Η προσωπική επιτυχία του καθενός, είναι απόρροια συνεχής προσπάθειας για εξέλιξη. Αυτή η εξέλιξη, μπορεί να είναι αποτέλεσμα ακόμα και αποτυχίας που σε ωρίμασε, σε μεγάλωσε σε έκανε να παρατηρήσεις τα λάθη σου και να γίνεις καλύτερος. Καλύτερος, μπορεί να γίνει κάποιος μόνο αν αφοσιωθεί σε κάτι, μοχθήσει για να καινοτομήσει σε διαδικασίες και βρει αυτό το κάτι που συνήθως λείπει από αυτό το puzzle επιτυχίας που μπορεί να είσαι ο νικητής. Έτσι λοιπόν, παρακάτω παρουσιάζεται η συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ εμού και της Ερευνήτριας-Δασκάλας Ρομποτικής κυρίας Διαλεκτή Αθηνά (Διάνα) Βουτυράκου, μιας επιτυχημένης Ελληνίδας η οποία ασχολείται με την Ρομποτική σε Επίπεδο Βιοϊατρικής προσπαθώντας να δώσει το στίγμα της στον παγκόσμιο χάρτη χειρουργικής ιατρικής. Μερικές από τις Διακρίσεις της κ. Βουτυράκου παρουσιάζονται παρακάτω και είναι με χρονολογική ταξινόμηση οι:
· Πρώτη θέση στο WRO HELLAS 2009 (Regular Category)
· Πρώτη Θέση στο WRO HELLAS 2011
· Δεύτερη θέση στο Robomac 2014
· Δεύτερη θέση στο WS: Follow the Line
· Πρώτη Θέση WRO HELLAS 2016
· Τιμητικό Distinction by Corallia and the Hellenic Student Association of Stanford, Berkeley, MIT, UCSD and Georgia Tech
· Social Growth Award For Leading Social Enterprises
· Πρώτη Θέση στο WRO HELLAS 2017
· Olympic Distinction at World Robot Olympiad
· Greek International Women Award : Category Young Star 18-23
· Young Greek Woman of the Year
· Πρώτη θέση στο 7ο International Youth Science and Technology Expo
· Education Leaders Award 2019
Οι παραπάνω διακρίσεις, είναι αποτέλεσμα της ενασχόλησης της κ. Βουτυράκου με τον κλάδο της Ρομποτικής και συνεχούς εξέλιξης του αντικειμένου σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, η κ. Βουτυράκου έγινε το Νεαρότερο Μέλος Κριτικής Επιτροπής στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα της Σαγκάη. Η κ. Βουτυράκου, πέρα από την Ερευνητική και Διδακτική συνεισφορά της, έχει ιδρύσει από τον Νοέμβριο του 2016 την Unique Minds, προσδίδοντας της ένα χαρακτηριστικό επιχειρηματικότητας, απολαμβάνοντας την χαρά να δει εν ζωή ένα πνευματικό της παιδί που υλοποιήθηκε ως ΜΚΟ και να βοηθάει χιλιάδες μαθητές να γνωρίσουν τις σχολές και τα πανεπιστήμια της Ελλάδας.
Ύστερα από την εισαγωγή-παρουσίαση του προφίλ της κ. Βουτυράκου, ας περάσουμε στα περί της συνέντευξης έτσι όπως αυτά διαδραματίστηκαν και σχολιάστηκαν. Η συνέντευξη διαδραματίζεται παρακάτω
Πείτε μας για την πρώτη σας εμπειρία με τον όρο Ρομποτική, πότε έγινε και με ποιόν τρόπο;
Η πρώτη μου επαφή με την Ρομποτική, έγινε στα 13 μου και καθώς ήμουν μαθήτρια γυμνασίου, μέσα από τον καθηγητή της Τεχνολογίας που μας παρουσίασε την πρώτη διεξαγωγή του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος WRO και ζήτησε την συμμετοχή μας. Το γυμνάσιο που πήγαινα, όντας Πειραματικό είχε μια κλίση να συμμετέχει σε πρωτοπόρα προγράμματα και δεν άργησε πολύ η επιθυμία μου να γίνω μέρος της ομάδας που θα συμμετέχει στον διαγωνισμό αυτό. Μέσα από μια διαδικασία εξέτασης επιλέχτηκαν 3 μαθητές για να λάβουν μέρος εκ των οποίων μία ήμουν και εγώ. Στον πανελλήνιο Διαγωνισμό, κερδίσαμε την πρώτη θέση για το WRO 2009 στην Regular Category που είχε την μορφή Τριάθλου για το Ρομπότ και μας έδωσε το εισιτήριο για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα. Στην Κορέα, πραγματικά ενθουσιάστηκα τόσο που δεν μπορώ να περιγράψω ακριβώς την σημασία που είχε η συμμετοχή μου αυτή για την ολοκλήρωση της ταυτότητας μου. Μπορώ να δώσω ένα παράδειγμα, αυτό της Εύας, ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ που μοιάζει με γυναίκα μπορεί να επικοινωνήσει με τον άνθρωπο και αυτό το έβλεπα μέσα από τα μάτια ενός 13 κοριτσιού. Έτσι κατάλαβα ότι «Αυτό θέλω να κάνω», βάζοντας την Ρομποτική πιο εντατικά στην ζωή μου και στόχο να τη σπουδάσω.
Εκτός από την πρώτη σας εμπειρία με τον όρο της «Ρομποτικής», ας περάσουμε στο τι περιμένεις εσύ μέσα από την Ρομποτική ως επιστήμη;
Η Ρομποτική, είναι για μένα ένα εργαλείο το οποίο μας βοηθάει να δίνουμε λύσεις σε καθημερινά προβλήματα ή ακόμα και πιο ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως άνθρωποι. Με μια απλή φράση αυτό που περιμένω είναι να βελτιωθεί η ζωή του ανθρώπου μέσα από την Ρομποτική.
Με αφορμή την βελτίωση της ζωής του ανθρώπου, ας περάσουμε στην Ερευνητική Δραστηριότητα που ασκείτε στο TUDarmstadt(Technical University of Darmstadt) στην Γερμανία και τα οφέλη αυτής της πολυδιάστατης έρευνας που μπορεί να έχει στον παγκόσμιο Ιατρικό Χάρτη.
Στο Πολυτεχνείο εδω, μελετάμε τον τρόπο με τον οποίο η επαυξημένη πραγματικότητα θα μπορέσει να συμβάλει στον περιορισμό των σφαλμάτων στις λαπαροσκοπικες επεμβάσεις που πραγματοποιούνται μεσω της σύνδεσης ουσιαστικά του κλάδου της ρομποτικής στον κλάδο της Ιατρικής. Σκοπός είναι να αξιοποιηθεί σωστά η τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας στα χειρουργεία και τα ζητήματα της ακριβείας και της μειώσης σφαλμάτων είναι οι κύριοι περιορισμοί ως τώρα στον τομέα.
Γενικά μέσω της Βιοϊατρικής , προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τον άνθρωπο/ασθενή ως ένα διαφορετικό ον που χρειάζεται εξατομικευμενη ιατρική μεταχείριση. Επομένως, έχουμε εξατομικευμένες θεραπείες μέσα από την συλλογή των δεδομένων από ιατρικά ιστορικά ενός ασθενή και δημιουργείται έτσι μια πλατφόρμα με δεδομένα όπου AI συστήματα θα μπορέσουν να αναλύσουν και να ”προτείνουν” μια θεραπεία προσαρμοσμενη όμως στο συγκεκριμένο ασθενή κάθε φορά. Επιπλέον, θέλουμε αυτά τα ρομπότ να είναι με τέτοιον τρόπο δομημένα που να είναι User Friendly για τους Ιατρούς δηλαδή να μπορούν να τα χειριστούν με άνεση. Προϋπόθεση, για την καινοτόμα διαδικασία είναι η αποδοχή της από τον Ιατρικό κόσμο, όπως και με κάθε τεχνολογία που έρχεται για να αλλάξει παραδοσιακές προσεγγίσεις μηχανισμών.
Πολύ ενδιαφέρον αντικείμενο! Τι επιπτώσεις πιστεύετε ότι θα προκαλέσει η υλοποίηση της μελέτης σε κοινωνική διάσταση τα επόμενα χρόνια;
Αρχικά, όπως σας είπα θα αντιμετωπίζεται ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά και προσωποποιημένα όπως είμαστε διαφορετικοί και ως προσωπικότητες, επομένως ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά θα πρέπει να αποβάλει τον φόβο και να γίνει αποδεκτή η προσαρμογή του στα τεχνολογικά μέσα. Επιπλέον, κοινωνικά προφανώς η εγκατάσταση μηχανημάτων στα χειρουργικά τραπέζια, θα μειώσει το ανθρώπινο δυναμικό που βρίσκεται εκείνη την στιγμή μέσα. Δεν χρειάζεται να φοβηθούμε όμως για αύξηση της ανεργίας, καθώς μπορεί να μειώνεται η ανάγκη του χειρούργου γιατρού μέσα στην αίθουσα όμως θα αυξάνεται η ανάγκη για μηχανικό, για προγραμματιστή που θα βρίσκεται δίπλα στον Χειρούργο Ιατρό Χειριστή του μηχανήματος, οπότε θα έλεγα πως απλά αλλάζει η δομή της εργασίας και η ανάγκη για συγκεκριμένου τύπου επαγγελματίες. Θα σας παρουσιάσω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε «Φανταστείτε μια αίθουσα χειρουργείου, όπου στο τραπέζι με τον ασθενή υπάρχει το ρομπότ που θα κάνει την τομή. Πίσω, από το ρομπότ αυτό θα υπάρχει ο Προγραμματιστής, ο Μηχανικός και ο Χειριστής. Ο μηχανικός, όντας μηχανικός θα σχεδιάσει το βραχίονα ή τη λαβή που θα κάνει την τομή, όμως ο Χειριστής όντας Ιατρός θα γνωρίζει το μέγεθος της τομής και την ακριβή θέση της. Με αυτόν τον τρόπο, καταλαβαίνουμε ότι ο Ιατρός πάντα θα χρειάζεται για να εκφράσει την γνώμη του που μπορεί να είναι καθοριστική σαν ένας άλλος από μηχανής θεός».
Έχουμε την κοινωνική διάσταση, αλλά ας δούμε και την οικονομική διάσταση της καινοτόμας διαδικασίας-τεχνολογίας.
Οικονομικά, τα πράγματα είναι πιο απλά καθώς όταν μειώνεις το κόστος για την πραγματοποίηση ενός χειρουργείου, μειώνεται παράλληλα και το κόστος της επέμβασης για τον ασθενή. Το όφελος είναι διπλό, για τον άνθρωπο αλλά και για το εκάστοτε νοσοκομείο.
Εχετε ασχοληθεί ενεργά και με την διδασκαλία της Ρομποτικής σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μέσα από την διδασκαλία και την επαφή με τα παιδιά, τι αποκομίζετε;
Η εκπαιδευτική Ρομποτική, είναι μια σημαντική δραστηριότητα που μαθαίνει στα παιδιά να βλέπουν τον κόσμο και να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα που δεν είχαν την δυνατότητα προηγουμένως αλλά και εγώ σαν δασκάλα μέσα από την επαφή με τα παιδιά άλλαξα ως άνθρωπος. Αρχικά, είδα πως η φαντασία των παιδιών μπορεί να μεγαλουργήσει όταν αφήνεις τα παιδιά ελεύθερα να δημιουργήσουν ότι θέλουν. Για παράδειγμα τους έλεγα «Θέλω να μου δημιουργήσετε μια ρομποτική λύση ώστε να μεταφέρουμε τα βιβλία και τα παιδιά κατάφεραν να δημιουργήσουν μια τροχαλία, χωρίς να έχουν καν τις γνώσεις φυσικής που απαιτούνται» . Επιπρόσθετα, κάτι άλλο που αποκομίζω από τα παιδιά είναι η ειλικρίνεια που τα διακρίνει. Μπορεί, να έχω μιλήσει με πολλούς ανθρώπους όμως την ειλικρίνεια που είδα μέσα από τα μάτια ενός παιδιού δεν την συνάντησα πουθενά. Η ειλικρίνεια αυτή σε μεγαλώνει, σε ωριμάζει μακάρι να συναντάμε αυτήν την ειλικρίνεια και σε πιο μεγάλες ηλικίες.
Η ειλικρίνεια σπανίζει στις μέρες μας και θα συμφωνήσω μαζί σας. Ας συλλογιστούμε λίγο το προσεχές μέλλον και να ρωτήσω για τις προοπτικές που βλέπετε στην Εκπαιδευτική Ρομποτική;
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική έχει ένα κατανοητό σκοπό, αυτόν της δημιουργίας και της τεχνολογικής έκφρασης. Πιστεύω, πως ο κόσμος ήδη συνειδητοποιεί την αναγκαιότητα της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα κλιμάκια των σχολείων, όμως είναι σημαντικό να μπουν τα σωστά θεμέλια. Να κατανοήσουν ακριβώς, τι είναι η Ρομποτική και μαθαίνοντας την μπορεί να το εξελίξει σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα. Επομένως, η προοπτική της εκπαιδευτικής ρομποτικής είναι η δημιουργία των επιστημών του αύριο με στόχο την προσφορά μιας καλύτερης ζωής.
Καταλαβαίνω απόλυτα. Για να κλείσουμε, θέλω να μου εκφράσετε μια ανησυχία σας και πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;
Ως ανησυχία, θα μπορούσα να εκφράσω την τεχνολογική αμάθεια των ανθρώπων. Η τεχνολογία, δεν περιμένει και εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, επομένως δεν μπορούμε να μείνουμε τεχνολογικά αναλφάβητοι αντί αυτού να δούμε πως θα εντάξουμε την τεχνολογία στην ζωή μας, πως θα συμφιλιωθούμε με την ιδέα της διαφορετικότητας μέσω της καινοτομίας και να ζήσουμε αρμονικά με τα τεχνολογικά μέσα που εμφανίζονται. Συνεπώς, χρειάζεται μια ολική αποδοχή της τεχνολογίας από όλους μας και προσπάθεια να μάθουμε τι είναι αυτό το καινούργιο τεχνολογικό μέσο και πως μας βοηθάει. Και κυρίως απαιτείται εκπαίδευση και επιμόρφωση από τον κάθε ένα μας, ώστε να συμπορευόμαστε με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Δεν χρειάζεται να είσαι μηχανικός, προγραμματιστης κτλ. για να ξέρεις τι είναι ρομπότ και ρομποτική. Η αμάθεια ή ακόμα χειρότερα η ημιμάθεια γεννάει φόβους και ανασφάλειες. Αντί να αναρωτιόμαστε λοιπόν αν η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική αποτελούν ευκαιρία ή απειλή, με σωστή παιδεία και επιμόρφωση μπορούμε να δουλεύουμε μόνο προς την κατεύθυνση που θα αποτελούν ευκαιρία για μια καλύτερη ανθρώπινη καθημερινότητα.
Σας ευχαριστώ πολύ για αυτήν την εποικοδομητική συζήτηση, εύχομαι ότι καλύτερο μόνο επιτυχίες σε όλες τις δραστηριότητες σας
Να είστε καλά και εγώ ευχαριστώ!
―-
Μέσα από την εποικοδομητική συζήτηση που υπήρξε μεταξύ μας, κατάφερα να διαπιστώσω πως η προσπάθεια και αγάπη για το αντικείμενο που σε ενδιαφέρει μπορεί να αποδώσει καρπούς και να γίνεις αποδεκτός στον επιστημονικό κλάδο. Η κ. Βουτυράκου, κατάφερε να γίνει πρότυπο για μικρούς και μεγάλους και να προσφέρει ένα μάθημα ζωής για όσους την παρακολουθούν. Προσπαθώντας, να γίνει καλύτερος άνθρωπος και πιο αποτελεσματικός παράγει διαδικασίες που θα αλλάξουν την αντιμετώπιση των ανθρώπων στις μεθόδους Ιατρικής Ρομποτικής αλλά και των γονέων στην αντιμετώπιση της Ρομποτικής ως εκπαιδευτικό μάθημα και εργαλείο.
Υ.Γ «Το ποιος/ποια είσαι από το ποιος/ποια μπορείς να γίνεις απέχει μόλις ένα ρίσκο μακριά», κάτι που επικαλέστηκα ακόμα πιο έντονα μέσα από την συνομιλία μου με την κ. Βουτυράκου