Πενήντα οκτώ φωτογραφίες, η πλειοψηφία των οποίων προέρχεται από τη συλλογή της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών, αφηγούνται στην Κωνσταντινούπολη τη διαχρονική παρακαταθήκη της κλασικής Ελλάδας. Τις υπογράφει το χέρι ενός Φιλέλληνα που συνδέθηκε τόσο με τον τόπο μας ώστε να πολιτογραφηθεί τιμητικά Ελληνας πολίτης (2020): Ο αμερικανικής καταγωγής φωτογράφος, Robert McCabe.
Η Αθήνα, η Ακρόπολη, το Σούνιο, η Επίδαυρος, οι Μυκήνες, ο Μυστράς, οι Δελφοί, τα Μετέωρα, η Δωδώνη, η Κάμειρος, η Λίνδος, η Κνωσός κι η Αρχαία Θήρα, παρελαύνουν στους χώρους του Σισμανόγλειου Μεγάρου που φιλοξενεί από την Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 την έκθεση «Ποίηση της πέτρας. Η κλασσική Ελλάδα μέσα από το φακό του Robert McCabe». Εικόνες μέσα από την καλλιτεχνική και ευαίσθητη ματιά του τότε νεαρού φοιτητή του Princeton, ο οποίος βρέθηκε την δεκαετία του ’50 στη χώρα μας στο πλαίσιο ενός grand tour στην Ευρώπη για να την ξεχωρίσει μεταξύ όλων των άλλων χωρών στις οποίες βρέθηκε και να εναποθέσει στη συνέχεια σ′ αυτή ένα μεγάλο κομμάτι της ψυχής του.
Τα εγκαίνια της έκθεσης που έγιναν την Πέμπτη 28 Μαρτίου, η οποία είχε ενταχθεί από το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην
Κωνσταντινούπολη, στο πλαίσιο των εορτασμών με αφορμή την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου 1821, τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων προσκεκλημένων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, Αρχιερείς, μέλη του διαπιστευμένου στην Κωνσταντινούπολη Προξενικού Σώματος, ’Έλληνες και Τούρκοι επιχειρηματίες, σύσσωμο το προεδρείο του Συνδέσμου Ρωμαίικων Κοινοτικών Ιδρυμάτων, Έλληνες και ξένοι ανταποκριτές και Τούρκοι δημοσιογράφοι. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Σοφίας Χηνιάδου Καμπάνη.
Στα χνάρια της ιστορίας και των αρχαιολόγων
Το διεθνώς γνωστό φωτογραφικό έργο του Robert McCabe, το οποίο καταγράφει την ιστορία, τον πολιτισμό και την ομορφιά της Ελλάδας ακολουθώντας τα χνάρια της ιστορίας και των αρχαιολόγων, περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό φωτογραφιών αρχαιολογικών μνημείων τα οποία αναδεικνύονται στην έκθεση σε συνδιοργάνωση του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη σε συνεργασία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Μέσα από τις φωτογραφίες βλέπουμε τα μνημεία στις αρχικές τους θέσεις, ενώ ο Robert McCabe χρησιμοποιεί τον φακό του για να δημιουργήσει μια ποιητική καταγραφή των αρχαιολογικών χώρων, της φύσης και των ανθρώπων στην Ελλάδα των δεκαετιών 1950 και 1960. Γοητευμένος από το μεγαλείο των αρχαιοτήτων, τις προσεγγίζει με σεβασμό και εγγενή τρυφερότητα, αναδεικνύοντας την ομορφιά και την αρμονία τους χωρίς να παραγνωρίζει τον ανθρώπινο παράγοντα. Οι φωτογραφίες του δεν απαρνούνται το χρώμα, αλλά το αιχμαλωτίζουν αφαιρετικά μέσα από γκρίζες και λευκές πινελιές. Η εικόνες των αρχαιολογικών μας τόπων μέσα από το φακό του McCabe αποτελούν τεκμήρια οπτικά, αλλά ιδίως τεκμήρια ψυχής, μάρτυρες του θαυμασμού που του προκάλεσε η Ελλάδα.
Από τον πρόλογο του βιβλίου Robert McCabe «Chronography», για την επέτειο των 180 χρόνων της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρίας, (2017).
«Οι ελληνικές αρχαιότητες έχουν ένα εκπληκτικά ευρύ κοινό. Ενδιαφέρουν αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, ποιητές, ερωτευμένους, ιστορικούς, καλλιτέχνες, ζωγράφους, χτίστες, επιστήμονες, λογίους και, φυσικά, φωτογράφους. Για τους περισσότερους παρατηρητές τα ερείπια είναι κάτι στατικό, είναι τα αμετάβλητα κατάλοιπα ενός προγενέστερου πολιτισμού. Αλλά για έναν φωτογράφο —ή και ζωγράφο— τα ερείπια είναι αενάως σε κίνηση καθώς ο ήλιος κινείται στον ουρανό, τα σύννεφα αλλάζουν τη διάχυση του φωτός πάνω σε ακανόνιστες επιφάνειες, ενώ η τροχιά του ήλιου αλλάζει κάθε μέρα του χρόνου και όλη η γύρω βλάστηση ανθεί ή ξεραίνεται. Για τον φωτογράφο, οι ελληνικές αρχαιότητες και τα μνημεία παρουσιάζουν μια μοναδική πρόκληση και διαφορετικές ευκαιρίες σε κάθε επίσκεψη. Τα ερείπια συγκινούν με πολλούς και ποικίλους τρόπους τον κάθε επισκέπτη. Του θυμίζουν την άνοδο και την πτώση των πολιτισμών, περιόδους εκπληκτικής επιτυχίας που ακολουθούνται από εισβολές και καταστροφές. Ιχνηλατούν την ιστορία ενός λαού μέσα από εποχές λάμψης και ευμάρειας σε άλλες φτώχειας και απώλειας. Ακόμη και στην αρχαιότητα ένα είδος ιερότητας περιέβαλλε τα παλαιότατα κατάλοιπα του παρελθόντος. Εκατοντάδες, ακόμη και χιλιάδες χρόνια αργότερα, πανάρχαιες τοποθεσίες ή κατασκευές γίνονταν αντικείμενα προσκυνήματος.Σήμερα κάθε αρχαιολογικός τόπος στην Ελλάδα μάς θυμίζει τη δική του μοναδική ιστoρίατου ελληνισμού, τα επιτεύγματα, τις απώλειες και τις αναγεννήσεις του».
Ενα μικρό βιογραφικό
Ο Robert McCabe γεννήθηκε το 1934 στο Σικάγο και μεγάλωσε στο Rye της Νέας Υόρκης. Άρχισε να φωτογραφίζει σε ηλικία πέντε ετών με μια Kodak Baby Brownie, δώρο του πατέρα του, εκδότη της New York Daily Mirror. Ήρθε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1954,φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Princeton, γνωρίζοντας την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας, Επέστρεψε το 1955 και το 1957 και φωτογράφισε τις Κυκλάδες για το National Geographic.
Ο γάμος του με μια Ελληνίδα, την Ντίνα Φιλιππαίου, μητέρα των δυο του παιδιών, συνοδοιπόρο στη ζωή και την τέχνη, έκανε την αγάπη για την Ελλάδα ακόμη πιο ισχυρή. Συνεχίζει να φωτογραφίζει την ομορφιά και το πνεύμα της χώρας, παρουσιάζοντας το έργο του σε πολυάριθμες εκθέσεις και εκδόσεις σε όλο τον κόσμο.
Info:
Η ποίηση της πέτρας
Η Κλασσική Ελλάδα μέσα από τον φακό του Robert McCabe
Έκθεση φωτογραφίας
Σισμανόγλειο Μέγαρο, Κωνσταντινούπολη
28.3 - 21.4. 2024