Κάνεις δεν φοράει καπέλα με τον τρόπο που τα φοράει η Βρετανική βασιλική οικογένεια. Ιδιαίτερα στολίδια και ιδιάζοντα σχήματα έχουν φορέσει τόσο η Βασίλισσα Ελισάβετ και η Camilla, μέχρι την Catherine Μiddleton και τις Πριγκίπισσες Beatrice και Eugenie.
Στις 19 Μαΐου που η Meghan Markle πρόκειται να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Harry στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Παλάτι του Ουίνδσορ, περιμένουμε να δούμε πολλές εξαιρετικές εμφανίσεις από λάτρεις των ιδιαίτερων αυτών αξεσουάρ, τα οποία πλέον είναι και συνυφασμένα με την στυλιστική παράδοση των αριστοκρατών Βρετανών.
Μια μικρή διευκρίνηση για την φύση αυτών των ειδικών καπέλων: Δεν είναι απλώς ένα στολισμένο καπέλο, αλλά μια βαθιά παράδοση και ένα βρετανικό πολιτισμικό φαινόμενο. Δεν καλύπτουν όλο το κεφάλι μιας και δεν λειτουργούν ως σκίαστρο, αντιθέτως εξυπηρετούν μονάχα αισθητικούς σκοπούς.
Σε συνέντευξη που έδωσε ο καθηγητής καλών τρόπων, William Hanson, το πρωτόκολλο ευγένειας όντως επιβάλλει το καπέλο. «Μέχρι και τη δεκαετία του 1950 μια γυναίκα δεν κυκλοφορούσε χωρίς καπέλο, καθώς δεν θεωρούταν πρέπον για τις γυναίκες να δείχνουν τα μαλλιά τους δημόσια». Αντιστοίχως, η Diana Mather, καθηγήτρια στο «The English Manner» προσέθεσε ότι «οι εποχές έχουν αλλάξει, αλλά το καπέλο παραμένει απαραίτητο σε επίσημες περιστάσεις».
Παρόλα αυτά τα καπέλα είναι κομμάτι της Βρετανικής κουλτούρας. «Όταν υπάρχει ειδική περίσταση στη Βρετανική κοινωνία, η περίσταση δεν είναι ολοκληρωμένη χωρίς καπέλο» είπε το 2011 στο ABC News η Hilary Alexander, πρώην διευθύντρια μόδας στην Daily Telegraph. Εν όψει των βασιλικών γάμων, είχε πει «Πρέπει να υπάρχει ένα καπέλο - είναι κομμάτι του κοινωνικού ιστού».
Η σχεδιάστρια καπέλων με βάση τη Βοστόνη, Marie Galvin πρόσφατα δήλωσε στο «Brides» ότι ορισμένες γυναίκες επιλέγουν να φορούν καπέλα για να επιδείξουν τα πλούτη τους και το κοινωνικό τους status. Για άλλους βέβαια είναι απλά ένα μέσο έκφρασης, ενώ άτυπα, υφίσταται και ένας ανταγωνισμός για το καλύτερο καπέλο.
Από που όμως προέρχονται αυτά τα ιδιαίτερα καπέλα; Πριν εξελιχθούν σε κλασσικό αξεσουάρ της υψηλής κοινωνίας αντιπροσώπευαν κάτι τελείως διαφορετικό. Σύμφωνα με την Encyclopedia Britannica, αυτής της μορφής το καπέλο φοριούνταν ήδη από τον 19ο αιώνα για να «προσθέσει μια δόση μυστηρίου στην πληθωρική Βικτωριανή μόδα». Συχνά, το αποκαλούσαν «σύννεφο» και συνήθως ήταν κατασκευασμένο από μαλλί. Τη δεκαετία του 1930 εξελίσσεται σε «δυχτάκι» σαν κάλυπτρο μαλλιών από δαντέλα.
Δέκα χρόνια αργότερα, το 1940, σε Ευρώπη και Αμερική, ευρέως διαδεδομένα ήταν τα λεγόμενα «doll hats» (=καπέλα κούκλας), τα οποία μοιάζουν αρκετά με αυτά τα καπέλα που βλέπουμε στους γάμους σήμερα. Λειτούργησαν μάλιστα και ως σύμβολο ενάντια στη Ναζιστική κατοχή.
Η σημερινή βέβαια μορφή των καπέλων αυτών έχει κάποια σχέση με τα «καπέλα cocktail» που φορέθηκαν στις δεκαετίες του ’50 και ’60. Είχαν διακοσμητικά φτερά ή βέλο και οι γυναίκες τα φορούσαν με τρόπο που «έδενε» με το χτένισμά τους. Η ουσιαστική διαφορά με τα κλασσικά καπέλα είναι ότι δεν έχουν γείσο.
Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του ’70 και του ’80 τα καπέλα αυτά άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στις μεγάλες πασαρέλες, κυρίως χάρις στους διάσημους πιλοποιούς Stephen Jones και Philip Treacy, που σχεδίαζαν καπέλα για τη Βρετανική βασιλική οικογένεια. Πέραν των βασιλικών γάμων τα καπέλα αυτά φοριούνται σε ιπποδρομίες όπως το «Royal Ascot» και το «Kentucky Derby».
Αναμένοντας το γάμο της Meghan Markle και του Πρίγκιπα Harry κάνουμε μια φωτογραφική αναδρομή στα πιο εντυπωσιακά βασιλικά καπέλα.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στη HuffPost US και αποδόθηκε στα Ελληνικά.