Η Γαλλία πρόσθεσε στις εθνικές συλλογές της ένα αριστούργημα των ιμπρεσιονιστών χάρη σε δωρεά από τον κολοσσό ειδών πολυτελείας LVMH, που κατέβαλε 43 εκατομμύρια ευρώ για το έργο «La Partie de bateau» του Γάλλου καλλιτέχνη και συλλέκτη του 19ου αιώνα, Γκιστάβ Καϊμπότ.
Ο πίνακας, λάδι σε καμβά, απεικονίζει έναν άνδρα με καπέλο ο οποίος κωπηλατεί σε ήρεμα νερά. Το έργο που ξεχωρίζει για τον ρεαλισμό, τα λεπτά χρώματα και τη σχεδόν κινηματογραφική προοπτική του -ως ο ζωγράφος να ήταν στη βάρκα με τον κωπηλάτη-, παρουσιάστηκε τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, στο Musée d’Orsay. Πρόκειται για την τελευταία προσθήκη στην ήδη εντυπωσιακή συλλογή ιμπρεσιονιστικής τέχνης του διάσημου παρισινού μουσείου.
Ο πίνακας δόθηκε προς πώληση από τους απόγονους του Καϊμπότ. Ήταν ένα από τα τελευταία αριστουργήματα των ιμπρεσιονιστών που βρίσκονταν σε χέρια ιδιώτη, όπως δήλωσε ο Ζαν-Πολ Κλαβερί, σύμβουλος του Γάλλου μεγιστάνα πίσω από τον όμιλο ειδών πολυτελείας της LVMH, Μπερνάρ Αρνό.
«Ένα έργο τέχνης αυτού του επιπέδου, αυτής της ποιότητας, ένα απόλυτο αριστούργημα, -δεν έχει απομείνει σχεδόν τίποτα άλλο από την ιμπρεσιονιστική περίοδο», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι «φυσικά, ο πίνακας ήταν περιζήτητος από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο».
«Το να καταφέρουμε να κρατήσουμε τον πίνακα στη Γαλλία αντιπροσωπεύει «μια όμορφη νίκη», είπε η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού, Ριμά Αμπντούλ Μαλάκ.
Παρότι παραγωγικός ζωγράφος, ο Καϊμπότ ήταν επί μακρόν περισσότερο γνωστός ως ο εκατομμυριούχος προστάτης των Γάλλων ιμπρεσιονιστών που έφεραν επανάσταση στη δυτική ζωγραφική στα τέλη του 19ου αιώνα.
Γόνος πλούσιας οικογένειας, ο Καϊμπότ δημιούργησε μια αξιοζήλευτη συλλογή με δεκάδες έργα των φίλων του Κλοντ Μονέ, Πιερ-Ογκίστ Ρενουάρ, Καμίλ Πισαρό και άλλων καλλιτεχνών τους οποίους βοήθησε και στήριξε οικονομικά. Πριν από το θάνατό του, χάρισε τα έργα τέχνης τους στο γαλλικό κράτος, ελπίζοντας ότι θα εκτεθούν στο Λούβρο.
Μετά τον θάνατο του, σε ηλικία μόλις 45 ετών, τον Φεβρουάριο του 1894, η Γαλλία πήρε στην κατοχή της 38 από τους πίνακές του, έργα των Μονέ, Ρενουάρ, Εντουάρ Μανέ, Πολ Σεζάν και άλλων καλλιτεχνών για την εθνική συλλογή της. Αυτή η δωρεά αποτέλεσε αργότερα τον πυρήνα της συλλογής των ιμπρεσιονιστών στο Musée d’Orsay, που εγκαινιάστηκε το 1986.
Η φήμη του σημαντικού συλλέκτη και δωρητή έργων των ιμπερσιονιστών επισκίασε για καιρό τη συνεισφορά του Καϊμπότ ως ζωγράφου στο κίνημα, εν μέρει επειδή δεν συμπεριέλαβε δικά του έργα στη συλλογή που κληροδότησε στο γαλλικό κράτος.
Όταν πέθανε, άγαμος και χωρίς παιδιά, ο αδελφός του κληρονόμησε 175 από τα έργα του καλλιτέχνη. Μεγάλο μέρος του έργου του παρέμεινε στα χέρια των απογόνων του και μόνο ένα μικρό μέρος κατέληξε σε γαλλικά μουσεία.
Με πληροφορίες από Associated Press