Η Ορχήστρα του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου για δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής

Στο πόντιουμ ο Ντανιέλε Γκάττι. Δύο βραδιές με διαφορετικά προγράμματα και διαφορετικούς σολίστ -από Μπετόβεν και Μπολερό του Ραβέλ έως Καμίγ Σαιν-Σανς.
Daniele Gatti
Daniele Gatti
©-Marco-Borggreve

Μία από τις καλύτερες ευρωπαϊκές ορχήστρες που έχει συνδέσει το όνομά της με το παλαιότερο φεστιβάλ της Ιταλίας και ένας μαέστρος-θρύλος με αξιοζήλευτη σταδιοδρομία σε σπουδαία λυρικά θέατρα και διάσημες συμφωνικές αίθουσες σε όλο τον κόσμο.

Η Ορχήστρα Φλωρεντινός Μουσικός Μάιος επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον Ντανιέλε Γκάττι στο πόντιουμ, για δύο συναυλίες την Τετάρτη 1 και την Πέμπτη 2 Μαρτίου στις 8:30 το βράδυ.

Στις εμφανίσεις της στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, θα πλαισιώσει δύο σολίστ με διεθνή διαπιστευτήρια: την πρώτη βραδιά (1/3), τον γερμανό πιανίστα Ρούντολφ Μπούχμπιντερ στο Τέταρτο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε σολ μείζονα του Μπετόβεν και τη δεύτερη (2/3), τον τσελίστα Αντόνιο Μενέσες από τη Βραζιλία, ο οποίος θα παρουσιάσει το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ. 1 σε λα ελάσσονα του Καμίγ Σαιν-Σανς.

Το πρόγραμμα της πρώτης συναυλίας που εστιάζει αποκλειστικά στον Beethoven, περιλαμβάνει επίσης την Τέταρτη συμφωνία σε σι ύφεση μείζονα του μεγάλου γερμανού μουσουργού, ενώ στη δεύτερη, η οποία είναι αφιερωμένη σε γάλλους συνθέτες, θα ακουστούν το κοσμαγάπητο Boléro του Μορίς Ραβέλ, και η Παβάνα σε φα δίεση ελάσσονα, μία από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις του Γκαμπριέλ Φωρέ.

Ο πιανίστας Rudolf Buchbinder διαπρέπει στις μουσικές σκηνές του κόσμου εδώ και 65 χρόνια, προσφέροντας στο κοινό ευφυείς ερμηνείες, αλλά ταυτόχρονα γεμάτες αυθορμητισμό και αμεσότητα. Οι αναγνώσεις του σε συνθέσεις του μεγάλου πιανιστικού ρεπερτορίου συνδυάζουν την παράδοση με την καινοτομία, την αξιοπιστία με την ελευθερία, την αυθεντικότητα με την ευρύτητα πνεύματος.

Είναι επίτιμο μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιέννης, των Συλλόγων Φίλων της Μουσικής της Βιέννης και του Konzerthaus της ίδιας πόλης, της Συμφωνικής της Βιέννης και της Φιλαρμονικής του Ισραήλ. Είναι επίσης ο πρώτος σολίστ που έλαβε το Χρυσό Μετάλλιο Τιμής από τη Staatskapelle της Δρέσδης.

Rudolf Buchbinder
Rudolf Buchbinder
c_Marco_Borggreve

Ο Rudolf Buchbinder ειδικεύεται στην μπετοβενική εργογραφία, έχοντας καταθέσει ερμηνείες υψηλού κύρους, είτε σε ζωντανές εμφανίσεις, είτε σε ηχογραφήσεις αναφοράς. Υπήρξε ο πρώτος πιανίστας που έπαιξε όλες τις σονάτες Beethoven σε θερινό φεστιβάλ (2014, Σάλτσμπουργκ), οι οποίες μάλιστα ηχογραφήθηκαν και μαγνητοσκοπήθηκαν ζωντανά για να κυκλοφορήσουν σε CD και DVD. Ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο επίτευγμά του αποτελούν οι πρόσφατες ηχογραφήσεις του όλων των κοντσέρτων για πιάνο του Beethoven. Επιπλέον, η Musikverein της Βιέννης τού έκανε μια πολύ ξεχωριστή τιμή: για πρώτη φορά στην ιστορία της, πρότεινε σε έναν και μοναδικό πιανίστα να παρουσιάσει και τα πέντε κοντσέρτα για πιάνο του Beethoven σε ειδική σειρά συναυλιών, σε σύμπραξη με πέντε από τους καλύτερους μαέστρους και πέντε από τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου: την Gewandhaus της Λειψίας υπό τον Andris Nelsons, τη Φιλαρμονική της Βιέννης υπό τον Riccardo Muti, τη Συμφωνική της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας υπό τον Mariss Jansons, τη Φιλαρμονική του Μονάχου υπό τον Valery Gergiev και τη Staatskapelle της Δρέσδης υπό τον Christian Thielemann. Θέλοντας να συμβάλει με μια πρωτότυπη δράση στον εορτασμό των 250 χρόνων από τη γέννηση του Beethoven (1770-2020), ο Rudolf Buchbinder ανέλαβε την πρωτοβουλία να συνεργαστεί με κορυφαία συμφωνικά κέντρα για την ανάθεση σε 11 σύγχρονους συνθέτες της δημιουργίας ενός κύκλου Νέων παραλλαγών Diabelli.

Ο αυστριακός σολίστ αποδίδει μεγάλη σημασία στην έρευνα των μουσικών πηγών. Η προσωπική του συλλογή από παρτιτούρες περιλαμβάνει πάνω από 39 διαφορετικές εκδόσεις με όλες τις σονάτες Beethoven. Διαθέτει, δε, εκτενές αρχείο με πρώτες έντυπες εκδοχές, αλλά και με πρωτότυπες εκδόσεις και αντίγραφα των χειρόγραφων μερών για πιάνο και των δύο κοντσέρτων για πιάνο του Brahms.

Από το 2007 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ του Γκράφενεγκ.

Για τον βραζιλιάνο τσελίστα Antonio Meneses η γνωριμία του, σε ηλικία 16 ετών, με τον Antonio Janigro υπήρξε καθοριστική, καθώς ο διάσημος ιταλός σολίστ του βιολοντσέλου τον προσκάλεσε να μελετήσει μαζί του στη Γερμανία. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Meneses κέρδισε το πρώτο βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού ARD στο Μόναχο, ενώ το 1982 του απενεμήθησαν το πρώτο βραβείο και το χρυσό μετάλλιο στον Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι της Μόσχας. Έκτοτε έχει εμφανιστεί στις μουσικές πρωτεύουσες της Ευρώπης, της βόρειας και νότιας Αμερικής και της Ασίας, συνεργαζόμενος με κορυφαίες ορχήστρες και ονομαστούς μαέστρους (μεταξύ άλλων, Claudio Abbado, Gerd Albrecht, Herbert Blomstedt, Semyon Bychkov, Riccardo Chailly, Sir Andrew Davis, Charles Dutoit, Daniele Gatti, Neeme Järvi, Mariss Jansons, Herbert von Karajan, Riccardo Muti, Eiji Oue, André Previn, Mstislav Rostropovitch, Kurt Sanderling, Yuri Temirkanov, Christian Thielemann). Επιπλέον, έχει λάβει μέρος σε περιοδείες με διάφορες ορχήστρες στη νότια Αμερική και σε άλλες ηπείρους, ενώ έχει δώσει ρεσιτάλ ‒σόλο αλλά και μουσικής δωματίου‒, σε ευρωπαϊκές χώρες, στην Ιαπωνία και στο Πουέρτο Ρίκο.

ANTONIO MENESES
ANTONIO MENESES
© CLIVE BARDA/ ArenaPAL

Τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για τη μουσική δωματίου. Επί μία δεκαετία (1998-2008) υπήρξε μέλος του Τρίο Beaux Arts, ενώ έχει πραγματοποιήσει περιοδείες και με το Κουαρτέτο Vermeer. Έχει επίσης δώσει ρεσιτάλ με τους πιανίστες Menahem Pressler and Maria João Pires.

Από την πλούσια δισκογραφία του ξεχωρίζουν οι δύο ηχογραφήσεις του με τον Herbert von Karajan και τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, αλλά η έκδοση των απάντων για τσέλο του Villa-Lobos, του David Popper και του Carl Philipp Emanuel Bach. To CD του με κοντσέρτα για βιολοντσέλο των Elgar και Gál, σε συνεργασία με την Royal Northern Sinfonia και τον Claudio Cruz, ήταν υποψήφιο για Grammy στην κατηγορία «Καλύτερο οργανικό σόλο κλασικής μουσικής». Έχει ακόμη ηχογραφήσει έργα για σόλο τσέλο αλλά και μουσικής δωματίου των Bach, Schubert, Schumann, Haydn και Beethoven.

Στις πρόσφατες καλλιτεχνικές του δραστηριότητες περιλαμβάνονται συναυλίες στο Barbican Centre με τη Συμφωνική του BBC και τον βιολονίστα Maxim Vengerov, συμμετοχές στα Φεστιβάλ του Άλντεμπεργκ και του Εδιμβούργου, ρεσιτάλ στο Ουίγκμορ Χολ και περιοδείες με την πιανίστα Maria João Pires.

O μαέστρος Daniele Gatti έχει αφήσει το δικό του ανεξίτηλο στίγμα στους πολιτιστικούς φορείς με τους οποίους συνεργάστηκε κατά τη διάρκεια της πολύχρονης καλλιτεχνικής πορείας του. Σήμερα είναι μουσικός διευθυντής της Ορχήστρας Mozart, καλλιτεχνικός σύμβουλος της Ορχήστρας Δωματίου Mahler και βασικός αρχιμουσικός του Θεάτρου του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου, ενώ το 2024 θα αναλάβει τα ηνία της Staatskapelle της Δρέσδης.

Daniele Gatti
Daniele Gatti
Michele Monasta

Έχει διατελέσει, μεταξύ άλλων, μουσικός διευθυντής του Θεάτρου της Όπερας της Ρώμης, της Εθνικής Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας, της Βασιλικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας, της Εθνικής Ορχήστρας της Γαλλίας, της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, του Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνια, της Όπερας της Ζυρίχης και της Βασιλικής Ορχήστρας Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ. Επίσης, συνεργάζεται με τις Φιλαρμονικές του Βερολίνου, της Βιέννης και της Σκάλας του Μιλάνου καθώς και με τη Συμφωνική της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας.

Ανάμεσα στις νέες παραγωγές που έχει διευθύνει, συγκαταλέγονται οι όπερες Φάλσταφ, Πάρσιφαλ (για την πρεμιέρα του Μπαϋρώυτ το 2008 αλλά και για τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης), Ηλέκτρα, Λα Μποέμ, Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης και Τροβατόρε.

Έχει ακόμη διευθύνει δημοφιλείς όπερες του διεθνούς ρεπερτορίου σε πολλές χώρες και έχει βρεθεί στο πόντιουμ διακεκριμένων ορχηστρικών συνόλων, με τα οποία έχει παρουσιάσει διάσημα συμφωνικά έργα σε όλο τον κόσμο. Το βιογραφικό του περιλαμβάνει επίσης παγκόσμιες πρώτες εκτελέσεις, σημαντικές πρεμιέρες και συμμετοχές σε ιδιαίτερα αξιόλογες νέες παραγωγές, σε συνεργασία με φημισμένες ορχήστρες και εγνωσμένου κύρους καλλιτεχνικούς φορείς. Αυτή τη σεζόν συνεργάζεται με το Θέατρο του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου και το Φεστιβάλ Verdi, ενώ το καλοκαίρι του 2025 θα επιστρέψει στο Μπαϋρώυτ για να διευθύνει μουσικά τη νέα παραγωγή των Αρχιτραγουδιστών της Νυρεμβέργης. Συνεργάζεται τακτικά με ορχήστρες διεθνούς φήμης (Φιλαρμόνια, Γκεβάντχαους, Εθνική Συμφωνική της RAI, Φιλαρμονική Μονάχου κ.ά.). Έχει τιμηθεί για την καλλιτεχνική του προσφορά από την ιταλική και γαλλική κυβέρνηση, ενώ έχει ηγηθεί μουσικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών και προγραμμάτων για την ανάδειξη νεαρών ερμηνευτών και για τη συνεργασία τους με μεγάλες ορχήστρες, όπως η Κονσέρτχεμπάου του Άμστερνταμ. Η δισκογραφική του δραστηριότητα είναι πλούσια. Περιλαμβάνει CD και DVD με συμφωνικά έργα και όπερες που έχουν ηχογραφηθεί και μαγνητοσκοπηθεί για λογαριασμό μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών, σε συνεργασία με ορχηστρικά σύνολα και καλλιτεχνικούς φορείς διεθνούς φήμης.

Το ιστορικό σύνολο Maggio Musicale Fiorentino ιδρύθηκε το 1928 στη Φλωρεντία από τον Vittorio Gui. Στην αρχή της μακρόχρονης πορείας του, συμμετείχε σε παραγωγές του πρώην Τεάτρο Κομουνάλε της πόλης (νυν Θεάτρου του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου).

Ορχήστρα Φλωρεντινός Μουσικός Μάιος
Ορχήστρα Φλωρεντινός Μουσικός Μάιος
Michele Monasta

Σήμερα, η Ορχήστρα θεωρείται μία από τις καλύτερες του κόσμου τόσο από τους μαέστρους, όσο και από το ίδιο το κοινό. Απέκτησε το σημερινό της όνομα το 1933, οπότε και δημιουργήθηκε το Φεστιβάλ του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου, μία από τις σπουδαιότερες καλλιτεχνικές διοργανώσεις της Ευρώπης. Μετά τον Gui, βασικοί αρχιμουσικοί της διετέλεσαν οι Mario Rossi και Bruno Bartoletti. Από το 1969 έως το 1981 τους διαδέχτηκαν μερικοί από τους σημαντικότερους διευθυντές ορχήστρας του καιρού μας: ο Riccardo Muti, ο Zubin Mehta, ο οποίος είναι διά βίου επίτιμος διευθυντής του συνόλου, και ο Fabio Luisi. Η Ορχήστρα του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου έχει συνδέσει το όνομά της με διάσημους μαέστρους του 20ού και 21ου αιώνα, όπως οι: Victor De Sabata, Antonio Guarnieri, Gino Marinuzzi, Gianandrea Gavazzeni, Tullio Serafin, Wilhelm Furtwängler, Bruno Walter, Otto Klemperer, Issay Dobrowen, Jonel Perlea, Erich Kleiber, Arthur Rodzinski, Δημήτρης Μητρόπουλος, Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Thomas Schippers, Claudio Abbado, Lorin Maazel, Carlo Maria Giulini, Georges Prêtre, Wolfgang Sawallisch, Carlos Kleiber, Georg Solti, Riccardo Chailly, Giuseppe Sinopoli, Seiji Ozawa, John Eliot Gardiner.

Η Ορχήστρα έχει επίσης παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση έργα μεγάλων συνθετών, όπως του Richard Strauss, του Pietro Mascagni, του Ildebrando Pizzetti, του Paul Hindemith, του Igor Stravinsky, του Goffredo Petrassi, του Luigi Dallapiccola, του Krzysztof Penderecki και του Luciano Berio. Οι ηχογραφήσεις και οι συμμετοχές της σε ραδιοτηλεοπτικές παραγωγές είναι πολυάριθμες και έχουν αποσπάσει βραβεία διεθνούς κύρους, από τα οποία ξεχωρίζει το Grammy που κέρδισε στα 1990. Έχει επίσης τιμηθεί με το Fiorino d’Oro της πόλης της Φλωρεντίας.

Το βιογραφικό της Ορχήστρας του Φλωρεντινού Μουσικού Μαΐου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρόσφατες περιοδείες σε γνωστά φεστιβάλ (Σάλτσμπουργκ, Γκράφενεγκ κ.ά.) και εμφανίσεις σε φημισμένες αίθουσες και διάσημα θέατρα της Ευρώπης υπό τη διεύθυνση του Zubin Mehta.

Τιμές εισιτηρίων

14 € (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι), 21 €, 33 €, 45 €, 55 €, 65 €, 75 €.

Δημοφιλή