Πολλοί διέρχονται την περιοχή της Αιγιάλειας, μέσω της Εθνικής Οδού Κορίνθου – Πατρών, ωστόσο λίγοι τη γνωρίζουν, στην Ελλάδα, και ακόμα λιγότεροι στο εξωτερικό.
Μιας εξαιρετικής ομορφιάς περιοχή, που συνδυάζει το συγκριτικό πλεονέκτημα «βουνό – θάλασσα», με εκπληκτικά προϊόντα γης και μοναδικές ομορφιές, αξίζει να μπει στον τουριστικό χάρτη.
Η προοπτική αυτή εξετάστηκε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα στο Αίγιο, στην οποία είχα την τιμή να είμαι ομιλητής.
Την ημερίδα «Η Αιγιάλεια ως τουριστικός προορισμός», διοργάνωσαν το ομολογουμένως πολύ δραστήριο Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Αχαΐας και η εφημερίδα «Πελοπόννησος», σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Αιγιάλειας και την υποστήριξη της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α.
Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αχαϊας, Χρήστος Κανελλής, επισήμανε ότι «η τουριστική ανάπτυξη είναι μοχλός γενικότερης ανάπτυξης ενός τόπου. Έρευνες έχουν δείξει ότι κάθε ευρώ που επενδύεται στον Τουρισμό, φέρνει πίσω οκτώ ευρώ ως έσοδα».
Ο δήμαρχος Αιγιάλειας, Δημήτρης Καλογερόπουλος ανέφερε ότι: «Μεγάλη ευθύνη όχι μόνο της σημερινής αλλά της εκάστοτε δημοτικής αρχής είναι να δημιουργεί, αλλά και να εξασφαλίζει τη λειτουργία όλων εκείνων των υποδομών, μέσω των οποίων θα επιτυγχάνεται η προσέλκυση νέων επισκεπτών σε μία περιοχή. Θεωρώ ότι, ως δημοτική αρχή, έχουμε ήδη αφήσει ένα καλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, μέσω της αποκομιδής των απορριμμάτων, της δημιουργίας σύγχρονου αποχετευτικού δικτύου και της συνεχούς βελτίωσης των εγκαταστάσεων του Βιολογικού μας Καθαρισμού. Γι’ αυτά έχουμε τη μεγαλύτερη ευθύνη και σε αυτές τις υποχρεώσεις μας, ως δήμος, πρέπει και θα είμαστε και στο μέλλον ακόμα περισσότερο συνεπείς», κάνοντας λόγο και για «χρονοθέτηση νέων στόχων που με την απαραίτητη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων θα μπορέσουν μακροπρόθεσμα να μετατρέψουν την Αιγιάλεια σε έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό».
«Η Αιγιάλεια ως τουριστικός προορισμός δεν υστερεί σε δυνατότητες από άλλους προορισμούς της χώρας μας. Αποτελεί όχι μόνο τη αφετηρία σημαντικών ιστορικών γεγονότων, αλλά και αναμφίβολα είναι ένα μονοπάτι πολιτισμού, ένα στρατηγικής σημασίας οικοσύστημα με απαράμιλλης ομορφιάς γεωλογικά χαρίσματα. Είναι ένας τόπος όμορφος, με πολλά χαρίσματα και δυνατότητες και εμείς οφείλουμε να αποδείξουμε ότι μπορούμε με σεβασμό να τον φροντίσουμε και να τον αξιοποιήσουμε», είπε ο πρώην πρωθυπουργός και βουλευτής Αχαΐας, Γιώργος Παπανδρέου, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι η περιοχή, αν και είναι σχετικά παρθένα τουριστικά, εντούτοις διαθέτει πολλά περιθώρια ανάπτυξης ενός διαφορετικού και βιώσιμου μοντέλου τουρισμού που θα εγγυάται σοβαρά εισοδήματα, νέους πόρους για τον τόπο, ζωή πολιτιστική και προ πάντων ποιότητα ζωής για όλους, συσχετίζοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, το ταλέντο και τη δυναμική των ανθρώπων της, παράλληλα με την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων με κυρίαρχο τον προστατευόμενης ονομασίας (ΠΟΠ) Ροδίτη και τα κρασιά Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), την εξαιρετική μαύρη σταφίδα «Βοστίτσα» (ΠΟΠ)». Παράλληλα αναφέρθηκε στην ορθολογική αξιοποίηση και ανάδειξη των περιοχών Natura, όπως του Χελμού – Βουραϊκού αλλά και του Κορινθιακού, που εντάχθηκε το 2017.
Η πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου, στον χαιρετισμό της, μέσω video, σημείωσε ότι «Δίνουμε έμφαση στη φιλοξενία που συνδέεται με τη διατροφή, τον Πολιτισμό, το περιβάλλον. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι όλα αυτά τα δεδομένα, με πολλή δουλειά και συνεργασία, θα αναδείξουν και θα καθιερώσουν την Αιγιάλεια ως ένα local προορισμό στο πανελλαδικό τουριστικό γίγνεσθαι».
Σε σχετικό video, o υφυπουργός Εξωτερικών Ανδρέας Κατσανιώτης, ανέφερε ότι «Είναι ανάγκη να επανασυστήσουμε την Αιγιάλεια με σκοπό να δέχεται εγχώριο τουρισμό όλες τις εποχές, 365 μέρες τον χρόνο. Αυτό θα γίνει όταν αναδειχθούν οι φυσικές της ομορφιές, ο πολιτισμός της σε συνδυασμό με την πλούσια γαστρονομία της. Εάν η εξωστρέφεια νικήσει τη μιζέρια, τότε το μεγάλο στοίχημα για την Αιγιάλεια θα έχει κερδηθεί».
Στον χαιρετισμό του, ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Τουρισμού Νίκος Κοροβέσης, τον οποίο ανέγνωσε ο συντονιστής – αρχισυντάκτης της εφημερίδας «Πελοπόννησος» Δημήτρης Τριανταφύλλοπουλος, στάθηκε στα πλεονεκτήματα της Αιγιάλειας (πλούσια Ιστορία, φυσική ομορφιά, γεωγραφική θέση σε κοντινή απόσταση από την Αθήνα, γαστρονομία, διασκέδαση, θρησκευτικός Τουρισμός), τα οποία η Περιφέρεια με στοχευμένες ενέργειες και δράσεις αναδεικνύει ως «δυνατά χαρτιά», συμμετέχοντας σε Διεθνείς Εκθέσεις και ανοίγοντας δίαυλο επικοινωνίας με νέες αγορές.
Ο βουλευτής Κερκύρας και αναπληρωτής Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Αλέξανδρος Αυλωνίτης, ανάπτυξε τις θέσεις του κόμματός του για τον Τουρισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Αφού μίλησε ειδικά για τα σημεία ενδιαφέροντος της ευρύτερης περιοχής, παρουσίασε το βιώσιμο χαρακτήρα της τουριστικής ανάπτυξης και τους Τοπικούς Οργανισμούς Προώθησης των Περιοχών (DMO) ως τους βασικούς άξονες των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για την ισορροπημένη εξέλιξη ενός προορισμού και των ανθρώπων του, στο πλαίσιο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
Εξηγώντας τη διαφαινόμενη αλλαγή του τουριστικού υποδείγματος με τη ραγδαία ανάπτυξη ξενοδοχειακών μονάδων 4 και 5 αστέρων και ανάλογα προσαρμοσμένων υπηρεσιών, την ώρα που λιγότερο ελκυστικοί προορισμοί και μικρότερα καταλύματα διακρίνονται από στασιμότητα, επεσήμανε τον ουσιαστικό αποκλεισμό από το νέο αναπτυξιακό νόμο της μικρομεσαίας τουριστικής επιχειρηματικότητας και υπογράμμισε πως οι μικρομεσαίοι έχουν ανάγκη την κρατική βοήθεια, καθώς η ακρίβεια και το ενεργειακό κόστος τους τσακίζει, όταν κάποιοι αισχροκερδούν.
Ο Ευάγγελος Κυριακού, ειδικός Διαχείρισης Προορισμών και Φιλοξενίας, ο οποίος, ως Οικονομολόγος – Πληροφορικός και υπεύθυνος Τουρισμού στον δήμο Έδεσσας, αναφέρθηκε στο τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί τουριστικά μία περιοχή.
«Τουρισμός δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, αλλά κατά βάση είναι ο προορισμός. Είναι η ανθρώπινη κοινότητα. Και ως εκ τούτου χρειάζεται μία ιδιαίτερη διαχείριση. Πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι στόχος πλέον είναι η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να εκμεταλλευθούμε τρία πράγματα: Φύση, Ιστορία, γαστρονομία. Να γνωρίζετε, όμως, ότι δεν θα γίνονται άλματα, αλλά μικρά βήματα που θα μας φέρουν σιγά – σιγά στον στόχο», είπε κατά την εισαγωγή του ο κ. Κυριακού.
Ακολούθως μίλησε για το «τρίπτυχο της επιτυχίας», που δεν άλλο από το «Τόπος, μύθος, δίκτυο». Όπως εξήγησε, ο τόπος είναι ο προορισμός, ο μύθος είναι η απαραίτητη κοινωνική διεργασία που αναπλάθεται με τις τεχνικές του μάρκετινγκ και συντηρείται μόνο μέσα από το δίκτυο και τις σύγχρονες μορφές δικτύωσης και συνεργασίας.
Σε επίπεδο τόπου προορισμού ο επισκέπτης απαιτεί την ύπαρξη μηχανισμών υποδοχής πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι, υποστήριξη σε επίπεδο μόνιμης και διαρκούς πληροφόρησης με χαρακτηριστικά την άμεση, έγκυρη, συνεπή, ειλικρινή και ακριβείας πληροφορία. Επίσης, η οργάνωση του προορισμού, πέρα από τη διαρκή και συνεχή καταγραφή των επιμέρους δεδομένων, πρέπει να συναντά τις ανάγκες των επισκεπτών, να τις εξατομικεύει και να τις ντύνει με τους μύθους και τους θρύλους του κάθε τόπου. Όσο πιο αυθεντικός είναι ο μύθος και όσο πιο ισχυρή η παρουσία του τόσο περισσότερη ταύτιση υπάρχει μεταξύ του επισκέπτη και του προορισμού.
Ο Ευάγγελος Κυριακού ολοκλήρωσε με το moto που χρησιμοποιούν στον δήμο Έδεσσας: Ένα γραμμάριο εφαρμογής ισούται με έναν τόνο θεωρίας».
Ο Αλέξανδρος Αργύρης, ως διοργανωτής αθλητικών εκδηλώσεων, μοιράστηκε με το κοινό τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει από τη συγκεκριμένη ενασχόλησή του, έφερε ως παράδειγμα τη Σκιάθο, οι άνθρωποι της οποίας έχουν καταφέρει τα τελευταία χρόνια να επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο σχετικά εύκολα και απλά αξιοποιώντας χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως σημείωσε, στο συγκεκριμένο νησί έχουν αναπτυχθεί πλέον νέες τουριστικές παροχές, όπου αναδεικνύονται τα ελκτικά στοιχεία της ενδοχώρας, αναπτύσσοντας παράλληλα και δραστηριότητες που προσφέρουν ευεξία και αναψυχή. Η τοπική κοινωνία συμμετέχει και συμβάλλει με τη συμμετοχή των πολιτιστικών κυρίως συλλόγων και ομάδων στη διαμόρφωση του τελικού τουριστικού προϊόντος, όπως επίσης και με την αξιοποίηση και διάθεση των τοπικών προϊόντων κυρίως στη γαστρονομία.
Καταλήγοντας, ο υπογράφων, Δημήτρης Μπαλής, μίλησε για την αναγκαιότητα ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού, που θα περιλαμβάνει ένα «κράμα» προτάσεων και ιδεών από όλους τους εμπλεκόμενους με τον Τουρισμό φορείς. Με την ιδιότητα του δημοσιογράφου τουρισμού, αλλά και Αχαιού, με καταγωγή από τη Σελιάνα Αιγιαλείας, έδωσε το δικό του στίγμα για την τουριστική προοπτική της περιοχής.
«Πρέπει να δούμε, καταρχάς, ποιοι είμαστε, τι έχουμε, τι χρειαζόμαστε και ποιον δρόμο πρέπει να ακολουθήσουμε για να πετύχουμε. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Κι αυτό θα γίνει μόνο εάν υπάρξει μια εξαρχής χαρτογράφηση των δυνατοτήτων και υποδομών της περιοχής μας. Οι αποσπασματικές ενέργειες και εκδηλώσεις που γίνονται στην Αιγιάλεια πρέπει να ενταχθούν σε έναν συνολικό σχεδιασμό, με συγκεκριμένη κατεύθυνση, προκειμένου και χρήματα να εξοικονομούνται. Επίσης, το διάσπαρτο υλικό επιβάλλεται να συγκεντρωθεί και να αξιοποιηθεί κατάλληλα, μέσα από το στρατηγικό σχέδιο», επεσήμανε ο Δημήτρης Μπαλής, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της υποδομής της περιοχής, όσον αφορά στην προσβασιμότητα και το οδικό δίκτυο, που ειδικά στην ορεινή Αιγιάλεια είναι σε κακή κατάσταση, αλλά και στη συνδεσιμότητα, καθώς υπάρχουν περιοχές χωρίς δίκτυο ίντερνετ και άλλες με πολύ χαμηλή ταχύτητα.
Κλείνοντας την εισήγησή του ο δημοσιογράφος της Huffpost Greece, είπε: «Πρέπει να κάνουμε την Αιγιάλεια πρώτα απ’ όλα φιλόξενη για εμάς, για τους κατοίκους της. Διότι, εάν δεν περνάμε εμείς καλά στον τόπο μας, δεν θα περάσουν καλά και οι επισκέπτες. Και ας μην ξεχνάμε ότι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα δεν είναι μόνο η θάλασσα αλλά και το βουνό, ατού που οφείλουμε να εκμεταλλευθούμε στο έπακρο! Δεν βρίσκεις εύκολα περιοχή όπου, ενώ κάνεις το μπάνιο σου το καλοκαίρι, σε μισή ώρα κοιμάσαι με πάπλωμα στα 1.000 μέτρα υψόμετρο».
Στην Ημερίδα παρέστησαν μεταξύ άλλων ο βουλευτής Αχαΐας Άγγελος Τσιγκρής, η πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Μαρία Γιδά, η πρόεδρος της ΔΗΚΕΠΑ Μαρία Τσουκαλά, οι αντιδήμαρχοι Στράτος Βαρδάκης, Βασίλης Χριστόπουλος, Νίκος Καραϊσκος, Γιώργος Φραγκονικολόπουλος και Μαρία Σταυροπούλου, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης Χρήστος Γούτος και Βασιλική Ψυχράμη, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αιγίου Γιώργος Μπέσκος, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αιγίου Δημήτρης Ντερντές, ο Α΄ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Αρίστος Τηλιγάδης και εκπρόσωποι τοπικών φορέων – συλλόγων.