Αν ρωτήσουμε το μέσο έφηβο τι ακούει συχνότερα από τους γονείς και καθηγητές του, στο top 5 ατάκας – αμέσως μετά το «Ζακέτα να πάρεις!» και το «Πρόσεξε μη σου ρίξουν κάτι στο ποτό!» - θα έμπαινε το «Βάλε πρόγραμμα και το διάβασμα θα γίνει πιο εύκολο!». Όμως όσες φορές και αν κάναμε φιλότιμες προσπάθειες, δε βλέπαμε το αποτέλεσμα που προσδοκούσαμε.
Γιατί οι πρώτοι των πρώτων κάθε χρόνο στις Πανελλήνιες εξετάσεις λένε ότι είχαν πρόγραμμα; Αρκεί τελικά το πρόγραμμα για να διαχειριστούμε το χρόνο μας; ’Η είναι σαν να καταγράφουμε απλά μία διαδρομή μαραθωνίου – τα 12 χλμ μοιάζουν λίγα πάνω σε ένα χάρτη - και όταν αρχίζουμε να τρέχουμε, στα πρώτα 200 μέτρα είμαστε έτοιμοι να τα παρατήσουμε;
Η διαχείριση χρόνου είναι μία πιο σύνθετη διαδικασία. Είναι το να οργανώσουμε τις δραστηριότητες μας με τέτοιο τρόπο ώστε όχι μόνο να τα προλάβουμε όλα, αλλά να γίνουν και σωστά. Η διαχείριση χρόνου μας δίνει την πολυτέλεια να είμαστε αποδοτικοί και ταυτόχρονα να έχουμε χρόνο και για όσα μας ευχαριστούν. Διαχείριση χρόνου δεν είναι διαβάζω ατελείωτες ώρες, αλλά διαβάζω συγκεντρωμένα και προλαβαίνω να δω και την τελευταία season του La Casa De Papel.
Δοκίμασε να εφαρμόσεις τις ακόλουθες συμβουλές:
Κατάγραψε τι έχεις να κάνεις. Αυτό περιλαμβάνει τις ασκήσεις του σχολείου, το τεστ που γράφεις στο φροντιστήριο, την προπόνησή σου, ακόμα και το ντέρμπι της ομάδας σου την Κυριακή το απόγευμα.
Αξιολόγησε ποιες δραστηριότητες είναι σημαντικές ή επείγουσες και ποιες λιγότερο σημαντικές ή μπορούν να γίνουν άλλη στιγμή.
Υπολόγισε πόσος χρόνος χρειάζεται για την κάθε μία. Στην πορεία ίσως ανακαλύψεις ότι κάτι είναι λιγότερο ή περισσότερο χρονοβόρο και θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσεις το πρόγραμμά σου.
Φτιάξε ένα πλάνο δράσης με ρεαλιστικούς στόχους. Δεν είναι εύκολο να διπλασιάσεις το χρόνο που διαβάζεις από τη μία μέρα στην άλλη. Ξεκίνησε με κάτι μικρό («αν τώρα διαβάζω μία ώρα την ημέρα, θα διαβάζω για τις επόμενες δέκα ημέρες 1,5 ώρα»). Έτσι, βλέποντας σιγά – σιγά τις επιδόσεις σου να βελτιώνονται, χτίζεις την αυτοπεποίθησή σου και βάζεις νέους, μεγαλύτερους στόχους.
Ξεκίνα από τα σημαντικά και επείγοντα και άφησε τα λιγότερο σημαντικά για αργότερα μέσα στην ημέρα. Μην αφιερώνεις 3 ώρες το μεσημέρι στα social media και αφήνεις το διάβασμα για το βράδυ. Ανάστρεψε τους χρόνους αυτούς. Αφιέρωσε πρώτα χρόνο σε όσα σε δυσκολεύουν και άσε τα πιο εύκολα για μετά. Πόσο πιθανό είναι να αφομοιώσεις την ύλη της Φυσικής στις 10 το βράδυ όταν η μέρα σου ξεκίνησε 7.30 το πρωί και έχουν μεσολάβήσει 7 τουλάχιστον διδακτικές ώρες, φροντιστήριο, προπόνηση και 2 ώρες snap chat;
Κάνε σύντομα και συχνά διαλείμματα. Έτσι βοηθάς στην καλή συγκέντρωση που διαρκεί περισσότερες ώρες.
Ασχολήσου με ένα μάθημα τη φορά. Το multitasking δε βοηθά στο αποδοτικό διάβασμα.
Δημιούργησε το κατάλληλο περιβάλλον μελέτης. Η τάξη και η οργάνωση είναι σύμμαχοί σου.
Μην απογοητεύεσαι αν κάτι δεν πάει καλά. Όσο προσπαθείς θα γίνεσαι καλύτερος και θα περιλαμβάνεις και τα απρόοπτα της καθημέρινότητας στο πρόγραμμά σου.
Βάλε στόχους! Αυτό θα σε βοηθήσει να επιμείνεις και να προσπαθήσεις περισσότερο. Αν δεν υπάρχει λόγος να διαβάσεις, τότε πολύ δύσκολα θα το κάνεις. Αν όμως καταλάβεις ότι η τάδε σχολή και το δείνα Πανεπιστήμιο χρειάζονται υψηλές επιδόσεις, τότε έχεις κίνητρο να τηρήσεις το απαιτητικό πρόγραμμα που επιβάλλεται.
Σκοπός σου είναι να τα καταφέρεις και να τα προλάβεις όλα. Σου αξίζει να μην νιώθεις εξουθενωμένος. Θέλουμε να νιώθουμε λιγότερο αγχωμένοι και περισσότερο αποδοτικοί. Το διάβασμα δε θα γίνει ποτέ κάτι εύκολο, αλλά μπορεί να γίνει πιο ευχάριστο αν αλλάξουμε την καθημερινότητά μας και χτίσουμε καινούριες συνήθειες.
Υπεύθυνη σύνταξης: Μουστακαλή Βιολέττα, Σύμβουλος Σπουδών
Η επιστημονική ομάδα της Orientum – Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας