Δουλεύοντας αρκετά χρόνια με ανθρώπους που είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, παρατηρώ συχνά τα ίδια μοτίβα σκέψης και συμπεριφορών που δείχνουν εάν ένα νέο εγχείρημα ή ένα νέο προϊόν θα είναι επιτυχημένο ή όχι.
Ίσως ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία όταν ξεκινά κανείς μια νέα επιχείρηση, είναι να μπορεί να απαντήσει στο γιατί κάνει αυτό που κάνει. Αυτή είναι μία από τις πιο σημαντικές ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας ως νέοι επιχειρηματίες.
Έχουμε την τάση να απαντάμε πιο εύκολα στο τι παράγουμε ή στο ποια είναι η επαγγελματική μας ιδιότητα. Αλλά στο να μοιραστούμε και να εξηγήσουμε τον λόγο που το κάνουμε, συνήθως δυσκολευόμαστε.
Το να γνωρίζεις το γιατί αποτελεί τον βασικό πυρήνα μιας επιτυχημένης επιχείρησης.
«Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν αυτό που κάνεις –αγοράζουν το γιατί το κάνεις». Ένα από τα αγαπημένα μου αποφθέγματα του Simon Sinek, ομιλητή και συγγραφέα του βιβλίου «Start with Why», το οποίο συνοψίζει γιατί μπορεί οι πελάτες να ενδιαφέρονται για αυτά που δημιουργείς και γιατί όχι.
Οι περισσότεροι ηγέτες και εταιρείες ξεκινούν από έξω προς τα μέσα, ξεκινούν από το Τι (τι κατασκευάζω, τι πουλώ, τι υπηρεσίες προσφέρω). Αντίθετα, οι εμπνευσμένοι ηγέτες και επιχειρηματίες σκέπτονται, ενεργούν και επικοινωνούν από μέσα προς τα έξω. Ξεκινούν με το γιατί, λέει ο Sinek. Το γιατί δεν μιλά για το κέρδος αλλά απαντά στον σκοπό σου, στην αιτία και σε αυτό που πιστεύεις βαθιά.
Γιατί δημιουργείς; Γιατί σηκώνεσαι από το κρεβάτι το πρωί; Γιατί πρέπει να νοιάζεται κάποιος; Μας ρωτά ο Sinek και δίνει ένα έξοχο παράδειγμα για την Apple και πως κατάφερε να είναι τόσο επιτυχημένη (δες το σχετικό TED Talk).
Αν ξέρεις το Γιατί, θα καταλάβεις το Τι και το Πώς.
Οι πιο επιτυχημένοι επιχειρηματίες είναι αυτοί που έχουν απαντήσει στο δικό τους γιατί, καθώς διευκολύνει τις μελλοντικές τους αποφάσεις και προσθέτει περισσότερη ουσία στην επικοινωνία τους με τους συνεργάτες και τους πελάτες τους.
Ξεκινώντας από το λόγο που δημιουργείς, μπορείς να προσελκύσεις ανθρώπους που να αγοράζουν τα προϊόντα σου, να διαβάζουν τα post σου και να γίνουν πιστοί σου ακόλουθοι ή και να προωθούν την εταιρεία σου επειδή πιστεύουν αυτό που εσύ πιστεύεις.
Χρειάζεσαι λοιπόν ένα σαφές όραμα και μια ξεκάθαρη αιτιολόγηση για να εντοπίσεις τους ιδανικούς πελάτες και να ανακατευθύνεις τους επισκέπτες ή τους πελάτες που δεν συμβαδίζουν με την δική σου οπτική.
Ο Sinek ονομάζει αυτή τη διαδικασία Golden Circle.
1. WHY-ΓΙΑΤΙ: οι αξίες και οι πεποιθήσεις σου
2. HOW-ΠΩΣ: η δουλειά σου ή η επιχειρηματική σου προσέγγιση
3. WHAT-ΤΙ: τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σου
Βρείτε το δικό σας Γιατί
Άρχισε να αναζητάς για ποιο λόγο δημιουργείς αυτήν την επιχείρηση. Μην σε ανησυχούν τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σε αυτή τη φάση. Εάν αισθάνεσαι ότι δεν μπορείς να απαντήσεις, κάνε μια παύση και σκέψου τι σε ενθουσιάζει χωρίς περιορισμούς. Ψάξε τι είναι σημαντικό για σένα και προσδιόρισε αυτό που δημιουργείς και πως μέσα από αυτό συνεισφέρεις στον κόσμο αλλά και στον ίδιο σου τον εαυτό.
Έπειτα φρόντισε τα βήματα, οι δράσεις σου και η καθημερινότητα σου να σε οδηγούν προς αυτό το γενικό όραμα.
Όταν βρεις την απάντηση, σύντομα θα γίνει μέρος μιας κοινής εμπειρίας που θα σε οδηγήσει στη δική σου μοναδική επιτυχία.