Εν όψη της Συνόδου Κορυφής της Πέμπτης και της Παρασκευής στις Βρυξέλλες , η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζει και πάλι στο τραπέζι το θέμα του πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου στην ΕΕ και τη διασφάλιση του εφοδιασμού.
Σύμφωνα με το CNBC, αυτό θα γίνει μέσω κοινής αγοράς φυσικού αερίου από τα κράτη μέλη της ΕΕ, μηχανισμών περιορισμού των τιμών στο χρηματιστήριο φυσικού αερίου του Άμστερνταμ (TTF) και την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών-μελών.
«Πρέπει να εντείνουμε τις τρεις γραμμές δράσης μας: Μείωση της ζήτησης, ασφάλεια της προσφοράς και περιορισμός των τιμών», αναφέρει η επιστολή της πρόσκλησης του Μισέλ προς τους ηγέτες, για τη Σύνοδο Κορυφής.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα τρεία βασικά στοιχεία που θα τεθούν στο τραπέζι των ηγετών των κρατών μελών είναι:
- Κοινή αγορά φυσικού αερίου για τη διαπραγμάτευση καλύτερων τιμών και τη μείωση του κινδύνου των κρατών-μελών να διαπραγματεύονται το ένα ενάντια στο άλλο στην παγκόσμια αγορά, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια του εφοδιασμού σε ολόκληρη την ΕΕ.
- Δημιουργία ενός νέου δείκτη τιμολόγησης LNG έως τον Μάρτιο του 2023 και βραχυπρόθεσμα πρόταση μηχανισμού διόρθωσης των τιμών για τη θέσπιση ενός δυναμικού ορίου τιμής για τις συναλλαγές στο χρηματιστήριο φυσικού αερίου (TTF) και ενός προσωρινού «κολάρου» ή εύρους ζώνης για την αποφυγή ακραίων αυξήσεων τιμών στις αγορές παραγώγων.
- Κανόνες αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών-μελών σε περίπτωση ελλείψεων εφοδιασμού, επεκτείνοντας την υποχρέωση αλληλεγγύης στα κράτη-μέλη που δεν έχουν άμεση σύνδεση με αγωγούς για τη συμμετοχή και εκείνων με εγκαταστάσεις LNG.
Η επαναφορά της συζήτησης για το πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου έφερε ικανοποίηση στην ελληνική πλευρά καθώς ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν από τους πρώτους που το έθεσε στυο τραπέζι.
Μηχανισμός αλληλεγγύης σε περίπτωση ελλείψεων
Η Ευρωπαίκή Επιτροπή παρακολουθεί στενά τα μέτρα μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου. Τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ ήταν περίπου 15% χαμηλότερη από τον μέσο όρο των προηγούμενων 5 ετών.
Παρόμοιες προσπάθειες θα απαιτούνται κάθε μήνα μέχρι τον Μάρτιο, σύμφωνα με τον κανονισμό του Συμβουλίου. Τα κράτη μέλη θα υποβάλλουν έκθεση κάθε δύο μήνες για την πρόοδό τους.
Για τον λόγο αυτό «είναι έτοιμη να ενεργοποιήσει την κατάσταση συναγερμού στην ΕΕ» ή να επανεξετάσει το στόχο μείωσης, εάν τα τρέχοντα μέτρα αποδειχθούν ανεπαρκή.
Για να ενισχυθεί η ετοιμότητα για πιθανές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, η Επιτροπή προτείνει μέτρα που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να μειώσουν περαιτέρω τη μη βασική κατανάλωση για να εξασφαλίσουν ότι παρέχεται αέριο σε βασικές υπηρεσίες και βιομηχανίες.
«Αυτό δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επηρεάσει την κατανάλωση των νοικοκυριών που είναι ευάλωτοι πελάτες» αναφέρει.
Δεδομένου ότι δεν έχουν συνάψει όλα τα κράτη μέλη τις απαραίτητες διμερείς συμφωνίες αλληλεγγύης, η Επιτροπή προτείνει κανόνες που θα διασφαλίζουν ότι κάθε κράτος μέλος που αντιμετωπίζει έκτακτη ανάγκη θα λάβει αέριο από άλλα, με αντάλλαγμα μια «δίκαιη αποζημίωση».
Η υποχρέωση παροχής αλληλεγγύης θα επεκταθεί σε μη συνδεδεμένα κράτη μέλη με εγκαταστάσεις ΥΦΑ, υπό την προϋπόθεση ότι το αέριο μπορεί να μεταφερθεί στο κράτος μέλος όπου χρειάζεται.
Για τη βελτιστοποίηση της χρήσης του ΥΦΑ και της υποδομής αγωγών, η Επιτροπή προτείνει νέα εργαλεία για την παροχή πληροφοριών σχετικά με τη διαθέσιμη χωρητικότητα και νέους μηχανισμούς για να διασφαλιστεί ότι η χωρητικότητα δεν δεσμεύεται και δεν χρησιμοποιείται από τους φορείς της αγοράς.
Προτείνεται, επίσης, η προστασία των υποδομών ζωτικής σημασίας, υπό το φως της υποψίας δολιοφθοράς των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream 1 & 2.
Επίσης, η Επιτροπή προτείνει να χρησιμοποιηθεί το 10% του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2014-2020, αξίας περίπου 40 δις ευρώ, για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Επιπλέον, σκοπεύει να υποβάλει προτάσεις για την ενίσχυση της οικονομικής δύναμης πυρός της ΕΕ για το REPowerEU, για να επιταχύνει τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια και να αποφύγει τον κατακερματισμό στην ενιαία αγορά.
Πηγές: CNBC, ΑΠΕ ΜΠΕ