Το αντιτορπιλικό USS Fitzgerald του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού είναι (τουλάχιστον, από όσο είναι γνωστό) το πρώτο πολεμικό πλοίο που είναι σε υπηρεσία με μια πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης: Οι δημιουργοί του λένε πως το σύστημα θα βοηθά τον στόλο να προβλέπει και να μεριμνά για ανάγκες συντήρησης πριν αυτές εξελιχθούν σε προβλήματα, επιτρέποντας την έγκαιρη και λιγότερο παρεμβατική κάλυψή τους.
Όπως σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα του The War Zone, σκοπός είναι να μειώνονται οι αιφνίδιες απώλειες εξοπλισμού ενώ παράλληλα διασφαλίζεται ότι περισσότερα σκάφη θα είναι διαθέσιμα σε περίπτωση πολέμου.
Το σύστημα (EMR v4, Enterprise Remote Monitoring Version 4) εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο ενός προγράμματος του Πενταγώνου που είναι γνωστό ως Condition Based Maintenance Plus, στόχος του οποίου είναι η αξιοποίηση του machine learning προς υποστήριξη πληρωμάτων, διοικήσεων, κόμβων επιμελητείας και άλλων μονάδων, όπως είπε στο The War Zone ο Ζακ Στέιπλς, απόστρατος του αμερικανικού ναυτικού η εταιρεία του οποίου, Fathom5, το δημιούργησε.
«Αυτή τη στιγμή έχετε περίπου 1/3 του ναυτικού που είναι σε αποστολή, 1/3 που περνά συντήρηση σε εγκαταστάσεις επιπέδου αποθήκης, που είναι πολύ δύσκολο να επανέλθει σε υπηρεσία σε περίπτωση που χρειαστεί αύξηση δυνάμεων, μα το άλλο 1/3 είναι σε διάφορα επίπεδα ετοιμότητας υλικού και εκπαίδευσης για να αναλάβει αποστολή» είπε σχετικά. «Οτιδήποτε, ειδικά η ΑΙ, μας λέει ακριβώς αυτά που πρέπει να κάνουμε για να κρατάμε ένα πλοίο έτοιμο πριν πέσει η ετοιμότητά του, συμβάλλει άμεσα στο να έχουμε έναν πολύ μεγαλύτερο μάχιμο στόλο, έτοιμο να υπερασπιστεί τα συμφέροντα του έθνους».
Το σύστημα ΑΙ τίθεται σε υπηρεσία καθώς το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα καθυστερήσεων συντήρησης και ετοιμότητας, και μάλιστα ενώ ετοιμάζεται για το ενδεχόμενο μιας στρατιωτικής σύγκρουσης με την Κίνα. Αν και γίνονται πολλών ειδών πειραματισμοί όσον αφορά στη χρήση ΑΙ, ο Στέιπλς είπε ότι το ERM v4 είναι η πρώτη πλατφόρμα «program-of-record» που τίθεται σε υπηρεσία με τέτοιο τρόπο σε πολεμικό πλοίο. Στόχος είναι η αντικατάσταση του Integrated Condition Assessment System (ICAS), που είναι σε χρήση από τη δεκαετία του 1990.
Στην περίπτωση του USS Fitzgerald, κλάσης Arleigh Burke, το ERM v4 «μέτρησε» περίπου 10.000 αναφορές αισθητήρων ανά δευτερόλεπτο από το κύτος, τα μηχανικά και ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου, με αλγορίθμους ΑΙ να κάνουν συστάσεις για εργασίες συντήρησης οι οποίες στέλνονταν απευθείας στο σύστημα σχεδιασμού συντήρησης του πλοίου. Όλοι οι συστάσεις του συστήματος ελέγχονται από τους αρμοδίους για τη συντήρηση του σκάφους. Ακόμη, το ERM v4 επικαιροποιείται τέσσερις φορές το έτος, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός κύκλου μηχανικής μάθησης όπου μοντέλα ΑΙ εκπαιδεύονται και αναπτύσσονται στο cloud, τίθενται σε υπηρεσία σε ένα πλοίο, αξιολογούνται όσον αφορά στην ακρίβεια και τις επιδόσεις τους και μετά τίθενται ξανά σε υπηρεσία γρήγορα, όπως ανέφερε ο Στέιπλς.