Η νησιωτικότητα, είναι κάτι που χαρακτηρίζει κυρίως την Ελλάδα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κι είναι ένα ζήτημα που έχει, μεν, τα θετικά του, όσον αφορά τον τουρισμό, έχει, δε, και τα αρνητικά του, με το θέμα των μεταφορών, της υγείας, της ενέργειας.
Ζητήματα που χρειάζονται λύσεις, αλλά και που η Ελλάδα από μόνη της δυσκολεύεται να τις βρει.
Τουλάχιστον τις προτείνει κι αυτό το κάνει με κάθε ευκαιρία, όπως έπραξε ο Μάνος Κόνσολας, ο υφυπουργός Τουρισμού, ο οποίος μιλώντας στην τηλεδιάσκεψη που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για τις επιπτώσεις της πανδημίας στον ευρωπαϊκό τουρισμό, κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για μια Ευρωπαϊκή Νησιωτική Πολιτική, θέτοντας, μάλιστα, και το ζήτημα ειδικών φορολογικών συντελεστών για τα νησιά.
Ο Μάνος Κόνσολας, επεσήμανε ότι στις παράκτιες και θαλάσσιες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επιπτώσεις της πανδημίας στον τουρισμό θα είναι τεράστιες. Θα αποτυπωθούν στην κατακόρυφη πτώση του ΑΕΠ, στην απασχόληση και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και στη στήριξη των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και του Κοινοτικού Προϋπολογισμού.
«Η Ευρώπη χρειάζεται μια αυτόνομη ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική. Μια νησιωτική πολιτική με ενιαία χαρακτηριστικά, ακόμα και στο φορολογικό πεδίο. Στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, αλλά και στη συζήτηση που έχει ανοίξει για τις αλλαγές στο ΦΠΑ υπάρχει το νομιμοποιητικό πλαίσιο για να δούμε το ζήτημα της θέσπισης ειδικών συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιφέρειες, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους,» τόνισε, προτείνοντας να συνδεθεί η Διπλή Νησιωτικότητα με πολιτικές στήριξης από την Ε.Ε. για τους κατοίκους των μικρών νησιών, οι οποίοι αναγκάζονται να μετακινηθούν στο μεγαλύτερο νησί για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις τους ή για θέματα υγείας.
«Οφείλουμε να εντάξουμε τη Διπλή Νησιωτικότητα στην πολιτική των κοινοτικών και κρατικών ενισχύσεων, για τη χρηματοδότηση υποδομών στα μικρά νησιά, αλλά και για την κάλυψη των δαπανών μετακίνησης των πολιτών,» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Υφυπουργός Τουρισμού κατέθεσε πρόταση για έναν Ευρωπαϊκό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και μια Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι στόχοι της βιωσιμότητας και της αειφορίας στην ανάπτυξη του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, τονίζοντας ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και ο Κοινοτικός Προϋπολογισμός μπορούν να χρηματοδοτήσουν παραγωγικές επενδύσεις στα νησιά.
Ο Μάνος Κόνσολας πρότεινε και έναν συνολικό επανασχεδιασμό των μεταφορών στις θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές, με ένα νέο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών με πλοίο, υδροπλάνο και αεροπλάνο από τα νησιά προς την ηπειρωτική χώρα, το οποίο θα είναι διασυνδεδεμένο και με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και άλλα μέσα μεταφοράς.
Το νέο σύστημα μεταφορών, θα πρέπει να συνδέεται και με ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των πλοίων της ακτοπλοΐας με το LNG, που μειώνει το λειτουργικό και ενεργειακό τους κόστος κάτι που σημαίνει φθηνότερα εισιτήρια, ενώ, παράλληλα, μπορούν να δημιουργηθούν σταθμοί ανεφοδιασμού με το νέο καύσιμο LNG σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.