Είναι επίσημο, η Κομισιόν ξεκίνησε την έρευνα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Σε «εμπόλεμη» κατάσταση με την Κίνα: Μέτρα και μηχανισμοί για την προστασία της ΕΕ
Κίνα αυτοβιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων
Κίνα αυτοβιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων
koiguo via Getty Images

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε σήμερα επίσημα έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση η έρευνα θα καθορίσει πρώτα εάν οι αλυσίδες αξίας BEV στην Κίνα επωφελούνται από παράνομες επιδοτήσεις και εάν αυτή η επιδότηση προκαλεί ή απειλεί να προκαλέσει οικονομική ζημία στους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Όπως τονίζει η Κομισιόν, εάν και τα δύο αποδειχθούν αληθή, η έρευνα θα εξετάσει τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων στους εισαγωγείς, χρήστες και καταναλωτές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία στην ΕΕ.

Με βάση τα πορίσματα της έρευνας, η Επιτροπή θα διαπιστώσει εάν είναι προς το συμφέρον της ΕΕ να διορθώσει τις επιπτώσεις των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που διαπιστώθηκαν με την επιβολή δασμών κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από την Κίνα.

Η έρευνα, που ανακοινώθηκε από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στις 13 Σεπτεμβρίου στην ομιλία για την κατάσταση της Ένωσης (SOTEU), θα ακολουθήσει αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ, επιτρέποντας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να παρουσιάσουν τα σχόλια, τα αποδεικτικά στοιχεία και τα επιχειρήματά τους, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για την πλήρη ανάπτυξη αυτού του δυναμικού. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις ενωσιακές και διεθνείς μας υποχρεώσεις. Γιατί η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα» δήλωσε η πρόεδρος της Κομισιόν.

Η Επιτροπή ξεκίνησε αυτήν την έρευνα με δική της πρωτοβουλία έχοντας συγκεντρώσει επαρκή στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η πρόσφατη αύξηση των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων σε χαμηλές τιμές και επιδοτήσεις από την Κίνα στην ΕΕ αποτελούσε οικονομική απειλή για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ.

Αν και δεν ελήφθη επίσημη καταγγελία από τη βιομηχανία της ΕΕ για την έναρξη διαδικασίας, οι κανόνες της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων ορίζουν ότι ο κλάδος της ΕΕ καλείται να συνεργαστεί στην αυτεπάγγελτη έρευνα.

Σύμφωνα με τις νομικές απαιτήσεις βάσει των κανόνων της ΕΕ και του ΠΟΕ, πραγματοποιήθηκαν προ της έναρξης διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση πριν από τη δημοσίευση της ανακοίνωσης (για την έναρξη).

Διαδικασία και επόμενα βήματα

Η ανακοίνωση για την έναρξη που δημοσιεύτηκε σήμερα συνοψίζει τους ισχυρισμούς και εξηγεί τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για να προσδιοριστεί η πιθανή ύπαρξη επιδότησης που συνιστά απειλή για τον κλάδο της ΕΕ.

Η έρευνα θα ολοκληρωθεί το πολύ εντός 13 μηνών από την έναρξη. Εάν δικαιολογείται νομικά, τυχόν προσωρινοί δασμοί κατά των επιδοτήσεων μπορούν να επιβληθούν εντός 9 μηνών από την έναρξη, ενώ τυχόν οριστικά μέτρα θα επιβληθούν έως και 4 μήνες αργότερα ή εντός 13 μηνών από την έναρξη της έρευνας.

Παρασκήνιο

Η έρευνα που προανήγγειλε και τελικά έθεσε σε εφαρμογή η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σύμφωνα με αναλυτές ήταν αποτέλεσμα πολύμηνων πιέσων από τη Γαλλία που έβλεπε την άνοδο της κινέζικης αυτοκινητοβιομηχανίας ως απειλή για την οικονομία της και κατά προέκταση για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας το μερίδιο των γαλλικών αυτοκινήτων στην κινεζική αγορά μειώθηκε στο 0,4% μέχρι τον Αύγουστο ενώ τα αντίστοιχα γερμανικά αυτοκίνητα κατέχουν ένα άνετο 17%.

Τώρα εκφράζονται φόβοι ότι την έρευνα θα ακολουθήσει η επιβολή δασμών και πρόσθετων φόρων στα κινέζικα οχήματα από την ΕΕ. Γι΄αυτό και αναλυτές προειδοποιούν ότι η δράση αυτή μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και ιδίως στης γερμανικές (VW, η BMW και η Mercedes, ) που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.

Ωστόσο σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της γερμανικής Allianz, μέχρι το 2030, ο κινεζικός ανταγωνισμός θα κοστίσει στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε ετήσια καθαρά κέρδη, εκτός εάν η ΕΕ αναλάβει δράση και πάρει πρωτοβουλίες.

Σε «εμπόλεμη» κατάσταση με την Κίνα: Μέτρα και μηχανισμοί για την προστασία της ΕΕ

Εν τω μεταξύ χθες, στις 3/10/2023 οι ευρωβουλευτές ενέκριναν ένα νέο ευρωπαϊκό εργαλείο, σχεδιασμένο να συμβάλει στη θωράκιση της κυριαρχίας της ΕΕ ενάντια σε οποιαδήποτε χώρα χρησιμοποιεί οικονομικές κυρώσεις για να ασκήσει πίεση σε κράτος-μέλος της ΕΕ.

Πρωταρχικός στόχος του μηχανισμού είναι η αποτροπή ξένων δυνάμεων από απόπειρες εκβιασμού της ΕΕ και των κρατών μελών. Επίσης προβλέπονται πιθανά αντίμετρα της ΕΕ: φραγμοί στο εμπόριο, στις άμεσες επενδύσεις και στην πρόσβαση στις δημόσιες συμβάσεις της ΕΕ. (Διαβάστε περισσότερα εδώ)

Νωρίτερα ο Επίτροπος Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις είχε ενημερώσει τους Ευρωβουλευτές στο Στρασβούργο σχετικά με τις σχέσεις ΕΕ - Κίνας έπειτα και από το ταξίδι του τελευταίου στο Πεκίνο τον περασμένο μήνα.

Δημοφιλή