Μόλις πριν λίγες ημέρες, ο πρωθυπουργός στις εξαγγελίες του για ενέργειες που θα γίνουν εντός 90 ημερών, προφανώς μέχρι τις εκλογές, συμπεριέλαβε και την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων.
Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή κυβέρνηση κινήθηκε πιο γρήγορα από τις προηγούμενες, στο θέμα των διαδικασιών, αλλά και πάλι είναι χρονοβόρες, σε βαθμό που να πιστεύεις ότι κάτι δεν πάει καλά στο σύστημα ή κάτι αποτελεί τροχοπέδη.
Ας ελπίσουμε να κυλήσουν καλύτερα τα ζητήματα, ώστε να δούμε και πάλι να πετούν υδροπλάνα μετά το 2008, που ήταν η τελευταία φορά, δηλαδή σχεδόν 15 χρόνια πριν!
Ως προς τα νεότερα, δόθηκε άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου στην περιοχή του Λιμένα Κύμης του Νομού Ευβοίας, με Κοινή Υπουργική Απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές Μιχάλη Παπαδόπουλου, του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη και του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου.
Με τη συγκεκριμένη απόφαση ο Οργανισμός Λιμένων Νομού Ευβοίας ΑΕ έχει τη δυνατότητα να προβεί στις προβλεπόμενες από τον νόμο ενέργειες για την κατασκευή των απαιτούμενων εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου, προκειμένου, στη συνέχεια, να υποβληθεί το αίτημα και για άδεια λειτουργίας.
Υπενθυμίζεται ότι άδειες ίδρυσης έχουν χορηγηθεί, επίσης, στα υδατοδρόμια: Ίου, Βόλου, Ρεθύμνου, Καλαμάτας και Κυλλήνης. Άδειες ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου διαθέτουν η Κέρκυρα και οι Παξοί, ενώ δρομολογείται η συμμόρφωση της άδειας λειτουργίας του υδατοδρομίου στην Πάτρα.
Και ακόμα, Υδάτινα Πεδία έχουν εγκριθεί στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής (στο ξενοδοχείο Miraggio Thermal Spa Resort 5), και ακολούθως στο Πόρτο Χέλι, στην Ερμιόνη και στο Λαύριο.
Συνολικά, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζονται άλλα 23 αιτήματα χορήγησης αδειών υδατοδρομίων, εκ των οποίων τα 18 αφορούν στη χορήγηση άδειας ίδρυσης και τα πέντε σε άδεια ίδρυσης και λειτουργίας: Σκύρος, Σκόπελος, Πάτμος, Αλόννησος και Τήνος, με τα δύο τελευταία να βρίσκονται σε ώριμο στάδιο.
Η Κύμη αποτελεί την πρώτη από τις πέντε περιοχές της Εύβοιας που σχεδιάζεται να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν υδατοδρόμια, καθώς σχετικές αιτήσεις αδειοδότησης έχουν υποβληθεί, επίσης, για τη Χαλκίδα, την Αιδηψό, το Αλιβέρι και την Κάρυστο.
«Προχωράει το δίκτυο Υδατοδρομίων και Υδάτινων Πεδίων στην Κρήτη»Με δυο σημαντικά βήματα προχωράει το εγχείρημα δημιουργίας βιώσιμου δικτύου Υδατοδρομίων στην Κρήτη. Συγκεκριμένα:
1)Κατατέθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 2022 ο Τεχνικός Φάκελος για την Άδεια Ίδρυσης του Υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου, στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, λαμβάνοντας Αριθμ. πρωτ.: 414887. Η Άδεια Ίδρυσης θα βγει στο όνομα του «Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου».
Ο Τεχνικός Φάκελος, που εκπονήθηκε από τα «Ελληνικά Υδατοδρόμια» περιλαμβάνει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Ν.4663/20, το Εγχειρίδιο του Υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης, τους χάρτες Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού και Υδρογραφικής Υπηρεσίας με τις χωροθετήσεις των θαλασσοδιαδρόμων, το σημείο ελλιμενισμού υδροπλάνων, τα Τοπογραφικά σχέδια και τις Κατόψεις του Υδατοδρομίου καθώς και μια σειρά από δικαιολογητικά και νομιμοποιητικά έγγραφα του αιτούντος την Άδεια.
To «Δ.Λ.Τ.Ρεθύμνου» επέλεξε ως ανάδοχο για την έκδοση της Άδειας την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» η οποία έχει ολοκληρώσει τις άδειοδοτήσεις των τριών πρώτων Υδατοδρομίων στην Ελλάδα (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα) και ακολούθως τις Άδειες Ίδρυσης των Υδατοδρομίων Ρεθύμνου και Ίου.
2) Το «Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων» έλαβε τη σημαντική πρωτοβουλία να δημιουργήσει Υδάτινο Πεδίο στο λιμάνι Κισσάμου Χανίων.
Για το σκοπό αυτό, ολοκλήρωσε σχετική διαγωνιστική διαδικασία, επιλέγοντας τα «Ελληνικά Υδατοδρόμια» ως ανάδοχο για την έγκριση του, εν λόγω, Υδάτινου Πεδίου.
Η εταιρεία έχει αποδεδειγμένη εμπειρία στον τομέα των Υδάτινων Πεδίων έχοντας ολοκληρώσει την έγκριση του πρώτου πανελλαδικά Υδάτινου Πεδίου στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, και ακολούθως στο Πόρτο Χέλι, στην Ερμιόνη και στο Λαύριο.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία σε κάθε εγκεκριμένο Υδάτινο Πεδίο επιτρέπεται να πραγματοποιούνται καθημερινά μέχρι έξι ζεύγη πτήσεων (προσθαλάσσωση - αποθαλάσσωση) ανά αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων. Επιπλέον, των έξι ζευγών πτήσεων, επιτρέπονται οι πτήσεις: αεροδιακομιδής, γενικής αεροπορίας, πυρόσβεσης και έρευνας & διάσωσης.
Η Κρήτη, με την προσθήκη των δυο προαναφερομένων βημάτων, έρχεται πιο κοντά στο στόχο δημιουργίας εκτενούς δικτύου Υδατοδρομίων.
Ήδη έχει εκδοθεί ή άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Ρεθύμνου ενώ στο τελικό στάδιο βρίσκεται το υδατοδρόμιο Ιεράπετρας και ακολουθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης σε: Χερσόνησο, Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία, Μαλεβίζι, Κόκκινο Πύργο Φαιστού, καθώς και Υδάτινα Πεδία σε: Πλακιά και σε σειρά παραθαλάσσιων ξενοδοχείων της Κρήτης.
Με βάση τα ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι η Κρήτη, μόλις ολοκληρωθεί η δημιουργία του δικτύου υδατοδρομίων, θα αποτελέσει μια από τις κορυφαίες αγορές για την δραστηριοποίηση υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία “GRECIAN AIR SEAPLANES”, που βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης Πιστοποιητικού Κοινοτικού Αερομεταφορέα (AOC) για πτήσεις υδροπλάνων, έχει συμπεριλάβει την Κρήτη στο δίκτυο προορισμών που θα εξυπηρετεί προγραμματίζοντας να την συνδέει με νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και περιοχές της Πελοποννήσου που θα δημιουργηθούν υδατοδρόμια.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», Τάσος Γκόβας, τόνισε: «Η επικείμενη λειτουργία των Υδατοδρομίων και η δραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Κρήτη θα αποτελέσει ένα χρηστικό εργαλείο για περαιτέρω ανάπτυξη του ποιοτικού Τουρισμού της.
Η ευελιξία και η ταχύτητα του Υδροπλάνου θα επιτρέπει στους τουρίστες να πραγματοποιούν εκδρομές, με ένα ξεχωριστό τρόπο, τόσο σε μέρη εντός της Κρήτης όσο και σε κοντινά νησιά αυξάνοντας τις επιλογές τους σε επισκεψιμότητα προορισμών.
Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει για τις συνέργιες των Υδροπλάνων με τη κρουαζιέρα.
Τα Υδροπλάνα, κατά το χρονικό διάστημα της παραμονής κρουαζιεροπλοίων σε λιμάνια της Κρήτης, θα μπορούν να πραγματοποιούν περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) παρέχοντας στους επιβάτες τους ένα μοναδικό τρόπο να δουν και να κρατήσουν στη μνήμη τους τα αξιοθέατα των διακοπών τους».