Με το καλοκαίρι προ των πυλών και την τουριστική βιομηχανία να είναι έτοιμη να καταρρίψει ένα ακόμη ρεκόρ, ο πιο αδύναμος κρίκος αποδεικνύεται η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία.
Οι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, αντιμετωπίζουν μεγάλες ελλείψεις σε αεροπλάνα αδυνατώντας να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες για αεροπορικά ταξίδια καθώς Boeing και Airbus, έχουν μειώσει την παραγωγή και παράδοση νέων αεροπλάνων.
Αυτό τις αναγκάζει να ξοδεύουν δισεκατομμύρια δολάρια στις επισκευές παλαιών τους αεροπλάνων τα οποία όμως είναι περασμένης τεχνολογίας και λιγότερο αποδοτικά σε καύσιμα ενώ συχνά αναγκάζονται να νοικιάζουν αεροπλάνα από άλλες εταιρείες, ανεβάζοντας σημαντικά τα κόστη τους κάνοντας τις τιμές τους μη ανταγωνιστικές.
Κάποιες εταιρείες επέλεξαν να περιορίσουν τα δρομολόγιά τους για να αντιμετωπίσουν την έλλειψη διαθέσιμων αεροπλάνων, χάνοντας σημαντικό μέρος της «παγκόσμιας πίτας» σε μια περίοδο που ο αριθμός των ταξιδιωτών παγκοσμίως αναμένεται να φτάσει σε ιστορικά επίπεδα το 2024.
Υπολογίζεται ότι φέτος, 4,7 δισεκατομμύρια ανθρώπους θα ταξιδέψουν σε σύγκριση με 4,5 δισεκατομμύρια το 2019 πρην την πανδημία.
«Αυτό οδηγεί σε ιδιίατερα αυξημένους ναύλους», δήλωσε ο John Grant, ανώτερος αναλυτής στην εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων OAG.
Δεν προλαβαίνουν Boeing και Airbus
Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) είχε προβλέψει ότι η αεροπορική κίνηση θα αυξηθεί κατά 9% το 2024, όμως η πρόβλεψη θεωρείται πλέον υπεραισιόδοξη, μετά την αδυναμία της Boeing να ανταποκριθεί στις ανάγκες για περισσότερα αεροπλάνα.
Το 2024 οι αεροπορικές εταιρείες θα προσθέσουν στους στόλους τους 19% λιγότερα αεροσκάφη από ό,τι περίμεναν, λόγω προβλημάτων παραγωγής στη Boeing και την Airbus, όπως αναφέρει η Martha Neubauer, ανώτερη συνεργάτης της AeroDynamic Advisory.
Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ θα αντιμετωπίσουν ακόμη μεγαλύτερες ελλείψεις καθώς θα προσθέσουν 32% λιγότερα αεροσκάφη από ό,τι είχαν προγραμματίσει πριν από ένα χρόνο, καθώς οι αμερικανικές εταιρείες προτιμούν τα 737 MAX της Boeing λόγω των μεγάλων αποστάσεων.
Όμως η Boeing, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα μετά την έκρηξη σε αεροσκάφος της Alaska Airlines στις 5 Ιανουαρίου, που οδήγησε τις ρυθμιστικές αρχές να θέσουν ανώτατο όριο παραγωγής του 737 MAX.
Την ίδια στιγμή, 650 αεροσκάφη της Airbus A320neo έχουν καθηλωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024 για επιθεωρήσεις και ελέγχους, μετά τον εντοπισμό ενός ελαττώματος με τους κινητήρες της RTX Corp και Pratt & Whitney.
Στην Ευρώπη, η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair έχει κόψει ορισμένα από τα δρομολόγια της και στις ΗΠΑ, οι United και Southwest μειώνοντας και τις προσλήψεις προσωπικού.
Στα ύψη η μίσθωση αεροπλάνων
Στοιχεία της Cirium Ascend Consultancy δείχνουν ότι τα οι αεροπορικές στρέφονται στη μίσθωση αεροπλάνων, με το κόστος να φτάνει τα 400.000 δολάρια το μήνα για τα νέα αεροσκάφη Airbus A320-200neo και Boeing 737-8 MAX, στα υψηλότερα επίπεδα από το 2008.
«Οι αεροπορικές εταιρείες ξοδεύουν 30% περισσότερα για μισθώσεις αεροσκαφών από ό,τι πριν από την πανδημία», δήλωσε ο John Heimlich, επικεφαλής οικονομολόγος στην Airlines for America (A4A) που αντιπροσωπεύει τους μεγάλους αερομεταφορείς των ΗΠΑ.
Επίσης, αναγκάζονται να συντηρούν τα παλιά αεροπλάνα, μια διαδικασία που διαρκεί αρκετούς μήνες, με το κόστος επισκευής στη United, Delta και American να έχει αυξήθηκε κατά 40% πέρυσι από ότι το 2019.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ να έχουν κέρδη προ φόρων 4,5% πέρυσι, με πιο κερδισμένες τις Delta και United.
Ωστόσο φέτος, τα ακριβά εισιτήρια και ο υψηλός πληθωρισμός αποτρέπουν τους Αμερικανούς από τα αεροπορικά ταξίδια με τους περισσότερους να σχεδιάζουν πιο κοντινές και πιο φτηνές διακοπές.