Η Μπρουκ Σιλντς στο ντοκιμαντέρ «Pretty Baby: Brooke Shields»: Σύμβολο του σεξ ετών δώδεκα

Πρεμιέρα στο Hulu στις 3 Απριλίου. Ένα δύσκολο ταξίδι στο παρελθόν -όχι μόνο το δικό της.
Brooke Shields poses for a portrait to promote the film "Pretty Baby: Brooke (Photo by Taylor Jewell/Invision/AP)
Brooke Shields poses for a portrait to promote the film "Pretty Baby: Brooke (Photo by Taylor Jewell/Invision/AP)
via Associated Press

Την εποχή που ήταν νεαρή στάρλετ, μερικές φορές αποσυνδεόταν από το σώμα της. Δεν της άρεσε να κοιτάζεται στον καθρέφτη και ένιωθε άβολα με την προσοχή που τραβούσε το πρόσωπό της -απλά ένα γεγονός της γενετικής, όπως το χαρακτηρίζει. Προτιμούσε να εστιάζει σε «πράγματα που μπορούσα να ελέγξω. Πράγματα που θα μπορούσαν να έχουν συμβεί χωρίς την ομορφιά».

Μπορεί η Μπρουκ Σιλντς να είναι διάσημη από τότε που θυμάται τον εαυτό της, αλλά πόσα πραγματικά γνωρίζουμε για την πρωταγωνίστρια της ταινίας «Η Γαλάζια Λίμνη» (The Blue Lagoon), το 14χρονο κορίτσι με την εκθαμβωτική ομορφιά που το καλοκαίρι του 1980, με φόντο μία ιστορία επιβίωσης σε ένα εξωτικό νησί -εμπνευσμένη ούτε λίγο ούτε πολύ από τον μύθο του Αδάμ και της Εύας- απασχόλησε τα διεθνή ΜΜΕ;

Είχε προηγηθεί το «Pretty Baby» του Λουί Μαλ (1978), όταν σε ηλικία μόλις 12 ετών, η Μπρουκ Σιλντς ενσάρκωσε ένα κορίτσι που μεγαλώνει σε πορνείο της Νέας Ορλεάνης στις αρχές του 20ου αιώνα. Η ταινία που προκάλεσε σάλο, απαγορεύτηκε στον Καναδά και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, κυκλοφόρησε στην Ελλάδα με τον εύγλωττο τίτλο «Η κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης».

Έναν χρόνο μετά, θα ακολουθούσε η «Ατέλειωτη Αγάπη» του Φράνκο Τζεφιρέλι, τον οποίον όπως λέει η ίδια σήμερα δεν εμπιστευόταν ότι θα δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον στα γυρίσματα. Ο 50χρονος Τζεφιρέλι που είχε δηλώσει σε συνέντευξη «ήμουν ερωτευμένος μαζί της πριν τη γνωρίσω», απογοητεύτηκε όταν η 15χρονη Μπρουκ δεν μπόρεσε να υποκριθεί οργασμό σε μια σεξουαλική σκηνή, οπότε άρπαξε το δάχτυλο του ποδιού της και το έστριψε μέχρι που εκείνη ούρλιαξε.

Η Μπρουκ Σιλντς με την μητέρα και μάνατζερ της, Τέρι (1933 - 2012) στην Νέα Υόρκη, το 1978. (Photo by Robert R McElroy/Getty Images)
Η Μπρουκ Σιλντς με την μητέρα και μάνατζερ της, Τέρι (1933 - 2012) στην Νέα Υόρκη, το 1978. (Photo by Robert R McElroy/Getty Images)
Robert R. McElroy via Getty Images

Με αρχειακό υλικό -φωτογραφίες και πλάνα, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, στιγμιότυπα με τα οποία αισθάνεται κανείς το λιγότερο άβολα σήμερα, όπου πέρα από τις ταινίες, περιλαμβάνονται χαρακτηριστικά αποσπάσματα από εμφανίσεις της σε διάσημα τοκ σόου με εξίσου διάσημους παρουσιαστές έως διαφημίσεις, με πρώτη την καμπάνια τζιν γνωστού οίκου μόδας- και κυρίως την εξομολόγηση της, η ηλικίας 57 χρονών Μπρουκ Σιλντς μιλά στο ντοκιμαντέρ «Pretty Baby: Brooke Shields» -πρεμιέρα στο Hulu στις 3 Απριλίου- για την καριέρα της ως μοντέλο και ηθοποιός, στρέφοντας το βλέμμα σαράντα χρόνια μετά, στο παρελθόν.

Η εργαλειοποίηση της από τη βιομηχανία που την πλάσαρε ως αντικείμενο του σεξ παρότι ήταν ένα παιδί στην προεφηβεία -με απλά λόγια, μεσήλικοι σκηνοθέτες οι οποίοι έκαναν προβολή των φαντασιώσεων τους στο πρόσωπο της αδιαφορώντας πλήρως για την ίδια- ο καθοριστικός ρόλος της αλκοολικής μητέρας και μάνατζερ της («momager»), Τέρι Σιλντς, που πέθανε το 2012, ο βιασμός της από στέλεχος του Χόλιγουντ μετά την αποφοίτησή της από το Πανεπιστήμιο Πρίνστον όταν η Σιλντς θέλησε να επιστρέψει στο σινεμά και άλλα πολλά, μπαίνουν στη σειρά σε μία ταινία που επί της ουσίας δεν αφορά μόνο την ηθοποιό ή την εποχή (τις δεκαετίες του ’80 και του ’90), αλλά όλες τις γυναίκες μέχρι σήμερα, με αφορμή μία μακρά καριέρα στη σόουμπιζ που ξεκίνησε όταν ήταν 11 μηνών, με μία διαφήμιση σαπουνιού.

(Photo by Patrick McMullan/PMC via Getty Images)
(Photo by Patrick McMullan/PMC via Getty Images)
Patrick McMullan via Getty Images
Η Μπρουκ Σιλντς σε γύρισμα διαφημιστικού για σαμπουάν. (Photo by Lynn Goldsmith/Corbis/VCG via Getty Images)
Η Μπρουκ Σιλντς σε γύρισμα διαφημιστικού για σαμπουάν. (Photo by Lynn Goldsmith/Corbis/VCG via Getty Images)
Lynn Goldsmith via Getty Images

Το ντοκιμαντέρ σε δύο μέρη (συνολικής διάρκειας 136 λεπτών), που υπογράφει σκηνοθετικά η Λάνα Γουίλσον -η οποία γύρισε επίσης το ντοκιμαντέρ Miss Americana για την Τέιλορ Σουίφτ- έκανε παγκόσμια πρεμιέρα τον Ιανουάριο στο Φεστιβάλ Sundance όπου έτυχε θερμής υποδοχής. Πέρα από τη Σιλντς που καταγράφει την πορεία της με αρκετή ειλικρίνεια και διάθεση ενδοσκόπησης, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, οι μαρτυρίες της ηθοποιού Λόρα Λίνεϊ, φίλης και συμμαθήτριας της στο δημοτικό σχολείο, όπως και της Ντρου Μπάριμορ.

Η Λίνεϊ ανακαλεί την περίπλοκη σχέση της Μπρουκ Σιλντς με τη μητέρα της, η οποία παρά τις κατηγορίες για την εκμετάλλευση του παιδιού της επέμενε να δηλώνει ότι έβλεπε την Μπρουκ ως έργο τέχνης. «Θεωρώ ότι ο κόσμος πρέπει να απολαύσει την Μπρουκ», έλεγε. Πώς έβλεπε την Τέρι η Λόρα Λίνεϊ; Όταν ήταν νηφάλια ήταν μία θορυβώδης, διασκεδαστική single μητέρα. Όταν ήταν μεθυσμένη, μεταμορφωνόταν σε άλλο πλάσμα. Όταν έφτανε στο σπίτι μεθυσμένη, η μικρή Λόρα και η Μπρουκ κρύβονταν πίσω από μια κλειδωμένη πόρτα, λέει στο ντοκιμαντέρ η Λίνεϊ. «Ένιωθα ότι είχα ευθύνη να την κρατήσω ζωντανή», σημειώνει από την πλευρά της τώρα η Σιλντς, μιλώντας για τη μητέρα της.

Η τελευταία -και πιο ενδιαφέρουσα- σκηνή είναι ένα δείπνο, με τη Σιλντς, τον σύζυγο της, συγγραφέα Κρις Χένσι και τις κόρες τους, τη 19χρονη Ρόουαν και την 16χρονη Γκρίερ. Η Ρόουαν ρωτά τη μητέρα της αν εμφανίζεται γυμνή στην ταινία του Λουί Μαλ κι όταν εκείνη απαντά «Ναι, με το μικρό μου κορμί των 11 ετών», η κόρη της ανατριχιάζει. «Ok, όχι, αυτό είναι περίεργο, μαμά», λέει η Ρόουαν, σηκώνοντας τα χέρια σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Ενώ η Γκρίερ φωνάζει ότι αυτό είναι «παιδική πορνογραφία!».

«Πάντα ήθελα απλώς την έγκριση των άλλων για το ταλέντο μου, ποτέ δεν σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να τη δώσω στον εαυτό μου», λέει με νόημα η Σιλντς στο Associated Press, αναφερόμενη στην πορεία της ενδυνάμωσης της. Και στέλνει ένα δυνατό μήνυμα προς όλους.

Με πληροφορίες από The Hollywood Reporter, Associated Press, Vanity Fair

Δημοφιλή