Πολύ συχνά οι άνθρωποι αναρωτιούνται εάν οι κυβερνήσεις εργάζονται πραγματικά για το δημόσιο συμφέρον ή μόνο για λίγους. Μια τέτοια απογοήτευση διαβρώνει τα θεμέλια των δημοκρατικών συστημάτων και εντείνει τον λαϊκισμό και τον ακραίο και μισαλλόδοξο πολιτικό λόγο. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη υιοθέτησε από την πρώτη στιγμή μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση στη χάραξη πολιτικής και την παροχή υπηρεσιών δημιουργώντας ένα σημαντικό κεφάλαιο εμπιστοσύνης στη δημόσια διοίκηση. Αυτό το πέτυχε με συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις που είχαν ως στόχο την θεμελίωση ενός επιτελικού κράτους και ταυτόχρονα την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας δράσης ώστε να μπορεί η χώρα να ανταποκριθεί καλύτερα στις παγκόσμιες και εγχώριες προκλήσεις.
Σε μία τέτοια μορφή κρατικής οργάνωσης καταρχήν τηρούνται οι αρχές καλής νομοθέτησης και της καλής διακυβέρνησης, κωδικοποιείται η νομοθεσία, αντιμετωπίζεται ο νομοθετικός πληθωρισμός και δίνεται ουσιαστικός χώρος στη διαβούλευση κάνοντας πιο δυνατή τη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Η διαβούλευση εισάγει ένα νέο πρότυπο διακυβέρνησης που προωθεί τη συναίνεση και λαμβάνει υπόψη τις απόψεις και θέσεις όσων σχετίζονται με κάθε ρύθμιση: Διακυβέρνηση με τους πολίτες, για τους πολίτες. Παράλληλα στηρίζεται σε ένα μοντέλο διοικητικής οργάνωσης, συλλογής και ανάλυσης δεδομένων προωθώντας evidence based πολιτικές, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για την αξιολόγηση της απόδοσης των πολιτικών και των υπηρεσιών σε σχέση με τις ανάγκες των ανθρώπων όσο και για την πρόβλεψη αυτών των αναγκών.
Η ανθρωποκεντρικότητα απαιτεί επίσης μια δημόσια υπηρεσία που είναι αντιπροσωπευτική, πλουραλιστική και συμπεριλαμβάνει το “όλον” της κοινωνίας χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Το εργατικό δυναμικό ενσωματώνει άτομα από διαφορετικά υπόβαθρα που φέρνουν ταλέντο, ξεχωριστές δεξιότητες και διακριτές κουλτούρες. Οι δημόσιες υπηρεσίες λειτουργούν στο εσωτερικό τους έχοντας επίκεντρο την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και προς τα έξω παρέχουν υπηρεσίες χωρίς αποκλεισμούς όντας προσβάσιμες σε όλα τα τμήματα του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των πιο ευάλωτων.
Μια δημόσια διοίκηση με γνώμονα τους ανθρώπους πιστεύει στη συνεργατική δέσμευση με τους σχετικούς ενδιαφερόμενους δρώντες για να κατανοήσει καλύτερα τις δύσκολες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι στην καθημερινή τους ζωή και τους εμπλέκει στην ανάπτυξη λύσεων. Κυρίως έχει γνώμονα μια εργασιακή κουλτούρα επίλυσης προβλημάτων που χαρακτηρίζεται από ενσυναίσθηση και κατανόηση.
Η Νέα Δημοκρατία στο πρόγραμμα της δίνει μεγάλο βάρος στην οικοδόμηση ενός τέτοιου στρατηγικού, αποτελεσματικού και ανθρωποκεντρικού κράτους που αντικατοπτρίζει την ευρύτερη κοινωνία, με μεγαλύτερη εκπροσώπηση γυναικών ή ατόμων με αναπηρία, ιδίως σε ανώτερα διοικητικά και πολιτικές ηγετικές θέσεις. Έχει το σχέδιο για την ανάπτυξη της στρατηγικής ικανότητας του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης, με τον εντοπισμό και την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων του για να αγκαλιάσει τις νέες τεχνολογίες, να καινοτομήσει και να αντιμετωπίσει τις μεγάλες αλλαγές των καιρών μας.
Δίνοντας έμφαση σε πολιτικές με επίκεντρο τις ψηφιακές αλλαγές, την τεχνητή νοημοσύνη, τον διάλογο και τη συμμετοχή των πολιτών, με τρόπους που προάγουν τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.
Οι Ατζέμογλου & Ρόμπινσον αναφέρουν ότι η φιλελεύθερη δημοκρατία ανθεί σε έναν «στενό διάδρομο», υπό την προστασία μιας ισχυρής κοινωνίας των πολιτών και ενός ισχυρού, αποτελεσματικού και κοινωνικά ευαίσθητου κράτους, για να αποφύγει τις συμπληγάδες του δεσποτισμού και της αναρχίας. Η παραμονή στον στενό και εύθραυστο διάδρομο της δημοκρατίας απαιτεί συνεχή εγρήγορση και η Νέα Δημοκρατία έχει το σχέδιο και τη βούληση αυτό να το κάνει μέσα από την οικοδόμηση ενός στρατηγικού, αποτελεσματικού και ανθρωποκεντρικού κράτους.
***
Ο Δημήτρης Κιρμικίρογλου είναι επικεφαλής του Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιας Διοίκησης της Νέας Δημοκρατίας