Εκατομμύρια ευρωπαΐοι και αμερικανικοί πολίτες που σκοπεύουν να σταματήσουν σταδιακά τη χρήση κινητήρων καύσης τα επόμενα 15 χρόνια πρέπει πρώτα να καλυφθούν επαρκώς σε επίπεδο υποδομών αναφορικά με τη φόρτιση σταθευμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο.
Ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) αυξάνονται κατακόρυφα στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η καθυστέρηση στην εγκατάσταση υποδομών φόρτισης προκαλεί εμπόδια.
Συχνά τοπικές αρχές με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες έχουν άλλες προτεραιότητες από την εγκατάσταση δικτύου σημείων φόρτισης, το οποίο θα επέτρεπε στους ιδιοκτήτες να διασφαλίζουν ότι τα ηλεκτρικά τους οχήματα θα είναι πάντα επαρκώς φορτισμένα.
″Είναι πραγματικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί η φόρτιση αυτικινήτων στους δρόμους έξω από τις κατοικίες των ιδιοκτητών τους. Δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που ασχολούνται με αυτό το ζήτημα”, δήλωσε ο Χιου Μακένζι, διευθύνων σύμβουλος της Trojan Energy.
H Trojan έχει αναπτύξει έναν φορτιστή, ο οποίος δοκιμάζεται σε κατοικημένους δρόμους σε δύο δήμους του Λονδίνου, όπου οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων τοποθετούν ένα κοντό κοντάρι σε πρίζες βυθισμένες στο πεζοδρόμιο και στη συνέχεια συνδέουν το αυτοκίνητό τους.
Ο Τιμ Γουίν, οδηγός της Uber που φορτίζει το Nissan Leaf του κάθε μέρα, χρησιμοποιεί το σύστημα στο Μπρεντ, στο βόρειο Λονδίνο.
″Αφού οδηγούσα όλη μέρα, θέλω να επιστρέψω στο σπίτι και να συνδέσω το αμάξι μου”, δήλωσε στο Reuters ο Γουίν, 39 ετών, ο οποίος χρησιμοποίησε στο παρελθόν ένα γρήγορο φορτιστή EV για να φορτιστεί σε 20 λεπτά, αλλά μερικές φορές αναγκαζόταν να περιμένει στην ουρά για σχεδόν μία ώρα.
Ένας «ταρίφας» που χρησιμοποιεί ένα από τα νέα ηλεκτρικά μαύρα ταξί του Λονδίνου είπε στο Reuters ότι συχνά οδηγούσε μεταξύ διάφορων σημείων φόρτισης, χάνοντας κούρσες, για να διαπιστώσει ότι τα σημεία είτε ήταν ήδη σε χρήση από άλλους οδηγούς είτε εκτός λειτουργίας.
Περιορισμός κόστους
Όπως και το λανσάρισμα καλωδίων οπτικών ινών για εξαιρετικά γρήγορη ευρυζωνική σύνδεση, η αστική φόρτιση στο δρόμο με φορτιστές ή ακόμα και ασύρματη, θα κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια.
Λύσεις όπως αυτές της Trojan είναι ακριβές επειδή απαιτούν συνδέσεις δικτύου. Και επειδή δεν υπάρχουν ακόμη αρκετοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων για να εξασφαλίσουν γρήγορη επιστροφή, επιχορηγούνται κατά 75% από τη βρετανική κυβέρνηση.
Οι φορτιστές της Trojan κοστίζουν περίπου 7.000 λίρες (8.250 ευρώ) για την κατασκευή και την εγκατάστασή τους αλλά ο Μακένζι υποστηρίζει ότι αν το κόστος τους μειωθεί στα 4.500 λίρες (5.310 ευρώ), θα είναι αποδεκτοί στους ιδιώτες επενδυτές.
Ωστόσο και πάλι οι τοπικές αρχές θα πρέπει να προμηθευτούν μεγάλες ποσότητες.
Ακόμα και οι εμπλεκόμενες τοπικές αρχές όπως το Brent, που δοκιμάζουν φορτιστές με σύνδεση σε φανοστάτες και άλλες λύσεις, απλώς δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μετρητά.
Ο Tiμ Μάρτιν, διευθυντής σχεδιασμού μεταφορών του δημοτικού συμβουλίου του Brent, λέει ότι οι φορτιστές κοστίζουν περίπου 2.000 λίρες (2.360 ευρώ) και οι γρήγοροι φορτιστές περίπου 15.000 λίρες (17.680 ευρώ), οπότε οι επιδοτήσεις είναι η μόνη επιλογή.
″Η προοπτική να μπορέσουμε να τους χρηματοδοτήσουμε από τους δικούς μας προϋπολογισμούς είναι σχεδόν μηδενική”, τόνισε ο Μάρτιν.
Με βάση τις εγγραφές αυτοκινήτων και τις άδειες στάθμευσης, η startup εταιρεία φορτιστών char.gy εκτιμά ότι υπάρχουν μεταξύ 5 και 10 εκατομμυρίων αυτοκινήτων στο Λονδίνο, εκ των οποίων περίπου το 76% σταθμεύουν στο δρόμο.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το σύνολο αντιστοιχεί περίπου στο 40% για τα 33 εκατομμύρια αυτοκίνητα της Βρετανίας, ενώ περίπου το 40% των Αμερικανών δεν ζει σε μονοκατοικίες με γκαράζ.
Και ενώ η άνοδος των υπηρεσιών κοινής χρήσης αυτοκινήτων μπορεί να μειώσει την ανάγκη για φόρτιση στο δρόμο, δεν είναι σαφές κατά πόσο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Char.gy Ρίτσαρντ Στόμπαρτ εκτιμά ότι η Βρετανία θα χρειαστεί μισό εκατομμύριο φορτιστές στο δρόμο έως το 2030, όταν περίπου τα μισά αυτοκίνητα της χώρας θα είναι ηλεκτρικά. Η Char.gy διαχειρίζεται ένα δίκτυο περίπου 1.000 φορτιστών στο δρόμο στη Βρετανία που κοστίζουν περίπου 1.800 λίρες για την κατασκευή και την εγκατάσταση.
Αν και υπάρχουν κυβερνητικές επιδοτήσεις, είπε ο Στόμπαρτ, οι τοπικές αρχές συχνά στερούνται τους πόρους.
O Λεξ Χάρτμαν, Διευθύνων Σύμβουλος της ubitricity, μιας θυγαγτρικής της Shell, εκτιμά ότι σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, περίπου το 60% των ιδιοκτητών ηλκετρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα χρειαστούν δημόσια φόρτιση.
″Θα χρειαστείτε φορτιστές στο σπίτι, στη δουλειά, στο σούπερ μάρκετ, θα χρειαστείτε γρήγορη φόρτιση, αλλά κυρίως φόρτιση παντού”, τόνισε ο Χάρτμαν.
″Εάν η υποδομή δεν υπάρχει τότε οι άνθρωποι θα διστάσουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, εκτός αν αναγκαστούν”.
Η Ευρώπη διαθέτει πάνω από 90 εκατομμύρια φανοστάτες, εκ των οποίων εκατομμύρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για φόρτιση, δήλωσε ο Χάρτμαν, του οποίου η εταιρεία λειτουργεί επίσης ένα δίκτυο φορτιστών στο Βερολίνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωρίζει ότι οι αστικοί φορτιστές ”θα είναι απαραίτητοι για να πείσουν όλο και περισσότερους καταναλωτές να χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα” και έχει δημιουργήσει μια ομάδα εμπειρογνωμόνων που θα συμβουλεύει τις πόλεις για τον τρόπο εφαρμογής τους, δήλωσε ένας εκπρόσωπός της.