Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given που προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ και από την Τρίτη εμποδίζει την διέλευση περισσότερων από 300 πλέον πλοίων, παραμένει στο σημείο καθώς οι προσπάθειες αποκόλλησης δεν έχουν ακόμη αποδώσει καρπούς.
Ήδη μάλιστα σε αιγυπτιακά ΜΜΕ υπάρχουν αναφορές πως ο πρόεδρος της χώρας, Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι έδωσε εντολή να γίνουν προετοιμασίες για την πιθανή ανάγκη αφαίρεσης εμπορευματοκιβωτίων από το πλοίο εφόσον τελικά δεν επιτευχθεί η διαδικασία αποκόλλησής. Η διαδικασία όμως αυτή, για ένα τέτοιου μεγέθους πλοίου δεν είναι τόσο εύκολη αφού απαιτείται ειδικός τεχνικός εξοπλισμός και η διαδικασία δεν είναι εύκολη.
Οι αρχές είχαν βασίσει τις ελπίδες του, σε σημαντικό βαθμό, στην παλίρροια το βράδυ του Σαββάτου αλλά τελικά οι πρόοδος ήταν μικρότερη του αναμενόμενου και το νέο στοίχημα είναι το πλοίο να μπορέσει να πλεύσει ξανά σήμερα Κυριακή.
Έστω όμως και αυτή η μικρή πρόοδος μετά από πέντε ημέρες- το πλοίο μετακινήθηκε κατά 30 μοίρες- ήταν αρκετή ώστε τα πληρώματα των ρυμουλκών που βρίσκονταν στο σημείο να πάρουν μια βαθιά ανάσα και να πανηγυρίσουν ηχώντας την μπουρού τους όπως φαίνεται και στο βίντεο που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το Σάββατο έγινε βυθοκόρηση (απομάκρυνση υλικών από τον βυθό) 20.000 τόνων άμμου και χρειάστηκαν 14 ρυμουλκά για να καταφέρουν να τραβήξουν και να σπρώξουν το Ever Given στην προσπάθειά τους να αποκολλήσουν, όπως αναφέρει το BBC.
Αν και οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι περιπλέκουν τις προσπάθειες τα ρυμουλκά κατάφεραν να μετακινήσουν το πλοίο κατά 30 μοίρες σε δύο κατευθύνσεις.
Ο Οσάμα Ραμπί, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, δήλωνε το βράδυ του Σαββάτου ότι το νερό είχε αρχίσει να τρέχει κάτω από το σκάφος. ”Περιμένουμε ότι ανά πάσα στιγμή το πλοίο θα μπορέσει να γλιστρήσει και να κινηθεί από το σημείο στο οποίο βρίσκεται”, ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου.
Πρόσθεσε ότι ελπίζει ότι δεν θα είναι απαραίτητο να αφαιρεθεί μέρος του φορτίου (το πλοίο μεταφέρει 18.300 εμπορευματοκιβώτια) για να μειωθεί το συνολικό βάρος του πλοίου και να διευκολυνθούν οι εργασίες.
Στο μεταξύ μετά τις νέες αποτυχημένες προσπάθειες την επιχείρηση συνδράμουν και άλλα ρυμουλκά που έσπευσαν πλάι στο Ever Given.
Τι πήγε στραβά και ποιο το plan B
Οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν πως το πλοίο, μήκους 400 μέτρων και βάρους 200.000 τόνων παρασύρθηκε από ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα επηρέασε την ορατότητα στο σημείο.
Ωστόσο, ο Ραμπί είπε ότι οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ”οι κύριοι λόγοι” για την προσάραξη του πλοίου. ”Μπορεί να υπήρχαν τεχνικά ή ανθρώπινα λάθη”, είπε στους δημοσιογράφους, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες. ”Όλοι αυτοί οι παράγοντες θα αποκαλυφθούν κατά την σχετική έρευνα.”
Σε ό,τι αφορά την επιχείρηση αποκόλλησης, εάν οι εργασίες βυθοκόρησης και οι προσπάθειες ρυμούλκησης αποδειχθεί πως δεν επαρκούν, ο Ραμπί ανέφερε πως τότε θα απαιτηθεί η απομάκρυνση μέρος του φορτίου.
Ο Τζον Ντένχολμ, πρόεδρος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου, είχε δηλώσει στο BBC ότι η μεταφορά του φορτίου σε άλλο σκάφος ή στην όχθη του καναλιού θα συνεπαγόταν μεταφορά ειδικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου ενός γερανού που θα χρειαζόταν να είναι ύψος άνω των 60 μέτρων. ”Εάν πάμε σε αυτή τη διαδικασία, εκτιμώ πως θα απαιτηθούν εβδομάδες”, είπε.
Πηγή: BBC