλά και του φέρεσθαι. Η διακριτικότητα, η ευγένεια και οι λεπτοί τρόποι μιας προσωπικότητας «ντύνονται» με το ανάλογο στυλ. Το βρίσκω πολύ θετικό που γίνεται τάση και επιτέλους δίνουμε βαρύτητα και στον τρόπο συμπεριφοράς.

Σε ό,τι αφορά το ενδυματολογικό στυλ, ντεμιούρ είναι αυτό που χαρακτηρίζεται από διαχρονικότητα. Εντυπωσιακό και καλαίσθητο χωρίς να συνοδεύεται από κραυγαλέες γραμμές και φόρμες. Ας μην ξεχνάμε ότι τα τρεντ έρχονται και φεύγουν, αλλά τα κλασικά και διαχρονικά κομμάτια είναι αυτά που μένουν για πάντα.

Το απόλυτο ντεμιούρ του σχεδιαστή Βασίλη Ζούλια
Βασίλης Ζούλιας
Το απόλυτο ντεμιούρ του σχεδιαστή Βασίλη Ζούλια

Περικλής Κονδυλάτος

Αναφερόμαστε στον όρο ντεμιούρ και οι περισσότερες γυναίκες θεωρούν ότι πρέπει να αντιγράψουν ένα σύνολο του οίκου Chanel που θα υποδεικνύει κοινωνική καταξίωση και καθωσπρεπισμό. Η διαφορά είναι ότι όταν η Κοκό Σανέλ έβγαζε την πρώτη της συλλογή είχε έναν χαρακτήρα ντεμιούρ, που για εκείνη την εποχή υπήρξε πρωτοποριακός. Οι στιλιστικές της προτάσεις προέτρεπαν τότε τις γυναίκες να ντυθούν με έναν τρόπο διαφορετικό που ερχόταν κόντρα σε ό,τι γνώριζαν μέχρι τότε. Υπήρχε μια ωριμότητα και παράλληλα ένας αυθορμητισμός στο ντύσιμο που παρουσίαζε η Σανέλ.

Σήμερα το ντεμιούρ επανέρχεται γιατί η μόδα είναι μια αντανάκλαση του τι συμβαίνει στην κοινωνία και η κοινωνία κάνει βήματα προς τα πίσω. Προσωπικά δεν συμπαθώ τους όρους και τις ταμπέλες. Οτιδήποτε μπαίνει σε ταμπέλα παύει να βγαίνει αυθόρμητα. Θα προτιμούσα να αφηνόμαστε ελεύθεροι, να βγαίνουμε λίγο έξω από τις ζώνες ασφαλείας που δημιουργούνται από τις ταυτότητες των καθιερωμένων στυλ και να δημιουργούμε τις δικές μας ενδυματολογικές εικόνες. Γιατί η ωριμότητα στο ντύσιμο δεν έχει να κάνει με την πιστή αντιγραφή ενός στυλ, αλλά με την προσωπική αναζήτηση για όσα μας ταιριάζουν και μας εκφράζουν.