Ο Στέφανος Τσιτσιπάς, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες τενίστες με παγκόσμιες διακρίσεις, απασχόλησε τα μέσα ενημέρωσης όχι για τις επιτυχίες του στο γήπεδο, αλλά για ένα συμβάν που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια του Canadian Open στο Μόντρεαλ. Στη διάρκεια ενός αγώνα, ο Τσιτσιπάς έδειξε φανερή απογοήτευση και απαίτησε από τον πατέρα του και προπονητή του, Απόστολο Τσιτσιπά, να αποχωρήσει από το γήπεδο. Η ένταση φαίνεται πως προκλήθηκε από τη δυσαρέσκεια του Στέφανου για τα σχόλια του πατέρα του ως προπονητή του. Σε συνέντευξη μετά τον αγώνα, ο Στέφανος επέκρινε δημοσίως τον πατέρα του, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για την έλλειψη αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ τους. Τόνισε ότι για να προχωρήσει ως αθλητής χρειάζεται έναν προπονητή που να μπορεί να ακούει και να συνεργάζεται με εποικοδομητικό τρόπο, κάτι που, όπως δήλωσε, έλειπε από τη σχέση τους.
Σας θυμίζουν κάτι αυτές οι συμπεριφορές στον εργασιακό χώρο γενικότερα;
Αυτό το περιστατικό είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τη σημασία της συμπεριφοράς σε κάθε επαγγελματικό χώρο, είτε αυτός είναι το γήπεδο είτε το γραφείο. Ως executive coach, που εργάζομαι καθημερινά για την ενδυνάμωση επαγγελματιών ώστε να επιτύχουν περισσότερα και να ανέβουν επίπεδο, το συμβάν αυτό αποτελεί μια υπενθύμιση της δύναμης της συμπεριφοράς και της επικοινωνίας. Ειδικά σε περιόδους πίεσης, η συμπεριφορά μας μπορεί να λειτουργήσει είτε ως ατού που μας ανυψώνει είτε ως εμπόδιο που μας υπονομεύει.
Στην επαγγελματική ζωή, όπως και στον αθλητισμό, η διαχείριση κρίσεων αποκαλύπτει πολλά για τον χαρακτήρα μας. Μια απερίσκεπτη απόφαση ή μια στιγμή συναισθηματικής έκρηξης μπορεί να αναιρέσει χρόνια προσπάθειας και να πλήξει την εικόνα μας. Όπως η σχέση μεταξύ προπονητή και αθλητή μπορεί να επηρεάσει δραματικά την απόδοση στο γήπεδο, έτσι και η σχέση μεταξύ συναδέλφων, συνεργατών ή διευθυντών στον επαγγελματικό χώρο μπορεί να καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία μας. Η κακή επικοινωνία και η έλλειψη αμοιβαίου σεβασμού είναι συνταγές για απογοήτευση, αναποτελεσματικότητα και, τελικά, πλήγμα στη φήμη μας.
Πως διαχειριζόμαστε τις κρίσιμες στιγμές στο γραφείο;
Η διαχείριση της συμπεριφοράς μας στον χώρο εργασίας δεν είναι κάτι που έρχεται φυσικά σε όλους. Χρειάζεται συνειδητή προσπάθεια και συστηματική καλλιέργεια δεξιοτήτων. Σε στιγμές έντασης στο γραφείο χρειάζεται να αναπτύξουμε την ικανότητα να πάρουμε απόσταση για λίγο, να κάνουμε ένα διάλειμμα και να σκεφτούμε πριν αντιδράσουμε. Μία πρακτική συμβουλή είναι να υιοθετήσουμε την τεχνική της «παύσης των 10 δευτερολέπτων»: όταν νιώθουμε ότι βρισκόμαστε σε σημείο έντονης συναισθηματικής φόρτισης, κάνουμε μια παύση για δέκα δευτερόλεπτα και παίρνουμε βαθιές αναπνοές προτού απαντήσουμε. Αυτή η μικρή καθυστέρηση μπορεί να μας βοηθήσει να αποκτήσουμε τον έλεγχο των συναισθημάτων μας και να απαντήσουμε με ψυχραιμία και επαγγελματισμό.
Πως μπορεί η ανατροφοδότηση να λειτουργήσει καλύτερα;
H ανατροφοδότηση – το feedback - είναι ένα εργαλείο που συχνά παραβλέπουμε. Στις καθημερινές μου επικοινωνίες με επαγγελματίες διαπιστώνω πως απουσιάζει παντελώς ή ότι χορηγείται με μη αποτελεσματικό τρόπο, άρα υπάρχουν πολλές χαμένες ευκαιρίες βελτίωσης. Η τακτική αναζήτηση και παροχή ανατροφοδότησης ενισχύει την επικοινωνία και συμβάλλει στη βελτίωση των σχέσεων στον χώρο εργασίας. Όταν δίνουμε ανατροφοδότηση, είναι σημαντικό να επικεντρωνόμαστε σε συγκεκριμένες συμπεριφορές και γεγονότα και όχι σε προσωπικές επιθέσεις. Έτσι, δημιουργούμε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και συνεργασίας.
Η αξία της συμπεριφοράς στο χώρο εργασίας.
Αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας. Μπορεί να καθορίσει την καριέρα μας, να ενισχύσει ή να αποδυναμώσει τις επαγγελματικές μας σχέσεις, και να επηρεάσει την απόδοση της ομάδας μας. Η αποτελεσματική επικοινωνία και ο σεβασμός είναι απαραίτητα για την επίτευξη διαρκούς επιτυχίας.
Η επαγγελματική επιτυχία ξεκινάει από μέσα μας.
Η καλλιέργεια της αυτογνωσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης, η ικανότητα να ακούμε ενεργά τους άλλους και να αναγνωρίζουμε τις ανάγκες τους, είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία σε οποιονδήποτε επαγγελματικό χώρο. Ένας τρόπος για να αναπτύξουμε την αυτογνωσία μας είναι μέσω της αυτοπαρατήρησης. Καταγράψτε τις αντιδράσεις σας σε διάφορες καταστάσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας και σκεφτείτε τι σας οδήγησε σε αυτές τις αντιδράσεις. Αναρωτηθείτε: «Ήταν η αντίδρασή μου σύμφωνη με τις αξίες μου και τους στόχους μου;» και επίσης, «αυτή η συμπεριφορά προάγει την εξέλιξή μου ή την σαμποτάρει;» Με την πάροδο του χρόνου, και ακόμα καλύτερα με την υποστήριξη ενός coach, αυτός ο στοχασμός θα σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε πρότυπα συμπεριφοράς και να βελτιώσετε τις αλληλεπιδράσεις σας.
Είναι εύκολο να πιστέψουμε ότι το ταλέντο, οι γνώσεις, η απόδοση είναι τα μόνα που χρειάζονται για να διακριθούμε. Όμως, αυτά από μόνα τους δεν αρκούν. Η συμπεριφορά μας είναι αυτή που αντανακλά τον πραγματικό μας χαρακτήρα και είναι εξίσου σημαντική με την επαγγελματική μας ικανότητα. Ο τρόπος που χειριζόμαστε τις σχέσεις μας, ο σεβασμός που δείχνουμε στους συνεργάτες μας και η ικανότητα να επικοινωνούμε αποτελεσματικά, είναι αυτά που θα μας οδηγήσουν στην πραγματική επιτυχία.