Ο συνεχώς αυξανόμενος όγκος βιομηχανικής παραγωγής, ο αυξανόμενος πληθυσμός στον κόσμο και η αυξανόμενη η αύξηση της κυκλοφορίας οδηγούν στη μόλυνση του περιβάλλοντος. Τα ζητήματα αυτά αφορούν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους μελετητές και τους επαγγελματίες σε όλο τον κόσμο. Ο τομέας της πληροφορικής δεν μπορεί να παραμείνει εκτός των παγκόσμιων τάσεων και ανησυχιών και έχει πολλά να προσφέρει για να μειώσει τον όγκο της ρύπανσης και έτσι να σώσει το περιβάλλον. Μία από αυτές τις ριζικές τεχνολογίες πληροφορικής που εμφανίστηκαν πριν από δέκα χρόνια είναι η τεχνολογία blockchain.
Η τεχνολογία blockchain είναι η τεχνολογία γενικού σκοπού και μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές βιομηχανίες. Η τεχνολογία blockchain ορίζεται ως ”μια κατανεμημένη βάση δεδομένων των αρχείων ή του δημόσιου ημερολογίου όλων των συναλλαγών ή των ψηφιακών εκδηλώσεων που έχουν εκτελεστεί και μοιραστεί μεταξύ των συμμετεχόντων μερών. Το σύστημα είναι ασφαλές - τα αρχεία επαληθεύονται από δημόσιους λογαριασμούς και δεν μπορούν ποτέ να διαγραφούν στο μέλλον. Τα κυριότερα οφέλη της τεχνολογίας blockchain είναι η διαφάνεια και η αποδοτικότητα κόστους. Σήμερα, οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων πραγματοποιούνται μέσω μεσαζόντων (δηλαδή τραπεζών) που χρεώνουν σημαντικά χρηματικά ποσά για τις πράξεις τους και τη μετατροπή νομισμάτων. Η τεχνολογία blockchain επιτρέπει στις επιχειρήσεις να πραγματοποιούν απευθείας συναλλαγές μεταξύ τους και γίνεται με πολύ ασφαλή τρόπο. Το κόστος συναλλαγής που μπορούν να εξοικονομήσουν επιχειρήσεις σε τραπεζικές εργασίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών. Ένα άλλο πλεονέκτημα της τεχνολογίας blockchain είναι η δυνατότητα εκτέλεσης ”smart contracts″. Οι έξυπνες συμβάσεις είναι προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών που μπορούν να εκτελέσουν αυτόματα τους όρους των συμβάσεων. Η ποσότητα χαρτιού που χρησιμοποιείται για τις συμβάσεις και άλλα έγγραφα θα μειωθεί σημαντικά.
Η θαλάσσια μεταφορά είναι ένα από τα φθηνότερα μέσα μεταφοράς σε σχέση με την τιμή ανά τόνο του μεταφερόμενου φορτίου. Ωστόσο, οι θαλάσσιες μεταφορές είναι εξαιρετικά ρυπογόνες. Για παράδειγμα, ένα πλοίο παράγει τόσο CO2 και NOx καυσαερίων ως 70.000 αυτοκίνητα. Διαφορετικά μέτρα εγκρίνονται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής προκειμένου να καταστούν οι θαλάσσιες μεταφορές φιλικές προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, η νέα νομοθεσία ορίζει ότι τα πλοία χωρίς καυσαέρια μπορούν να εισέλθουν σε ευρωπαϊκούς λιμένες μετά το 2020 (δηλ. Για παράδειγμα το επίπεδο των οξειδίων του θείου δεν πρέπει να υπερβαίνει το 0,5% mm). Οι ασχολούμενοι με τη ναυπηγική βιομηχανία και τη ναυτιλιακή βιομηχανία ασχολούνται με την ανάπτυξη νέων τύπων πλοίων που κινούνται με ηλεκτρισμό, υδρογόνο ή υβριδικά. Οι επαγγελματίες και οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής αναζητούν και άλλους τρόπους μείωσης της ρύπανσης στη βιομηχανία. Χωρίς αμφιβολίες, η ψηφιοποίηση ανοίγει νέες δυνατότητες για τη διάσωση του περιβάλλοντος και την παροχή βιώσιμης ανάπτυξης στη βιομηχανία.
Η έρευνα σχετικά με την τεχνολογία blockchain αναπτύσσεται γρήγορα στις μέρες μας. Ωστόσο, δύο περιοχές εντός της τεχνολογίας blockchain έχουν μόλις ερευνηθεί. Η μια είναι μια εφαρμογή του blockchain στην ανάπτυξη και την υποστήριξη των πράσινων τεχνολογιών. Υπάρχουν μερικά άρθρα που δημοσιεύονται το 2017, τα οποία φωτίζουν τον τρόπο με τον οποίο η τεχνολογία blockchain βοηθά στην υποστήριξη της πράσινης καινοτομίας. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η τεχνολογία blockchain είναι ένα γενικό εργαλείο γενικού σκοπού που μπορεί να εφαρμοστεί σε διαφορετικές περιοχές. Έτσι, ένας από τους τομείς προτεραιότητας της αειφόρου ανάπτυξης είναι ο σημαντικότερος τομέας της ομάδας εφαρμογής.
Η εφαρμογή της τεχνολογίας Blockchain στη Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Η έρευνα είναι ένα ενδιαφέρον πεδίο για τους ερευνητές και τους επαγγελματίες. Αρκετά ειδικά θέματα σχετικά με την τεχνολογία blockchain εμφανίστηκαν πρόσφατα σε διάφορα περιοδικά (ICT), τεχνολογίας και καινοτομίας. Το θέμα είναι επίσης δημοφιλές σε διάφορα συνέδρια. Τα άρθρα διασαφηνίζουν την εφαρμογή της τεχνολογίας αποκλεισμού σε διάφορους κλάδους και τομείς, όπως ο τομέας της ενέργειας , η υγειονομική περίθαλψη , η χρηματοδότηση , οι κυβερνητικές υπηρεσίες κ.λπ. Το ενδιαφέρον για την πράσινη τεχνολογία πληροφορικής στη ναυτιλιακή βιομηχανία αυξάνεται σταθερά. Ωστόσο, υπήρξε ακόμη περιορισμένη έρευνα σχετικά με την εφαρμογή της τεχνολογίας αποκλεισμού στον ναυτιλιακό τομέα. Χωρίς αμφιβολία, η διεθνής ναυτιλιακή επιχείρηση είναι μία από τις βιομηχανίες όπου οι τεχνολογικές προοπτικές είναι πολύ ενδιαφέρουσες και συνεπώς χρειάζεται περισσότερη προσοχή από την έρευνα. Το παρών άρθρο σκοπεύει να καλύψει αυτό το κενό σε αυτές τις γνώσεις και να ρίξει φως στα εμπόδια για τη διάδοση της τεχνολογίας blockchain στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η τεχνολογία Blockchain
Το 2008, ο Satoshi Nakamoto (ψευδώνυμο για ένα άτομο ή ομάδα ανθρώπων που δεν είχε ποτέ επιβεβαιώσει την ταυτότητά του) ανέπτυξε το Bitcoin, το οποίο είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα μετρητών από ομοτίμους που επιτρέπει σε δύο μέρη να εκτελούν απευθείας πληρωμές, χωρίς την ανάγκη ανάγκης για αξιόπιστο τρίτο μέρος ή μεσάζοντα, σε χρηματοοικονομικές συναλλαγές. Το Bitcoin είναι ουσιαστικά μια αλυσίδα που συνδέει πολλές ψηφιακές υπογραφές, επαληθευμένες από ένα διακομιστή χρονικών σημείων . Ο Nakamoto ανέπτυξε μια κρυπτογράφηση για να ενισχύσει την εμπιστοσύνη μεταξύ των ομότιμων και να επιτρέψει άμεσες συναλλαγές, ξεπερνώντας την ανάγκη για μεσάζοντες στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, μειώνοντας έτσι το κόστος. Δημιούργησε ένα ψηφιακό ίδρυμα, που επιτρέπει τέτοιες συναλλαγές, η οποία είναι τώρα γνωστή ως blockchain. Παρόλο που το blockchain δημιουργήθηκε αρχικά μαζί με την Bitcoin, η τεχνολογία εξελίχθηκε για να εφαρμοστεί σε διάφορες χρήσεις και επιχειρήσεις και η έννοια δεν πρέπει να συγχέεται με την έννοια του Bitcoin.
Ανάπτυξη τεχνολογίας Blockchain
Από την έναρξη και τη διάδοση της Bitcoin, αρκετές εταιρείες τεχνολογίας έχουν αρχίσει να δουλεύουν με blocks, γνωρίζοντας την τεχνολογία μέσα στη βιομηχανία “fintech”, όπως είναι γνωστό. Ενώ οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες βρίσκονται ακόμη σε φάση εκκίνησης, πολλοί αυξάνουν το ενδιαφέρον τους για την τεχνολογία. Η μεγαλύτερη εταιρεία που επενδύει στο blockchain μέχρι στιγμής είναι η IBM, η οποία δηλώνει ότι αναμένουν ότι το blockchain θα αναθεωρήσει τις συναλλαγές με τον ίδιο τρόπο που έκανε το Διαδίκτυο για τις επικοινωνίες, επιτρέποντας αυξημένη εμπιστοσύνη και αποτελεσματικότητα για χαμηλό ή μηδενικό κόστος. Η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο project blockchain, επενδύοντας σε ακαδημαϊκούς και επαγγελματική κατάρτιση, ενώ παράλληλα διαμορφώνει λύσεις για άλλες εταιρείες που ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν την τεχνολογία.
Σύμφωνα με την IBM, blockchain είναι:
... ένα κοινόχρηστο, κατανεμημένο βιβλιαράκι που διευκολύνει τη διαδικασία καταγραφής συναλλαγών και παρακολούθησης περιουσιακών στοιχείων σε ένα επιχειρηματικό δίκτυο. Ένα περιουσιακό στοιχείο μπορεί να είναι απτό - ένα σπίτι, ένα αυτοκίνητο, μετρητά, γη - ή άυλα όπως η πνευματική ιδιοκτησία, όπως τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, τα πνευματικά δικαιώματα ή το branding. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τις εταιρείες να διαχειρίζονται τη ροή των αγαθών και τις συναφείς πληρωμές ή να επιτρέψει στους κατασκευαστές να μοιράζονται τα κούτσουρα παραγωγής με τους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) και τους ρυθμιστικούς φορείς για να μειώσουν τις ανακλήσεις προϊόντων. Ουσιαστικά οτιδήποτε αξίας μπορεί να εντοπιστεί και να διακινηθεί σε ένα blockchain δίκτυο, μειώνοντας τον κίνδυνο και μειώνοντας το κόστος για όλους τους εμπλεκόμενους.
Το Blockchain είναι δημόσιο, που σημαίνει ότι οποιοσδήποτε μπορεί να συμμετέχει και να συνεισφέρει στην αλυσίδα. Λειτουργεί με βάση το σύστημα Proof-of-Work, στο οποίο κάθε μπλοκ περιέχει ένα hash, ένα μοναδικό αναγνωριστικό ή ψηφιακό αποτύπωμα των δεδομένων που περιέχονται στο μπλοκ (π.χ. 000000rt5687ai85 στο Block 456), το hash από το προηγούμενο μπλοκ (0000hj87yuki98 στο Block 456), μαζί με τις παρτίδες των πρόσφατων έγκυρων συναλλαγών που έχουν επισημανθεί με χρονοκαθυστέρηση, οι οποίες έχουν επίσης δικό τους hash (π.χ. 0987hynjyf45lk87 στο Block 456). Ο διακομιστής σφραγίδων δημοσιεύει τα hashes των προηγούμενων μπλοκ, αποδεικνύοντας ότι τα δεδομένα πρέπει να υπήρχαν εκείνη τη στιγμή (αφού έχει κατακερματισμό), συμπεριλαμβάνοντας επίσης την προηγούμενη χρονική σήμανση στο hash, σχηματίζοντας έτσι μια αλυσίδα ενισχυμένη από κάθε πρόσθετη χρονική περίοδο (n), που φαίνεται στο σχήμα 1 στην ακολουθία. Το σύστημα απόδειξης εργασίας επιτρέπει την υλοποίηση του διακομιστή χρονικής σήμανσης σε βάση P2P με τη σάρωση για μια τιμή που όταν κρυπτογραφηθεί, o κατακερματισμός θα ξεκινήσει με αριθμό μηδενικών bits. Για αυτό, προστέθηκε ένα nonce στο μπλοκ, ένας αριθμός ή ένα κλειδί που πρέπει να ταιριάζει ακριβώς με το nonce που δημιουργήθηκε όταν δημιουργήθηκε το μπλοκ / hash, και ως εκ τούτου υπογράφηκε, μέχρι να βρεθεί μια τιμή που δίνει στο hash του μπλοκ τα απαιτούμενα μηδενικά bits.
Αυτές οι αναπαραγωγές σημαίνουν ότι κάθε κόμβος ενεργεί τόσο ως εκδότης όσο και ως υπο- εκδότης έχει ήδη αναπτυχθεί και έχει αρχίσει να ενσωματώνει άλλους, δείχνοντας τον scriber του ημερολογίου. Eπιτρέπεται να στέλνουν ή να λαμβάνουν συναλλαγές από και προς άλλους κόμβους. ενώ τα δεδομένα συγχρονίζονται σε όλο το δίκτυο καθώς πραγματοποιούνται οι συναλλαγές .
Ο διακομιστής χρονικών σημείων, η κατανομή του ημερολογίου, μαζί με την έννοια της απόδειξης εργασίας αποτελούν το μοντέλο συναίνεσης, το οποίο είναι το σύστημα επικύρωσης του blockchain , διασφαλίζοντας ότι όλες οι συναλλαγές είναι επικυρωμένες, ασφαλείς και επαληθεύσιμες. Λόγω των χαρακτηριστικών του, ένα δίκτυο μπλοκ αλυσίδων επιβάλλει την εμπιστοσύνη εντός της αλυσίδας για όλους τους χρήστες.
Τύποι Blockchain
Υπάρχουν τρεις τύποι μπλοκ αλυσίδων, οι οποίοι είναι δημόσιοι (Bitcoin, Ethereum, Litecoin), ομοσπονδιακοί ή κοινοπραξίες (R3, B3I, EWF) και ιδιωτικοί (εσωτερικοί). Η πρώτη είναι η δημόσια και ανώνυμη δημιουργημένη τεχνολογία, η οποία είναι λιγότερο άδεια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει απαίτηση για το λογισμικό, επιτρέποντας σε οποιονδήποτε να συμμετέχει, επομένως, εντελώς αποκεντρωμένη. Αυτή η δημόσια αλυσίδα χρησιμοποιεί ένα σύστημα συναίνεσης για την επαλήθευση και διατήρηση των κόμβων, ενώ οι άλλοι δύο τύποι είναι επίσης αποκεντρωμένοι στους χρήστες τους ή με άλλα λόγια συγκεντρωμένοι στους επιτρεπόμενους χρήστες για πρόσβαση στο δίκτυο και απαιτούν ένα για την ανάπτυξη της αλυσίδας. Το σύστημα συναίνεσής τους είναι παρόμοιο με αυτό που αναπτύχθηκε από τον Nakamoto , αλλά διαφέρουν ως προς την προσβασιμότητα.