Η σύντομη ανακοίνωση που εξέδωσε η Νέα Δημοκρατία σχετικά με την καθυστέρηση στην έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τις ευρωεκλογές πήρε τη θέση της ανάμεσα στην πυκνή προεκλογική ειδησεογραφία, όπου κυριαρχούν τις τελευταίες ώρες μία φωτογραφία του πρωθυπουργού σε κότερο, η πρόταση μομφής κατά Πολάκη και οι επερχόμενες νέες εξαγγελίες για παροχές.
Πίσω από την «μπηχτή» της ΝΔ στον Αλέξη Τσίπρα, ότι «τρέμει τις εκλογές» και από την επίθεση κατά του Νίκου Παππά, ότι κωλυσιεργεί για την έκδοση της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης, υπάρχει ένα ουσιαστικό ζήτημα.
«Απομένουν μόλις 19 μέρες από την 26η Μαΐου και παρά τις καθημερινές οχλήσεις της ΝΔ, το υπουργείο του Νίκου Παππά, με φαιδρές δικαιολογίες καθυστερεί αδικαιολόγητα την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), η οποία καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τον χρόνο προβολής των πολιτικών κομμάτων στα Μ.Μ.Ε.», γράφει η ανακοίνωση.
Η κατά τα άλλα διαδικαστική έκδοση της ΚΥΑ, η οποία εκ των πραγμάτων θα βγει μέσα στα αμέσως επόμενα 24ωρα, συνδέεται με τους όρους προβολής στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, σε επίπεδο διαφήμισης.
Η τελική επιλογή ενός ψηφοφόρου συνδέεται σε κάποιο βαθμό με τα διαφημιστικά σποτ των κομμάτων. Υπενθυμίζω, ότι στο παρελθόν έχουν υπάρξει καμπάνιες με θετικά μηνύματα για το κόμμα που διαφημίζεται, έχουν υπάρξει σποτ με γκρίζα διαφήμιση - ουσιαστικά με στόχο να αναδειχθούν τρωτά σημεία του αντιπάλου ή να αποδομηθούν αρχηγοί κομμάτων - αλλά και χιουμοριστικά σποτάκια με στόχο να κάνουν συμπαθέστερο ένα κόμμα (βλέπε το «τρενάκι του Αλέξη» με εμπνευστή τον Πάνο Καμμένο).
Θα ήθελα να πιστεύω ότι οι ψηφοφόροι επηρεάζονται λίγο από όλα αυτά και είναι συνειδητοποιημένοι, αλλά μάλλον πέφτω έξω προσωπικά...
Στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή, ωστόσο, υπάρχει και ένα επιπλέον ζήτημα: το πρόβλημα της συμμετοχής:
Ευρωεκλογές - συμμετοχή
1999 70,25%
2004 63,22%
2009 52,54%
2014 59,33%
Με δεδομένο το φαινόμενο του brain-drain, δηλαδή της σύγχρονης και υποχρεωτικής μετανάστευσης, όλες οι προβλέψεις αναφέρουν ότι το ποσοστό συμμετοχής θα είναι μειωμένο σε αυτές τις ευρωεκλογές, πιθανότατα κοντά στα επίπεδα του 2009 ή και χαμηλότερα.
Οι διαφημιστικές καμπάνιες σε τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, που δεν μπορούν να ξεκινήσουν χωρίς την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ, σε κάποιο βαθμό κινητοποιούν, τροφοδοτούν συζητήσεις στα σπίτια των Ελλήνων και τελικά ωθούν πολλούς να φτάσουν μέχρι την κάλπη για να ασκήσουν το εκλογικό δικαίωμα.
Η καθυστέρηση στην έκδοση της ΚΥΑ ναι μεν δεν θα εμποδίσει την διενέργεια των εκλογών, αλλά σίγουρα δεν συμβάλλει στην ενεργοποίηση του πολίτη. Και αν ακόμα δεν το συμμερίζεται πλήρως αυτό κάποιος, τότε θα έπρεπε να μας εξηγήσει, εάν έχει βρει καλύτερο τρόπο για να αυξήσει την συμμετοχή στις ευρωεκλογές. Εγώ δεν βλέπω πολλούς.