Κλατάρισμα έχουν υποστεί τα ταξιδιωτικά γραφεία από τις ακυρώσεις των ταξιδιών, ύστερα από τι αποφάσεις κυβερνήσεων να απαγορεύσουν τα ταξίδια και να κλείσουν τα σύνορά τους, στην προσπάθεια περιορισμού της εξάπλωσης του κορονοϊού. Αυτό οδηγεί σε μαζικές ακυρώσεις ταξιδιών, με αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με ενημερωτικό της σημείωμα, να παρέχει διευκρινίσεις και συγκεκριμένα παραδείγματα σχετικά με τα δικαιώματα που έχουν οι πελάτες - ταξιδιώτες, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία τους όσον αφορά τα οργανωμένα ταξίδια.
Μεταξύ άλλων, το ενημερωτικό σημείωμα διευκρινίζει ότι οι ταξιδιωτικές προειδοποιήσεις που εκδίδουν οι κυβερνήσεις και το κλείσιμο των συνόρων, συνιστούν «εξαιρετικές περιστάσεις». Ο διοργανωτής μπορεί να ακυρώσει τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού χωρίς χρέωση και ο ταξιδιώτης έχει το δικαίωμα να λάβει το σύνολο των χρημάτων του από πληρωμές που πραγματοποίησε για το πακέτο, εντός 14 ημερών από τη λήξη της σύμβασης.
Ωστόσο, η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι ο τεράστιος αριθμός των αιτημάτων για επιστροφή χρημάτων, σε συνδυασμό με τις ανύπαρκτες νέες κρατήσεις, προκαλεί τεράστια πίεση στη ρευστότητα των διοργανωτών. Καλεί συνεπώς τους ταξιδιώτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δεχτούν μία αναβολή του οργανωμένου ταξιδιού τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία, αντί της επιστροφής των χρημάτων τους. Διευκρινίζει: «Έχοντας υπόψη την τρέχουσα αβεβαιότητα όσον αφορά τον σχεδιασμό ταξιδιών, αυτή η αναβολή θα μπορούσε να υλοποιηθεί με ένα πιστωτικό σημείωμα (το λεγόμενο «voucher»). Ωστόσο, ο ταξιδιώτης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ζητήσει πλήρη επιστροφή χρημάτων, εάν τελικά δεν κάνει χρήση του δελτίου. Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι το voucher καλύπτεται από κατάλληλη προστασία σε περίπτωση αφερεγγυότητας.»
Εναπόκειται, τώρα, στα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι οι λύσεις αυτές θα εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατό. Η ECTAA, που συγκεντρώνει τους εθνικούς Συνδέσμους τουριστικών γραφείων και διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών 29 ευρωπαϊκών χωρών και αντιπροσωπεύει περίπου 80.000 επιχειρήσεις, καλεί όλους τους εμπλεκόμενους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένων των διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών, των ασφαλιστικών εταιρειών, των ταμείων εγγυοδοσίας ταξιδιών, των τραπεζών που εκδίδουν εγγυήσεις κλπ., να συνεργαστούν πολύ γρήγορα σε εθνικό επίπεδο για να συμπεριλάβουν τα εν λόγω voucher στο σύστημα εγγύησης, προκειμένου να προστατευτούν τα χρήματα των πελατών σε περίπτωση πτώχευσης ενός διοργανωτή.
Επιπλέον, είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό τα μέτρα αυτά να συνοδεύονται από οικονομική στήριξη σε ολόκληρη την αλυσίδα της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών γραφείων και των διοργανωτών οργανωμένων ταξιδιών, όπως προβλέπει το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της Συνθήκης. Η δημιουργία ενός προσωρινού ταμείου αποζημίωσης, από το οποίο οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να διεκδικήσουν οποιαδήποτε διαφορά μεταξύ της τιμής του πακέτου που καταβλήθηκε και του ποσού που επιστράφηκε ή της μείωσης της τιμής του πακέτου, θα μπορούσε να είναι η πλέον αποτελεσματική από πλευράς κόστους λύση για την εξασφάλιση της έγκαιρης αποζημίωσης του καταναλωτή, ενώ είναι σύμφωνη με τις συστάσεις στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με μια συντονισμένη οικονομική απάντηση στην επιδημία του Covid-19.
Τις θέσεις αυτές συμμερίζεται η Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού, FedHATTA, προσθέτοντας και τις δικές της παρατηρήσεις επί των θεμάτων.