Τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (SAF), αποτελούν το μέλλον στις αερομεταφορές και ήδη, σε μικρό ποσοστό, έχουν μπει στην τροφοδοσία.
Ωστόσο, δοκιμαστικές πτήσεις με 100% καύσιμο SAF έχουν ήδη ξεκινήσει και η Emirates έκανε την πρώτη δοκιμαστική πτήση στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Ο ένας από τους κινητήρες του αεροσκάφους Boeing 777-300ER, τροφοδοτήθηκε από 100% Βιώσιμο Αεροπορικό Καύσιμο, σε μία ώρα πτήση πάνω από την ακτογραμμή του Ντουμπάι.
Η δοκιμαστική πτήση, η οποία τροφοδοτήθηκε με SAF, έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς πραγματοποιείται σε μία χρονιά που έχει ανακηρυχθεί «Έτος Βιωσιμότητας» από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το 2023 αναμένεται να αναδείξει τη δέσμευση των ΗΑΕ να συνεχίσουν να αναζητούν καινοτόμες λύσεις σε προκλήσεις που επικεντρώνονται στον κλάδο της ενέργειας, στην κλιματική αλλαγή καθώς και σε άλλα θέματα που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα.
Η συγκεκριμένη πτήση αποτελεί μέρος της συλλογικής προσπάθειας του κλάδου των αερομεταφορών που στοχεύει σε μελλοντικές πτήσεις με 100% SAF και στην ενίσχυση της προώθησης των στόχων βιωσιμότητας των ΗΑΕ.
Η δοκιμαστική πτήση της Emirates, η πρώτη στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική που τροφοδοτείται με 100% SAF, υποστηρίζει τις ευρύτερες προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών CO2, καθώς ο κλάδος των αερομεταφορών επιδιώκει την αύξηση της χρήσης των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
Οι πτήσεις θα συμβάλλουν επίσης στη βελτίωση των πρότυπων οδηγιών για μελλοντικές χρήσεις SAF και θα υποστηρίξουν μελλοντικές πιστοποιήσεις, βάσει των οποίων θα εγκρίνεται η 100% χρήση SAF. Επί του παρόντος, το βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο που έχει εγκριθεί για χρήση σε όλα τα αεροσκάφη είναι ένα μείγμα καυσίμου jet με μέγιστο όριο ανάμειξης 50%.
Η Emirates συνεργάστηκε με τις εταιρείες GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste και Virent για την προμήθεια και ανάπτυξη ενός μίγματος SAF που προσομοιάζει τις ιδιότητες των συμβατικών καυσίμων jet. Σε κάθε αναλογία μείγματος και τις πολλαπλές και εργαστηριακές δοκιμές, διεξήχθη μια σειρά από μετρήσεις για τις χημικές και φυσικές ιδιότητες των καυσίμων.
Συνολικά αναμείχθηκαν 8 τόνοι βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, αποτελούμενοι από υδρογονοκατεργασμένους εστέρες και λιπαρά οξέα και συνθετική παραφινική κηροζίνη (HEFA-SPK) που παρείχε η Neste και οξυγονωμένη συνθετική αρωματική κηροζίνη (HDO-SAK) που παρείχε η Virent.
Το 100% SAF χρησιμοποιήθηκε σε έναν κινητήρα GE90, με ένα συμβατικό καύσιμο jet να τροφοδοτεί τον άλλο κινητήρα.
Το πολλά υποσχόμενο αποτέλεσμα αυτής της πρωτοβουλίας προστίθεται στο σύνολο των δεδομένων και της έρευνας γύρω από τα μίγματα SAF σε υψηλότερες αναλογίες, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μελλοντική έγκριση της 100% χρήσης SAF ως αντικαταστάτη του συμβατικού καυσίμου jet, σε μεγαλύτερη από την τρέχουσα αναλογία της τάξης του 50%.
Αξίζει να σημειωθεί πως η πρώτη πτήση αεροσκάφους Boeing 777 της Emirates με τη χρήση μίγματος SAF και συμβατικού καυσίμου jet, πραγματοποιήθηκε το 2017 από το αεροδρόμιο O’ Hare του Σικάγο.
Στη συνέχεια, και συγκεκριμένα το 2020, η αεροπορική παρέλαβε το πρώτο αεροσκάφος A380 με κινητήρα SAF, ενώ διέθεσε 32 τόνους SAF για τις πτήσεις της από Στοκχόλμη.