«Oppenheimer»: Ο εγγονός του μεγάλου επιστήμονα και η επίμαχη σκηνή της ταινίας

Ο Τσαρλς που δεν γνώρισε τον παππού του -γεννήθηκε μετά τον θάνατο του-, μίλησε στο Time. «Υπάρχουν σημεία της ταινίας με τα οποία διαφωνώ -όχι εξαιτίας του Νόλαν».
 (Photo by © CORBIS/Corbis via Getty Images)
(Photo by © CORBIS/Corbis via Getty Images)
Historical via Getty Images

Η ταινία «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν για τη ζωή του «πατέρα της ατομικής βόμβας» Τζ. Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, τον οποίο ενσαρκώνει ο Κίλιαν Μέρφι, συνεχίζει τη δυναμική πορεία της -οι εισπράξεις τις πέντε πρώτες ημέρες κυκλοφορίας στο παγκόσμιο box office έφτασαν τα 238 εκατομμύρια δολάρια (σύμφωνα με το Variety, είναι μία από τις μόλις 19 ταινίες της φετινής χρονιάς που έσπασαν το «φράγμα» των 100 εκατ.)-, ενώ πέρα από τις επιδόσεις στα ταμεία, αλλά και τις επαινετικές κριτικές, συνεχίζει να τροφοδοτεί τα media και τη δημόσια συζήτηση. Τόσο για την προσωπικότητα του ευφυούς επιστήμονα και τη δραματική πορεία από την άνοδο στην πτώση, όσο και για τα πυρηνικά όπλα, η χρήση των οποίων σφράγισε με εφιαλτικό τρόπο την ιστορία του 20ού αιώνα.

Ο εγγονός του θεωρητικού φυσικού, Τσαρλς Οπενχάιμερ, ο οποίος γεννήθηκε το 1975, μετά τον θάνατο του παππού του και της γιαγιάς του -στην ταινία την υποδύεται η Έμιλι Μπλαντ- παραχώρησε συνέντευξη στο περιοδικό Time, προσφέροντας ως ήταν αναμενόμενο μία διαφορετική οπτική της ιστορίας.

Κατ’ αρχάς, ο ηλικίας 48 χρονών Τσαρλς, λέει ότι μεγάλωσε μιλώντας πολύ ανοιχτά για τη δουλειά του παππού του με τον πατέρα του, Πίτερ Οπενχάιμερ, ο οποίος πέρασε αρκετά χρόνια της παιδικής του ηλικίας στο Λος Άλαμος του Νέου Μεξικού κατά τη διάρκεια του απόρρητου Manhattan Project (οι 6.000 επιστήμονες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είχαν εγκατασταθεί εκεί με τις οικογένειες τους).

Αλλά, όπως υπογραμμίζει, με μία διαφορά: «Στην οικογένεια κάναμε πολύ ανοιχτές συζητήσεις, ο μπαμπάς μου ήταν πάντα διαθέσιμος όταν είχα μία ερώτηση, αλλά υπήρχε μία σαφής διαχωριστική γραμμή. Μέσα στην οικογένεια το συζητούσαμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Με κανέναν εκτός οικογένειας, ο πατέρας μου δεν συζητά τίποτα [για τον παππού μου] αν μπορεί να το αποφύγει».

Στη συνέχεια αποκαλύπτει ότι πήγε στα γυρίσματα της ταινίας και εντυπωσιάστηκε πολύ από τον Κρίστοφερ Νόλαν -η γνωριμία έγινε μέσω του συγγραφέα της βραβευμένης με Πούλιτζερ βιογραφίας του Οπενχάιμερ, Κάι Μπέρντ, στην οποία εν πολλοίς βασίστηκε ο σκηνοθέτης.

«Τον είδα να δουλεύει στο πλατό με εκπληκτική ένταση όταν τον επισκέφτηκα μία ή δύο φορές και είχαμε μια υπέροχη συζήτηση. Αλλά δεν ήξερα, θα τη λατρέψω [την ταινία]; Θα τη μισήσω; Έχω συχνά αυτή την αντίδραση σε βιογραφίες και ειδικούς που μιλούν για τον παππού μου. Νιώθω ότι κάτι τους λείπει, τους διαφεύγει. Και μερικές φορές αισθάνομαι ότι είναι προσωπικό. Είναι όπως όταν κάποιος που θέλει να τσακωθεί μαζί σου στην αυλή του σχολείου, αναφέρεται σε ένα μέλος της οικογένειάς σου. Αλλά παρακολουθώντας την ταινία, βρήκα να την αποδέχομαι και να μου αρέσει. Σκεφτόμουν ότι αφηγείται μια συναρπαστική ιστορία και ότι μπορούσα απλώς να την εκλάβω ως τέχνη που ήταν πραγματικά συναρπαστική. Ήμουν πολύ χαρούμενος που είχα αυτή την αντίδραση. Δεν το περίμενα», ομολογεί.

Όταν όμως τίθεται η ερώτηση εάν υπάρχουν σημεία τα οποία θεωρεί ιστορικά ανακριβή, ο Τσαρλς Οπενχάιμερ εξηγεί ότι ναι μεν, ο Νόλαν τον είχε προϊδεάσει ότι κάποια μέρη θα δραματοποιηθούν για τις ανάγκες της ταινίας και κάποια θα αλλάξουν, λέγοντας του πάνω - κάτω ότι «ως μέλη της οικογένειας, νομίζω ότι ορισμένα κομμάτια θα σας αρέσουν και άλλα θα τα αντιπαθήσετε», ωστόσο υπάρχει μία σκηνή την οποία ο εγγονός του διάσημου επιστήμονα θα αφαιρούσε από την ταινία.

Πρόκειται για το περιστατικό με το δηλητηριασμένο μήλο, όπου ο Οπενχάιμερ, νεαρός φοιτητής στο Κέμπριτζ, φέρεται να κάνει ένεση με κυάνιο στο μήλο του καθηγητή του -το οποίο και αφήνει στο γραφείο του- σπεύδοντας αμέσως μετά να το απομακρύνει προτού καταναλωθεί.

Όμως, ο Τσαρλς δεν πιστώνει το περίφημο «poison apple» στον Νόλαν, καθώς περιλαμβάνεται στη βιογραφία «American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer», (στην Ελλάδα με τίτλο «Ο θρίαμβος και η τραγωδία του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ», εκδόσεις Τραυλός), των Κάι Μπερντ και Μάρτιν Σέργουιν, οι οποίοι παρότι το καταγράφουν, παραδέχονται: «Δεν ξέρουμε πραγματικά εάν συνέβη».

Όπως λέει ο Τσαρλς «Δεν υπάρχει καμία καταγραφή που να αναφέρει ότι προσπάθησε να σκοτώσει κάποιον. Αυτή είναι μια πραγματικά σοβαρή κατηγορία και είναι ιστορική αναθεώρηση. Δεν υπάρχει ούτε ένας εχθρός ή φίλος του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ που να το άκουσε κατά τη διάρκεια της ζωής του και να το θεώρησε αληθινό [...] Σίγουρα θα είχα αφαιρέσει το μήλο. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να δίνει συμβουλές στον Νόλαν για το σινεμά. Είναι ειδικός, είναι ο καλλιτέχνης και είναι ιδιοφυΐα στον τομέα του».

Στην Ελλάδα η ταινία θα κυκλοφορήσει στις 24 Αυγούστου.

Με πληροφορίες από Hollywood Reporter, Time

Δημοφιλή