Βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη στιγμή που θα καθορίσει το τουριστικό μέλλον της χώρας, και όχι μόνο.
Οι όποιες εκτιμήσεις στο τουρισμό δεν επιβεβαιώθηκαν και υπάρχει σοβαρό θέμα αναμενόμενου οικονομικού οφέλους και επικινδυνότητας που αφορά στην προστασία της υγείας και στη διαφύλαξη της φήμης. Θα μπορούσε κανείς να αναφέρει μια σωρεία άστοχων αποφάσεων αλλά θα αναφερθούν μόνο δύο διαπιστώσεις.
• Η αποδοχή επισκεπτών από χώρες υψηλού κινδύνου δημιουργεί συνθήκες υψηλού ρίσκου που μπορεί να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες για τη χώρα. Αν αυτό είναι επιβεβλημένο τότε απαιτούνται πιο αυστηρές διαδικασίες εισόδου και αξιολόγηση οφέλους (επικινδυνότητα, επιρροή στην εικόνα και τις υπάρχουσες κρατήσεις κτλ.).
• Αγνοήθηκε παντελώς η διαχείριση του τουρισμού και των προορισμών και δόθηκε έμφαση σε διαφημιστικές καμπάνιες (σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο). Καμπάνιες που όχι μόνο δεν θα επιφέρουν αποτελεσματικότητα (η πλειονότητα μεταφέρει αδιάφορα και τετριμμένα μηνύματα), αλλά διότι πρωτίστως αγνοούν ότι οι συνθήκες μεταβάλλονται συνεχώς, η διαχείριση της επικοινωνίας από τοπικά κρούσματα έχει κυριολεκτικά ξεφύγει (και λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας σε υπάρχουσες και μελλοντικές κρατήσεις), και γιατί εθελοτυφλούν στο γεγονός ότι ο υποψήφιος επισκέπτης επιζητά πρωτίστως πληροφορίες που σχετίζονται με τις διαδικασίες εισόδου αλλά και την υπάρχουσα κατάσταση.
Διαβάστε επίσης: Η διαφύλαξη του τουρισμού δεν αντιμετωπίζεται με καμπάνιες
• Σωστή η κατεύθυνση του ΕΟΤ με την πρωτοβουλία Destination Greece Health First αλλά ακόμα και εδώ χάθηκε υπήρξε πρόβλημα συντονισμού. Για παράδειγμα, θα περίμενε κανείς η ιστοσελίδα να βρίσκεται σε περίοπτη θέση σε κάθε επίσημη περιφερειακή & τοπική ταξιδιωτική ιστοσελίδα. Αντ’ αυτού, αυτό που συμβαίνει είναι απερίγραπτο.
Η Ελλάδα ουδέποτε στο παρελθόν αντιμετώπισε τεχνοκρατικά τον τουρισμό και δεν διαχειρίστηκε αποτελεσματικά καμία κρίση. Αυτό πρακτικά σημαίνει έλλειψη εμπειρίας. Η εμπειρία είναι ο προθάλαμος για τη ικανότητα διαχείρισης αλλά και της χιλιοδιατυπωμένης καινοτομίας, που ως έννοια έχασε κυριολεκτικά την αξία της. Η «μπουρδολογία», η αστοχία των προτάσεων και η αντιγραφή απόψεων κυριαρχούν και δημιουργούν μεγάλο προβληματισμό για το μέλλον της χώρας, το επερχόμενο κύμα πτωχεύσεων, ανεργία κοκ.
Είχε διατυπωθεί στο πρόσφατο παρελθόν αυτό που είναι γνωστό σε όλους: ο προγραμματισμός, ο συντονισμός και η οργάνωση δεν είναι το καλύτερο μας και θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα παρά την όποια κυβερνητική βούληση. Η εφαρμογή τους δεν είναι μόνο οριζόντια αλλά και κάθετη, και δεν αλλάζει ως διά μαγείας.
Διαβάστε επίσης: Η αναγκαιότητα του branding στη διαχείριση του ελληνικού τουρισμού
Ο αντίπαλος της χώρας δεν είναι η πανδημία, αλλά η άγνοια, η αποδοχή της μετριότητας, το μοντέλο friends & family και το wishful thinking. Όλα καλλιεργήθηκαν πρωτίστως από την κοινωνία και τον κρατικοδίαιτο ιδιωτικό τομέα. Αν όλα αυτά τα αφήσουμε να αποτελέσουν συγκριτικό πλεονέκτημα των λίγων τότε κινδυνεύουμε να βιώσουμε τη χειρότερη μεταπολεμικά περίοδο.
Η κακοπροαίρετη κριτική στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά μέσα δεν έχει καμία απολύτως αξία, ιδίως όταν προέρχεται από στελέχη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που κατείχαν καίριες θέσεις σε εθνικό και τοπικό επίπεδο όλα τα προηγούμενα έτη. Ούτε τεχνογνωσία διαθέτουν, ούτε έχουν διάθεση αυτοκριτικής και είναι μέρος τους σημερινού προβλήματος. Δεν πρέπει κανείς να λησμονεί ότι μέχρι και σήμερα, συνεχίζουμε να είμαστε μια ευνοημένη χώρα και αυτό είναι κυβερνητική επιτυχία. Σαφώς και έχουν γίνει λάθη όχι μόνο από την κυβέρνηση αλλά και από τους συλλογικούς τουριστικούς φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Μας ενδιαφέρει η εξέλιξη, η τεκμηριωμένη καλόπιστη κριτική και η αξιοποίηση κάθε θετικής πρωτοβουλίας. Ο Πρωθυπουργός της χώρας έχει αποδείξει ότι αναγνωρίζει και διορθώνει τα λάθη. Και η μοναδική ευχή που ίσως έχει υπόσταση, είναι η άμεση ενημέρωση του Πρωθυπουργού από στενούς του συνεργάτες. Υπάρχει πρόβλημα στη συνολική διαχείριση το τουρισμού που πρέπει να συντονίζεται και να διαμορφώνεται σε συνεργασία με τους ιατρικούς επιστήμονες.
Αν η χώρα χάσει τη φήμη που απέκτησε, αυτό δεν θα έχει μόνο δυσμενείς συνέπειες για τον τουρισμό (το χειμώνα και το 2021), αλλά και για τη συνολική εικόνα της χώρας και τις εξαγωγές της.
Όλα όσα έχουμε διατυπώσει στο παρελθόν έχουν επιβεβαιωθεί αλλά η πρόκληση είναι να προσπαθείς να αποτρέψεις αυτό που βλέπεις να έρχεται.
Ο Γ. Μιχαηλίδης εξειδικεύεται στο nation & destination branding management από το 2000. Οι πρωτοποριακές του στρατηγικές θα παρουσιαστούν σε κορυφαίους τουριστικούς οργανισμούς της Καλιφόρνιας. Έχει επιλεγεί από το Northwestern University και θα είναι ομιλητής σε συνέδριο του UC Berkeley.