Όταν πριν από μερικές εβδομάδες τα μάτια όλων ήταν στραμμένα στις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων τριμήνου των αεροπορικών εταιρειών και των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων, λίγοι είχαν την προσοχή τους στις λεπτομέρειες της επικοινωνίας του Steve Kaufer και της ομάδας του προς τους επενδυτές του Tripadvisor.
Σε απολογιστικό επίπεδο οι ανακοινώσεις κινήθηκαν στο πλαίσιο του αναμενόμενου, ωστόσο οι τελευταίες σελίδες της καθιερωμένης έκθεσης προς τους μετόχους αλλά και το conference call με αναλυτές που ακολούθησε έκρυβαν κάποιες εκπλήξεις.
Πιο συγκεκριμένα, ο επικεφαλής τους διεθνούς Ομίλου και ο CFO του Tripadvisor γνωστοποίησαν τις προθέσεις της διοικητικής ομάδας να ξεκινήσει σταδιακά το roll out μιας συνδρομητικής υπηρεσίας προς τους χρήστες της (direct to consumer), στο πλαίσιο της οποίας θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ειδικά πακέτα αλλά και αποκλειστικές οικονομικές προσφορές σε όλο το εύρος των συνεργαζόμενων ξενοδοχείων αλλά και σε περίπου 400.000 εμπειρίες που βρίσκονται διαθέσιμες στην πλατφόρμα του Tripadvisor.
Fast forward μερικές εβδομάδες μετά και ξενοδόχοι σε μια σειρά από χώρες (συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας) ξεκίνησαν να λαμβάνουν ενημερωτικά σημειώματα από την Kanika Soni, Chief Commercial Officer του Ομίλου. Στην πρώτη αυτή επικοινωνία προς συνεργάτες παρουσιάζεται η νέα αυτή πρωτοβουλία και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα πολλαπλά οφέλη που θα αποκομίσουν συμμετέχοντας στο νέο αυτό σχήμα με κύριο σημείο αναφοράς την εξοικονόμηση προμηθειών για τη λήψη κρατήσεων. Στην επιστολή δίνεται για πρώτη φορά και μια εικόνα του μεγέθους της συνδρομής για τους χρήστες, η οποία ορίζεται σε 99 δολάρια το χρόνο.
Η είδηση δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία για όσους παρακολουθούν από κοντά τις δραστηριότητες του Ομίλου. Με περισσότερα από 1,5 εκατ. καταλύματα, 4,7 εκατ. εστιατόρια και πάνω από 870 εκατ. κριτικές, η δημιουργία ενός τέτοιου revenue stream ήταν απλώς θέμα χρόνου για την ομάδα της Kanika Soni. Με βάση τα δημοσιευμένα reports προς την επενδυτική κοινότητα, η επισκεψιμότητα του site ξεπερνούσε σε μηνιαία βάση στην προ κορωνοϊού περίοδο τους 460 εκατ. unique visitors. Η δύναμη του Tripadvisor στο να επηρεάζει τις ταξιδιωτικές αποφάσεις είναι τέτοια που θα ήταν αδόκιμο να μην εντάξει στο portfolio των υπηρεσιών του και ένα συνδρομητικό μοντέλο. Το κατά πόσο αυτό θα στέκεται ανταγωνιστικά στα loyalty προγράμματα των αλυσίδων ξενοδοχείων μένει να φανεί στην πορεία από τις λεπτομέρειες στις συμβάσεις με τους partners.
Επί της ουσίας για την ίδια την πλατφόρμα του Tripadvisor η αξία βρίσκεται όχι μόνο σε καθαυτή τη συνδρομή αλλά στην ευρύτερη πρόσβαση στην πληροφορία για retargeting των χρηστών. Ακόμη και αν κάποιος δεν έχει πεισθεί για την αξία της συνδρομής, το γεγονός και μόνο ότι η πλατφόρμα γνωρίζει το pattern των αναζητήσεών του, της δίνει ένα τεράστιο πλεονέκτημα για την μελλοντική του διαφημιστική στόχευση εκτός πλατφόρμας.
Αυτό που αξίζει να κρατήσει κανείς ωστόσο πέρα από καθεαυτή την είδηση είναι το ευρύτερο disruption που συντελείται στο παραδοσιακό μοντέλο του κλάδου της φιλοξενίας που επικρατούσε στην προ κορωνοϊού εποχή. Η επικοινωνία αλλάζει, το marketing εξελίσσεται, η διανομή διαφοροποιείται και όλα δείχνουν ότι οι 12 μήνες που προηγήθηκαν αποτέλεσαν καταλύτη εξελίξεων που θα αναδιαμορφώσουν το τοπίο της επόμενης κανονικότητας όποια και αν είναι αυτή.