Από τη σύλληψη της στην αρχαία Ελλάδα, η έννοια ΕΥ ΖΗΝ περιστρέφεται γύρω από τον άνθρωπο. Με την προσέγγιση αυτή έχει μάλιστα ήδη αξιοποιηθεί από προορισμούς, τουριστικές επιχειρήσεις και χώρες. Αλλά αυτή η στενά ανθρωποκεντρική προσέγγιση του EY ZHN , δεν είναι πλέον αρκετή στην εποχή αλλαγών που ζούμε.
Το είδος μας, το ανθρώπινο είδος, κατάφερε να κυριαρχήσει στον πλανήτη μέσα σε λίγα μόλις λεπτά γεωλογικού χρόνου. Απομυζώντας όμως πολλές φορές το «ΖΗΝ» από το περιβάλλον του για να εξασφαλίσει το δικό του ΖΗΝ, ή και το –εγωιστικό και τελικά κοντόφθαλμα ανθρωποκεντρικό– ΕΥ ΖΗΝ.
Τώρα είναι η στιγμή να αποδείξουμε ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ικανοί για περισσότερα από αυτό. Με την εξέλιξη μας. Από είδος σχεδόν παρασιτικό, σε είδος συμβιωτικό. Σε είδος που υποστηρίζει τη ζωή και συνεισφέρει στην ελεύθερη εξέλιξη της. Ως απολύτως ισότιμο μέρος στον κύκλο της ζωής, στον μοναδικό γνωστό πλανήτη που αυτή υπάρχει!
Δεν μπορεί πια να μιλάμε για στενά ανθρωποκεντρικό ΕΥ ΖΗΝ. Χρειάζεται την έννοια του ΕΥ ΖΗΝ να την επεκτείνουμε παντού. Να ισχύει για όλους και όλα. Να την εξελίξουμε αντίστοιχα!
ΕΥ ΖΗΝ για κάθε μορφή ζωής!
Το ΕΥ ΖΗΝ για κάθε μορφή ζωής και κάθε άνθρωπο δεν είναι θεωρητικό, ή ρομαντικό. Διεθνείς και μεγάλες θεσμικές πρωτοβουλίες είναι ήδη σε αυτή την κατεύθυνση. Οι 17 στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών είναι ένα μία από αυτές. Το European Green Deal, οι παγκόσμιες προσπάθειες για την κλιματική αλλαγή, η σχετικά πρόσφατη υιοθέτηση του ESG (Environment, Society, Governance) σαν το νέο CSR για τις επιχειρήσεις, το ακόμη πιο πρόσφατο κίνημα που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή New European Bauhaus είναι μερικές ακόμη.
Όλα τα παραπάνω μιλάνε όμως κυρίως με το μυαλό και για το μυαλό. Και βασίζονται στην ανάλυση και όχι τη σύνθεση. Εμείς, - σαν εταιρεία ΕΥ ΖΗΝ - και μετά από τα 30 μας χρόνια παρουσίας και δραστηριότητας στην Ελλάδα και τον κόσμο, πιστεύουμε ότι χρειάζεται κάτι ακόμη. Να κινητοποιηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση βιωματικά. Γιατί η εμπειρία εμπλέκει και απευθύνεται στο σύνολο της ανθρώπινης υπόστασης μας (και όχι μόνον στο μυαλό). Η εμπειρία αλλάζει τη ματιά μας από το να βλέπουμε στο περιβάλλον μας “αντικείμενα” στο να βλέπουμε υποκείμενα και υπάρξεις με τη δική τους υπόσταση. Και δουλεύουμε για αυτό με brands, ανθρώπους, εταιρείες, οργανισμούς και προορισμούς.
Διαφορετικά τα ESG για παράδειγμα, θα γίνουν για ένα στέλεχος ή και διευθύνοντα μιας εταιρείας, άλλο ένα κουτάκι στο οποίο πρέπει να γίνει “tick the box”. Και θα προσπαθούμε να θυμηθούμε ποιοι είναι οι 17 στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης (παρόλο που μπορεί πράγματι να νοιαζόμαστε).
Οι άνθρωποι εξελισσόμαστε και τελικά κάνουμε πράγματα και πάμε μπροστά εμπνεόμενοι από μεγάλες ιδέες και σκοπούς. Όχι από λίστες. Από κάτι που μιλάει και στην καρδιά και την ψυχή και όχι μόνο στο μυαλό.
Δεν υπάρχει καταλληλότερος τόπος από την Ελλάδα για να γίνει αυτό. Δεν υπάρχει καταλληλότερη στιγμή από τώρα. Και δεν υπάρχει καταλληλότερη αφετηρία από τον Τουρισμό.
Η ευκαιρία παρουσιάζεται γιατί ο τουρισμός είναι ουσιαστικά η βιομηχανία του «ελεύθερου χρόνου» και μέχρι τώρα τον χρόνο αυτόν τον αντιμετωπίζουμε σαν παθητικό ή άδειο. Τα τελευταία όμως χρόνια και ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αυτό αλλάζει. Και τα όρια χρόνου, αλλά και τόπου εργασίας, ψυχαγωγίας, μάθησης κλπ γίνονται πιο θολά.
Πιστεύω ότι το μέλλον του τουρισμού και των μελλοντικών τουριστικών προϊόντων θα διαμορφωθούν πρωταρχικά όχι από τη διαχείριση υποδομών ή υπηρεσιών, αλλά από τη διαχείριση του χρόνου. Από τον επανασχεδιασμό του χρόνου των διακοπών, ώστε από χρόνος ουσιαστικά «κενός» που είναι τώρα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, να αποκτήσει βιωματικό περιεχόμενο και να μετατραπεί σε ισορροπημένο και αρμονικό χρόνο που συνδυάζει εμπειρίες διαφορετικών κατηγοριών. Ξεκούραση, ψυχαγωγία, διασκέδαση, αλλά και μάθηση, εξέλιξη, δράση, ακόμη και εργασία. Κάτι άλλωστε που είναι ήδη πραγματικότητα για σημαντικές κατηγορίες ανθρώπων, όπως οι ψηφιακοί νομάδες.
Γιατί λοιπόν να μην επανασχεδιάσουμε και να αξιοποιήσουμε το χρόνο των “διακοπών” ώστε η χώρα μας να αποκτήσει έναν σημαντικό ρόλο σε αυτή την παγκόσμια τάση και ανάγκη μας για εξέλιξη; Γιατί οι “διακοπές” να μην είναι πλέον διακοπή, αλλά αρμονική συνέχεια και εξέλιξη;
Η Ελλάδα τόπος και παγκόσμιος προορισμός για την εξέλιξη του ανθρώπου. Αλλά ταυτόχρονα και ένα παράδειγμα ισότιμης συμβίωσης του είδους μας με τη ζωή σε κάθε μορφή της. Ένας τόπος που μαθαίνουμε για τη ζωή και νοηματοδοτούμε τη ζωή μας.
Η Ελλάδα προορισμός και παράδειγμα ΕΥ ΖΗΝ για τον άνθρωπο, αλλά και κάθε μορφή ζωής.
Ένας σημαντικός ρόλος της Ελλάδας στον κόσμο, τώρα που ο κόσμος το χρειάζεται περισσότερο ίσως από ποτέ. Ενας ρόλος μάλιστα, καθόλου ξένος για την Ελλάδα! Δίνοντας περιεχόμενο στον ελεύθερο χρόνο (ή μέρος του) που εξ’ ορισμού είναι συνυφασμένος με τον τουρισμό, για να εξερευνήσουμε, να ανακαλύψουμε και να δημιουργήσουμε το ΕΥ ΖΗΝ για τη ζωή. Γιατί άλλωστε τότε μόνον αποκτά πραγματικό νόημα το προσωπικό μας ΕΥ ΖΗΝ.
Κάθε προορισμός, κάθε πόλη ή περιφέρεια, ξενοδοχείο, θέρετρο, πάρκο ή εστιατόριο, κάθε ενοικιαζόμενο σπίτι ή σκάφος μπορεί να μετατραπεί σε πυρήνα εμπειριών που συνδυάζουν τη σοφία του παρελθόντος, το όραμα του μέλλοντος, την ουσιαστική σύνδεση με άλλους ανθρώπους, τη σύνδεση με τη φύση και με τον εαυτό μας. Δίνοντας το παράδειγμα ΕΥ ΖΗΝ για τον άνθρωπο, τη γή, τον κόσμο. Προσφέροντας νέο περιεχόμενο και τελικά μία νέα ουσιαστική, διαφοροποιημένη, υψηλής ποιότητας πρόταση στους υποψήφιους επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Με σημείο αφετηρίας την εμπειρία! Γιατί αυτή μόνον απευθύνεται εξ’ ορισμού στην ανθρώπινη ολότητά μας. Όχι μόνο στο μυαλό, αλλά και στο σώμα, το πνεύμα, τις αισθήσεις, τη ψυχή.
Εμπειρίες ζωής. Στην κυριολεξία!
Ας φανταστούμε, ας σχεδιάσουμε και ας υλοποιήσουμε τέτοιους πυρήνες εμπειριών που εξελίσσουν εμάς και τη ζωή, σε κάθε τύπο προορισμού. Μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, ξενοδοχεία, πάρκα, μαρίνες, θέρετρα, πόλεις, σκάφη, ελεύθερους χώρους…
Εμείς σαν εταιρεία ΕΥ ΖΗΝ, ξεκινάμε προς αυτή την κατεύθυνση την πρωτοβουλία EY ZHN LIFE.
Μια – ανοιχτή σε όλους - προσπάθεια να συνεισφέρουμε στη διαμόρφωση του μέλλοντος για τον τουρισμό και στην εξέλιξη της χώρας μας σε προορισμό και παράδειγμα ΕΥ ΖΗΝ για κάθε μορφή ζωής.
Μια πρωτοβουλία που αποτελείται από 4 βασικούς πυλώνες και βασίζεται σε ένα συμβιωτικό οικοσύστημα στο οποίο μπορούν να συμμετέχουν όχι μόνον οι προορισμοί, αλλά και οι τοπικές κοινότητες, δήμοι, περιφέρειες, brands που ενδιαφέρονται για τα ESG, επιστημονικοί φορείς κ.ά.
- CELL OF LIFE: EY ZHN για τη ζωή στη γη
- XPLORE BLUE: EY ZHN για τη ζωή στη θάλασσα
- FUTUREU: ΕΥ ΖΗΝ για τον άνθρωπο
- XFUTURE: EY ZHN για το μέλλον
Τα παραπάνω αποτελούν ακριβώς τους καινοτόμους πυρήνες εμπειριών που πιστεύουμε ότι είναι σημαντικοί για να εμπλουτίσουμε με βιωματικό, ουσιαστικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο τον μέχρι τώρα κενό χρόνο που είναι συνήθως συνυφασμένος με τον τουρισμό.
Συνεισφέροντας στην εξέλιξη του ΕΥ ΖΗΝ για τον άνθρωπο, τη γη, τον κόσμο.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε και στο EYZHN.LIFE